آرامش اعصاب با یک اسباب بازی دوست داشتنی

فیجت اسپینر نام اسباب بازی است که بیشتر برای تمدد اعصاب و ایجاد آرامش به کار می رود، اما محققان دانشگاه ملی تایوان روشی برای استفاده از این اسباب بازی با هدف انجام آزمایش خون کشف کرده اند.

به گزارش  نیواطلس، فیجت اسپینر معمولا دارای سه نرمه یا آویز سبک وزن حلقه ای است و یک نرمه هم به شکلی پوشیده در مرکز فیجت اسپینر قرار می گیرد. کاربران برای تخلیه انرژی انگشت خود را بر روی نرمه مرکزی قرار می دهند و سپس آن را می چرخانند.

در آزمایش خون نیز از روشی مشابه برای جداکردن پلاسما از سلول های خون استفاده می شود. پلاسما حاوی پروتئین ها، ویروس ها و مواد دیگری است که با بررسی آنها بیمار بودن یا نبودن افراد مشخص می شود. سانتریفیوژهایی که برای چرخش سریع خون و جدا کردن پلاسمای آن مورد استفاده قرار می گیرند در کشورهای در حال توسعه یا نقاط دورافتاده در دسترس نیستند.

از همین رو محققان تایوانی با دستکاری فیجت اسپینر، قراردادن نمونه های خون را در سه نرمه این اسباب بازی و چرخش ایمن آنها را ممکن کرده اند.

با چرخاندن فیجت اسپینر برای سه تا پنج بار حدود ۳۰ درصد از پلاسما با خلوص ۹۹ درصد از خون جدا می شود و این کار که حدود ۴ تا ۷ دقیقه به طول می انجامد، انجام تست کاغذی خون را ممکن می کند. از این روش برای شناسایی موفق پروتئین HIV-۱ که عامل بیماری ایدز می باشد، استفاده شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 454507 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟