تمیز کردن سینوس‌ها با درمان های خانگی

سینوس ها بیشتر در زمستان و با سرد شدن هوا سر زبان ها می افتند. در این زمان نیز احتقان و گرفتگی بینی مهم ترین مسئله خیلی از افراد می شود. در این فصل حفره ها دچار التهاب شده و در عملکرد بینی اختلال ایجاد می کنند، چون سینوس های مجاور بینی دچار مشکلات ناشی از عفونت، ویروس یا آلرژی می شوند.

برای اینکه فرآیند تنفس به طور طبیعی شکل بگیرد، باید عمل دم و بازدم را انجام داد. با این حال گاهی ترشحات زیاد مجاری تنفسی، امکان انجام عمل را به صورت عادی سلب می کند.

سینوس های پارانازال یا همان سینوس های مجاور بینی، حفره های توخالی و پر از هوایی هستند که در بین استخوان های صورت و جمجمه قرار داشته و با حفره بینی در ارتباط هستند. این حفره های استخوانی پر از مخاط بوده و وظیفه مرطوب نگه داشتن منطقه، حفظ تعادل دمای ورودی و غیره را بر عهده دارند.

سینوس ها بیشتر در زمستان و با سرد شدن هوا سر زبان ها می افتند. در این زمان نیز احتقان و گرفتگی بینی مهم ترین مسئله خیلی از افراد می شود. در این فصل حفره ها دچار التهاب شده و در عملکرد بینی اختلال ایجاد می کنند، چون سینوس های مجاور بینی دچار مشکلات ناشی از عفونت، ویروس یا آلرژی می شوند.

در حالت عادی هوا باید بدون مشکل از این منطقه عبور کند. زمانی که این امر انجام نمی گیرد، مشکلاتی نظیر سینوزیتایجاد می شود که ممکن است در اثر سرماخوردگی، گریپ یا باکتری ها بروز کند.

برای تمیز کردن سینوس ها و باز شدن راه های تنفسی، روش های موثری وجود دارد که به سه مورد از آنها اشاره می شود.

شستن بینی با قوری نتی

بینی تان را با آب نمک بشویید

در طول شب ترشحات بیشتری به سینوس ها هجوم می آورد. در نتیجه برای جلوگیری از این وضعیت نامناسب بهتر است قبل از خواب، بینی خود را با آب نمک شستشو دهید. این کار باعث تمیز شدن ناحیه و کاهش التهاب می شود.

مواد لازم

نمک ۳ قاشق چایخوری(معادل ۱۵ گرم)

جوش شیرین ۱ قاشق چایخوری(معادل ۵ گرم)

آب مقطر یا آب جوش ۱ لیوان(معادل ۲۵۰ میلی گرم)

روش تهیه و استفاده

ابتدا نمک را با آب مقطر یا آب جوش خنک شده مخلوط کرده و هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس جوش شیرین را به ترکیب افزوده و دوباره هم بزنید. یک محلول بی رنگ حاصل می شود.

برای استفاده از این محلول کافیست آن را در قوری نتی (تصویر بالا) یا قطره چکان یا سرنگ بریزید. سر را به سمت چپ بچرخانید و از راه دهان نفس بکشید. به آرامی محلول را در حفره راست بینی بریزید و منتظر بمانید تا از سمت چپ خارج شود.

اگر احساس کردید که محلول به سمت گوش ها یا گلو می رود وضعیت سرتان را تغییر دهید. همین کار را برای حفره چپ تکرار کنید. در نهایت فین کنید تا مخاط و ترشحات اضافی سینوس ها دفع شود.

بخور دادن

بینی تان را با بخار آب شستشو دهید

بخار آب به عنوان یک تمیزکننده و مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. بخار آب همچنین منطقه مورد نظر را آبرسانی کرده و حتی وضعیت دستگاه قلبی عروقی را نیز بهبود می دهد، چون باعث دفع سموم می شود.

علاوه بر این، بخار آب همچنین می تواند باعث آزاد شدن آندورفین ها شده و به این ترتیب در مناطق سفت شده آرامش و راحتی ایجاد کند.

روش تهیه و استفاده

کار بسیار ساده ای است. مقداری آب را بجوشانید. زمانی که آب به جوش آمد و بخار آن بلند شد، صورت تان را به بخار نزدیک کنید (مواظب باشید نسوزید) و یا می توانید آب جوش را در ظرفی بریزید و با انداختن حوله ای روی سرتان، صورت خود را روی بخار آب بگیرید (بخور دهید).

دم و باز دم را به صورت آرام و عمیق انجام دهید تا سینوس ها تمیز شوند. این کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید.

در نهایت یک حوله را با آب گرم خیس کرده و روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید حوله خنک شود و سپس آن را از روی صورت خود بردارید.

ماساژ سینوس

محل سینوس ها را با روغن ها ماساژ دهید

یکی از روغن های بسیار موثر در تسکین سینوس ها، روغن آویشن است. این روغن حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات ضدعفونی کنندگی است که برای بهبود عفونت ها درمان مناسبی محسوب می شود.

اگر شما این روغن را با روغن های دیگری مانند روغن بادام ترکیب کنید نتیجه به مراتب بهتر خواهد بود، چون این روغن خاصیت مرطوب کنندگی پوست داشته و باعث می شود مناطق مجاور بینی مرطوب بماند.

مواد لازم

روغن بادام ۱ قاشق غذاخوری(معادل ۱۵ گرم)

روغن آویشن ۲ قطره

روش تهیه و استفاده

در مرحله اول مهم است که دست ها و صورتتان را به خوبی بشویید. سپس روغن بادام را با دو قطره روغن آویشن مخلوط کنید. این ترکیب را به دست ها مالیده و به آرامی روی محل سینوس ها بمالید.

با نوک انگشت ها حرکات دورانی روی صورت انجام داده و به آرامی دم و بازدم کنید. این کار را به مدت ۵ دقیقه انجام دهید. متوجه خواهید شدن که تنفس تان بهتر شده است.

توصیه های دیگر

- برای بهبودی بیشتر علاوه بر انجام این کارها بهتر است مصرف ویتامین ها را بیشتر کنید. ویتامین ها به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کرده و با علائم مشکل سینوس ها مقابله می کنند.

- دم نوش های گرم بنوشید تا مجاری تنفسی تان باز شود.

- روزانه سه مرتبه کمپرس آب گرم (حوله خیس شده با آب گرم) روی سینوس ها بگذارید.

- میزان مایعات مصرفی روزانه را افزایش دهید.

- از مصرف سیگار یا رفتن در بین سیگاری ها خودداری کنید.

- به طور مداوم فین نکنید، چون بینی تان بیش از اندازه خشک می شود.

- به آرامی فین کنید، چون در غیر این صورت باعث التهاب یا پاره شدن عروق خونی می شود.

- به طور مرتب گردگیری کرده و منزل را تمیز نگه دارید.

- از انجام فعالیت ورزشی غافل نشوید. ورزش و تحرک باعث آزاد شدن بیشتر آندورفین شده و درد را تسکین می دهد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 456531 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟