نوشیدن چای سیاه سموم بدن را افزایش می دهد

به رغم مزایای مفید مصرف چای، نوشیدن بیش از ۲ تا ۳ فنجان آن نوشیدنی در طول روز طبق نتایج تحقیقات دانشمندان منجر به آسیب های در بدن می شود پس توصیه می شود علاوه بر مصرف به اندازه چای سعی کرده با مصرف میوه و سبزیجات بیشتر گرایش به مصرف مایعات را در بدن خود کمتر کنیم .

 کشف و استفاده از چای دارای سابقه چهار یا پنج هزار ساله در چین است. چای در ابتدا به عنوان دارو مصرف می‌شد ولی از قرن ۶ میلادی به بعد به عنوان نوشیدنی و برای رفع تشنگی و خستگی مورد استفاده قرار گرفته است. شناسایی چای در اروپا تقریبا از اوایل قرن ۱۷ شروع شد و به تدریج در کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، انگلستان، روسیه و بالاخره در ۱۶۹۰ میلادی در آمریکای شمالی مصرف آن رواج گرفت.

مصرف چای در ایران نیز با واردات که از طریق کشور چین و از کشور هند انجام گرفت که در واقع با تلاش و اهتمام محمد میرزای چایکار ملقب به کاشف‌السلطنه که ژنرال کنسول ایران در هندوستان بود، آغاز گردید. او توانست فنون کشت و تولید چای را بیاموزد و با مطالعه و بررسی شرایط آب و هوایی ایران و مشابهت آب و هوای شمال کشور با کشور هندوستان با زحمات فراوان، تعداد زیادی بذر و سه هزار اصله نهال را با شرایط حمل و نقل آن زمان که گاری و درشکه بوده، به ایران انتقال داد و اقدام به احداث باغ چای در لاهیجان و کلارآباد نمود.

چای ایرانی یا خارجی ؟

چای ایرانی به خاطر شرایط اقلیمی از حیث عدم استفاده از سموم و ارگانیک بودن از بهترین چای‌های دنیا به شمار می‌رود اما بدون تعارف باید بر این نکته اذعان نمود که فرآیند فرآوری چای در ایران نیازمند بهبود روش‌های سنتی و سی تی سی جدید است. تکمیل شیوه‌های استاندارد و نظارت بر بسته‌بندی و مرحله چیدن برگ چای می‌تواند در افزایش کیفیت و بازارپسندی چای ایرانی نقش موثری ایفا نماید .با در نظر گرفتن موارد بالا و توجه به اقتصاد مقاومتی بین چای ایرانی و خارجی اولویت ما باید چای ایرانی و حمایت از تولیدات ملی کشورمان باشد.

فواید مصرف چای

برخی از محققان معتقدند که چای برای بیماران قلبی مفید است و از بروز لخته‌ در خون که موجب بروز حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود، پیشگیری کرده و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. چای به دلیل داشتن کافئین مانع بروز خستگی می شود همچنین این نوشیدنی آرام بخش است و می‌تواند سردرد ناشی از خستگی روزانه را از بین ببرد. چای سرشار از آنتی اکسیدان است که از بروز سرطان نیز پیشگیری می‌کند.

چای دارای خواص بسیاری است که از مهمترین آنها می‌توان به ضد درد، ضد آمیب، ضد آلزایمر، ضد آرتریت، ضد تصلب شرایین، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد افسردگی، ضد قند خون، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد اسپاسم، ضد ویروس، قابض، مقوی قلب، محرک سیستم عصبی مرکزی، ادرار آور، محافظ کبد، کاهنده پرفشاری خون، محرک قدرت ایمنی بدن، کاهش دهنده‌ چربی خون و کاهش دهنده‌ تری گلیسریدها اشاره کرد.

مضرات مصرف چای

نتایج بدست آمده از تحقیقات گویای این مطلب است که مصرف زیاد این نوشیدنی، سموم بدن را افزایش می دهد. علت ریشه ای آن نیز وجود آلومینیوم در برگ های بعضی از انواع چای است. همچنین به علت اگزالات موجود در آن، این نوشیدنی باعث ایجاد سنگ کلیه نیز می شود و مصرف زیاد اگزالات روی سلامت کلیه ها تاثیر می گذارد.این نوشیدنی سرشار از تانن است و مصرف منظم آن در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می کند و منجر به ناراحتی هایی مانند اسهال، یبوست و ... می شود.

مصرف بالای آن همچنین می تواند یکی از علل بروز آلزایمر باشد همچنین یکی دیگر از مضرات چای، بروز لکه های قهوه ای روی دندان و آسیب دیدگی لثه است .اختلال در سیستم ادراری از دیگر مضرات مصرف زیاد چای است. در این شرایط مثانه سنگین می شود و فرد مرتب نیاز به تخلیه مثانه پیدا می کند .یکی از مهم ترین عوارض جانبی این نوشیدنی، کندی در لخته شدن خون است. خطر بروز سرطان مری با مصرف زیاد چای افزایش می یابد.

بالاخره چای بنوشیم یا نه؟

می توان گفت همه ما روزانه حداقل یک فنجان چای را می‌نوشیم و این روزها چای یکی از الزامات محل کار محسوب می‌ شود و بسیاری از افراد، روزانه بالغ بر ۶ فنجان چای می‌نوشند تا خستگی کار را از تن در کنند. اما به رغم مزایای مفید مصرف چای، نوشیدن بیش از ۲ تا ۳ فنجان آن نوشیدنی در طول روز همچنان که به آن اشاره کردیم طبق نتایج تحقیقات دانشمندان منجر به آسیب های در بدن می شود پس توصیه می شود علاوه بر مصرف به اندازه چای سعی کرده با مصرف میوه و سبزیجات بیشتر گرایش به مصرف مایعات را در بدن خود کمتر کنیم.

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 453083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟