تشخیص آلزایمر با یک آزمایش ساده

گروهی از پژوهشگران بین المللی موفق به شناسایی پروتئین جدیدی در خون انسان شده اند که بررسی وضعیت آن از طریق آزمایش خون کشف احتمال ابتلا به آلزایمر را ده سال زودتر ممکن می کند.

به گزارش  نیواطلس، پروتئین یادشده مانند یک شاخص قابل اطمینان عمل می کند و با بررسی آن می توان یک دهه قبل از ظهور نشانه های آلزایمر در مورد احتمال ابتلای فرد به این بیماری خطرناک با قطعیت اظهار نظر کرد.

بیماری آلزایمر از جمله بیماری هایی است که ایجاد آن در بدن به شکلی بسیار آهسته به پیش رفته و وخامت شرایط فرد مبتلا به آن بعد از گذشت ۱۰ یا حتی ۲۰ سال اتفاق می افتد. از همین رو یافتن روش های شناسایی سریع این بیماری اهمیت زیادی دارد و به درمان موثر آن کمک می کند.

پروتئینی که در این آزمایش خون جدید مورد بررسی قرار می گیرد NfL نام دارد که وجود مقدار زیادی از آن در جریان خون یک فرد نشان دهنده آسیب دیدن سلول های مغزی و آغاز روند ابتلا به آلزایمر است.

شناسایی این پروتئین در خون انسان فرایندی دشوار و پیچیده است ولی محققان با بررسی اطلاعات مربوط به صدها فرد مبتلا به آلزایمر توانسته اند روشی را برای شناسایی پروتئین مذکور بیابند. یکی از محققان این طرح از موسسه فلوری استرالیا تصریح کرده که با استفاده از روش یادشده می توان حتی در مورد احتمال ابتلای اعضای یک خانواده به آلزایمر هم پیش بینی هایی به عمل آورد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟