مصرف قرص‌ها در زمان مناسب روز می‌تواند تفاوت زیادی در میزان کارایی آن‌ها داشته باشد. در این مطلب، زمان درست مصرف داروها را مورد بحث قرار داده‌ایم:

داروهایی که باید قبل از صبحانه مصرف شوند

مکمل‌های آهن: یک لیوان آب پرتقال و یک معده خالی، بهترین شرایط را برای دریافت مکمل آهن فراهم می‌آورند. ویتامین C موجود در آب‌پرتقال میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد. محیط اسیدی (که توسط این نوشیدنی فراهم می‌شود) به آهن کمک می‌کند تا به طور کامل جذب بدن شود. اگر استفاده از مکمل آهن با معده خالی، احساس تهوع به شما می‌دهد، آن را همراه با غذا مصرف نمایید. در این حالت اگرچه جذب آهن کمی کاهش پیدا می‌کند، اما هنوز اثرات خودش را خواهد داشت.

آهن، همچنین می‌تواند با سایر قرص‌ها تداخل منفی داشته باشد و مانع جذب مکمل‌های کلسیم، داروهای تیروئید، مولتی‌ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها شود. اگر علاوه بر مکمل آهن، از این داروها استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود با داروساز صحبت کنید که زمان مصرف قرص‌ها را در طول روز قرار داده تا اطمینان حاصل شود که شما به طور مطلوب اثرات آهن را دریافت می‌کنید.

داروهای فشارخون: فشارخون معمولاً در صبح بالاتر است. بنابراین بهتر است وقتی از خواب برمی‌خیزید داروی فشارخونتان را مصرف کنید، تا در طول روز میزان آن ثابت و در حال تعادل نگه‌ داشته شود.

داروهای تیروئید: این داروها زمانی بهترین عملکرد را دارند که با معده خالی مصرف شوند. اگر علاوه بر داروی تیروئید، داروهای دیگری نیز مصرف می‌کنید، حتی داروهای بدون نسخه‌ای مانند مولتی ویتامین، بهتر است با داروساز درباره انتشار زمان مصرف دارو در طول روز، برای بهترین عملکرد، مشورت نمایید.

فشارخون معمولاً در صبح بالاتر است. بنابراین بهتر است وقتی از خواب برمی‌خیزید داروی فشارخونتان را مصرف کنید، تا در طول روز میزان آن ثابت و در حال تعادل نگه‌ داشته شود

داروهای رفلکس اسیدی و سوزش سر دل: برای رها شدن از رفلکس اسید معده و سوزش سردل، این داروها را قبل از خوردن غذا مصرف کنید. داروهای رفلکس اسیدی و سوزش سر دل به زمانی برای فعال شدن و کار کردن نیاز دارند، بنابراین در این صورت، در طول روز از شر علائم رفلکس اسید معده، خلاص خواهید شد.

داروهای پوکی استخوان: طیف وسیعی از داروهای پوکی استخوان، اولین دارویی هستند که باید در روز و با معده خالی مصرف شوند، چه از نوع دوز هفتگی یا ماهانه باشند. هنوز یک داروی پوکی استخوان نیز وجود دارد که باید در هنگام خواب آن‌هم به‌طور روزانه مصرف شود و به عنوان قرص‌های صبحگاهی شناخته نمی‌شوند.

داروهایی که باید بعد از صبحانه مصرف شوند

مولتی‌ویتامین‌ها: خوردن صبحانه‌تان تمام شد؟ اکنون وقت آن است که مولتی‌ویتامین روزانه خود را دریافت کنید. مقدار چربی موجود در وعده غذایی شما، به ویتامین‌های محلول در چربی (A، D، E و K) کمک می‌کند تا بهتر جذب شوند. مولتی‌ویتامین‌ها، همچنین می‌توانند به تقویت انرژی کمک کنند، بنابراین اکنون آن را برای شروع یک روز خوب، به جای شب، مصرف کنید.

اگر شما همچنین به طور جداگانه از مکمل‌های آهن یا مکمل‌های کلسیم، داروهای تیروئید یا آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید، ممکن است برای جذب هرکدام در دستگاه گوارشتان جنگی به پا شود. ممکن است داروساز پیشنهاد کند که چندین ویتامین را بعد از ناهار مصرف کرده و قرص‌های صبحگاهی را از هم جدا کنید تا بدن شما به اندازه کافی هرکدام را متابولیزه کند.

داروهای ضداحتقان بینی و ضدآلرژی: خستگی و علائم متداول آلرژی مانند خارش چشم‌ها، اغلب در صبح تشدید می‌شود. مصرف این قرص‌ها پس از صبحانه کمک می‌کند تا سینوس‌ها پاکسازی شوند، بنابراین در طول روز احساس بهتری خواهید داشت. اکثر مردم باید از مصرف این دارو در بعد از ظهر یا شب جلوگیری کنند. زیرا آن‌ها می‌توانند شما را بیدار نگه دارند.

پروبیوتیک‌ها: همیشه بعد از غذا خوردن پروبیوتیک مصرف کنید. غذای موجود در معده شما، این کمک‌کنندگان هضم را تشویق می‌کند تا به حداکثر توانایی خود برسند. اگر پروبیوتیک‌ها را با معده خالی مصرف کنید، آن‌ها در محیطی غیردوستانه وارد می‌شوند که در آن، شرایط اسیدی می‌تواند بقای آن‌ها را تهدید کند.

داروهایی که باید در هنگام صبح مصرف شوند

داروی آرتریت: استفاده از داروهای آرتریتی قبل یا بعد از صبحانه، به کنترل علائم در طول روز کمک می‌کند. بسیاری از نسخه‌های داروی آرتریت دارای دوز دوم نیز هستند که می‌توانند بعد از شام مصرف شوند تا اطمینان حاصل شود که افراد مبتلا، با سفتی کمتر و تحرک بیشتر، روز بعد خود را آغاز می‌کنند.

داروهای دیورتیک: مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی، اصلی‌ترین عارضه مصرف داروهای ادرارآور است. بنابراین مصرف این داروها در صبح به جلوگیری از اختلال خواب کمک خواهد کرد. مصرف داروهای دیورتیک در صبح، به بدن کمک می‌کند تا آب اضافی دریافت شده در طول روز را دفع کند، بنابراین ساعات شب به خوابتان اختصاص پیدا خواهد کرد نه بیدار شدن مکرر.

داروهایی که باید بعد از شام مصرف شوند

داروهای کلسترول: کبد شما بیشترین میزان کلسترول را هنگام شب و زمانی که خواب هستید، تولید می‌کند. بنابر این مصرف داروهای کلسترول پس از شام، کمک خواهد کرد تا کبد سطح کلسترول خون را در حالت تعادل نگه دارد.

دوزهای اضافی: بسیاری از داروها باید دو بار در روز مصرف شوند. هنگام دریافت دارو، همیشه دستورالعمل‌های درج شده روی جعبه مربوط به توصیه‌های دوز را بخوانید. اگر سؤال یا نگرانی دارید، داروساز بهترین منبع پاسخ شماست.

داروهایی که باید قبل از خواب مصرف شوند

قرص خواب: برای جلوگیری از خواب‌آلودگی و چرت‌های ناخواسته روزانه، قرص‌های خواب‌آور باید قبل از خواب شبانه استفاده شوند.

مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی، اصلی‌ترین عارضه مصرف داروهای ادرارآور است. بنابراین مصرف این داروها در صبح به جلوگیری از اختلال خواب کمک خواهد کرد

نکات مفید

برای اطمینان از موفقیت قرص‌های کنترل بارداری، آن‌ها را هر روز در همان زمان مصرف کنید. به عنوان مثال، اگر قرص را در ساعت 8 صبح در بیشتر روزها مصرف می‌کنید و روز دیگر در ساعت 8:40 صبح از آن استفاده کردید، احتمال بارداری وجود دارد. حفظ ثبات بسیار مهم است و باید هر روز آن را نهایتاً در عرض نیم ساعت از همان زمان مصرف کنید.

* قبل از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی، نحوه مصرف آن‌ها را با داروساز مرور کنید تا از عوارض جانبی ناخوشایند یا کاهش اثربخشی، کاسته شود. هر آنتی‌بیوتیک دارای دستورالعمل‌های منحصر به فرد در مورد دوز، غذا و داروهای دیگر است.

* هنگام مصرف دارو، هرگز از گریپ فروت و یا آب میوه آن، بدون مشورت با داروساز استفاده نکنید. این میوه یک ماده فعال دارد که می‌تواند اثرات داروهای خاصی از قبیل داروهای قلب را به طور خطرناکی افزایش دهد. همان‌طور که تحقیقات پیش می‌روند، داروهای بیشتری به این لیست اضافه می‌شوند.

* داروهای سردرد، به خصوص مواردی که میگرن را هدف قرار می‌دهند، باید به محض بروز علائم مصرف شوند.

* همیشه به داروساز خود اطمینان داشته باشید. آن‌ها کارشناسان دارو هستند و یک دانش تخصصی دارند، بنابراین برای هر سؤالی که ممکن است درباره داروهای تجویزی یا غیرتجویزی داشته باشید، به آن‌ها مراجعه کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟