زنان همیشه خسته به این بیماری مبتلا هستند

اندومتریوز یکی از اختلالات مزمن زنانه است که علائم ناراحت‌کننده زیادی را به همراه دارد: از دل‌پیچه‌های دردناک و کشنده گرفته تا قاعدگی‌های طولانی، تهوع، استفراغ و حتی ناباروری.

 محققان تخمین می‌زنند که حدود 200 میلیون زن در سراسر دنیا دچار این شرایط هستند اما با وجود آسیب‌های گسترده‌اش، آگاهی کمی نسبت به این موضوع وجود دارد و پزشکان گاهی از آن چشم‌پوشی می‌کنند.

حالا در مطالعه تازه‌ای، مشخص شده که جامعه پزشکی یکی دیگر از علائم شایع و شدید اندومتریوز را همیشه دست کم گرفته: خستگی مداوم.

بریجیت لینرز، کارشناس مامایی و بیماری‌های زنان در بیمارستان دانشگاهی زوریخ و سرپرست این مطالعه می‌گوید: «با اینکه خستگی مزمن به عنوان یکی از شایع‌ترین علائم آزاردهنده اندومتریوز شناخته شده، اما هیچ‌وقت به صورت گسترده و جدی در مورد آن مطالعه نشده است».

وقتی اندومتریوز خسته و بی‌خواب‌تان می‌کند

لینرز و گروهش، پرسشنامه‌ای برای هزار و 120 زن آماده کردند که نیمی از آنها اندومتریوز داشته و نیم دیگر نداشتند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد زنان مبتلا به اندومتریوز دو برابر زنان غیر مبتلا، از خستگی مزمن خود شکایت دارند.

حتی زمانی که محققان عوامل دیگر خستگی شامل درد، بی‌خوابی، استرس، افسردگی، BMI و مادر شدن را در این محاسبه دخیل کردند، باز هم آمار خستگی مزمن زنان مبتلا به اندومتریوز بیشتر بود.

لینرز می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد اندومتریوز- مستقل از عوامل خسته‌کننده دیگر که ارتباطی به اندومتریوز ندارند- بر میزان خستگی و کسالت فرد اثر می‌گذارد».

محققان فکر می‌کنند اندومتریوز زمانی ایجاد می‌شود که اندومتریوم- سلول‌های آستر رحم- به خارج از رحم مهاجرت می‌کنند و آنجاست که شروع به ایجاد همه این مشکلات می‌کنند.

اندومتریوز زمانی ایجاد می‌شود که اندومتریوم- سلول‌های آستر رحم- به خارج از رحم مهاجرت می‌کنند

عوارض اندومتریوز

در همین راستا، لینرز و گروهش احتمال می‌دهند که این آسیب‌های اندومتریال ممکن است با ایجاد التهاب باعث فعال شدن سیستم ایمنی شوند.

البته در این مطالعه صرفا فاکتور «خستگی» مورد بررسی قرار نگرفته و موارد دیگری از جمله سابقه خانوادگی، سبک زندگی و وضعیت روحی و روانی بررسی شده و با این وجود هیچ یک از این افراد، سابقه بی‌خوابی نداشتند.

بعد از بررسی این مطالعات مشخص شد زنانی که دچار خستگی و اندومتریوز هستند، 7 برابر دچار بی‌خوابی، 4 برابر دچار افسردگی، دو برابر دچار تجربه درد و حدود 1/5 برابر دچار استرس شغلی می‌شوند.

در نتیجه این مطالعه، استرس زیاد می‌تواند باعث خستگی آدرنال شود که آن هم می‌تواند توضیح دیگری بر ارتباط بین اندومتریوز و خستگی باشد و یک چرخه معیوب را شکل دهد.

به گفته لینرز، با انجام این مطالعه و شناسایی خستگی به عنوان یکی از علائم مهم اندومتریوز، پزشکان می‌توانند در درمان زنان مبتلا به اندومتریوز، عارضه خستگی را هم به عنوان بخشی از درمان خود بدانند و برای مدیریت و درمانش، بهترین راه‌ها را به بیماران خود پیشنهاد کنند.

ضمن اینکه اگر اقداماتی برای کاهش بی‌خوابی، درد، افسردگی و استرس شغلی این زنان انجام شود، کمک زیادی به بهبود شرایط‌شان خواهد شد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 456276 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟