علائم اولیه کشنده ترین سرطان را بشناسید

حین سرماخوردگی معمولا صدا دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که با اتمام بیماری، صدا بار دیگر به حالت عادی خود برمی‌گردد. اما ممکن است گاهی صدا دچار گرفتگی یا تغییراتی شود که تا مدت‌ها ادامه داشته باشد. پزشکان معتقدند که این نوع تغییرات را باید جدی گرفت و نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد چرا که حتی می‌تواند از علائم سرطان حنجره باشد.

صدا و حرف‌زدن از راه‌های اصلی برقراری ارتباط با اطرافیان است و در صورتی که صدایی وجود نداشته باشد، سکوتی که جایگزین آن می‌شود بیشتر آزاردهنده است. هر فردی تن صدای خاص خودش را دارد و از این‌رو، عده‌ای را خوش‌صدا می‌دانیم و برخی را بدصدا. حنجره ساختاری لوله‌ای شکل است که در پشت گلو قرار گرفته است. تارهای صوتی که در حنجره وجود دارند در اثر برخورد هوای بازدم با این تارهای صوتی، صداهای مختلفی از جمله گفتار را ایجاد می‌کند.

از این‌رو برای اطلاعات بیشتر با علی کوهی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کنگره سالانه انجمن جراحان گوش و حلق و بینی ایران گفت‌وگو کردیم.

سرطان حنجره با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

در علائمی که بیشتر بیماری‌های بدخیم حنجره دارند، اغلب عملکردهای نرمال حنجره دچار اشکال می‌شود. صحبت کردن دچار مشکل می‌شود، تغییر کیفیت صدای فرد اتفاق می‌افتد، ممکن است فرد احساس تنگی نفس کند، زیرا راه هوایی تنگ‌تر می‌شود یا حتی ممکن است در مراحل گسترده‌تر راه عبور غذا هم مسدود و فرد در بلع غذا دچار مشکل شود. معمولا شایع‌ترین علائم این بیماری، تغییر کیفیت صداست. صدا بسته به نحوه درگیری زیرشاخه‌های حنجره کیفیت متفاوتی پیدا می‌کند ولی شایع‌ترین علائم این است که صدای فرد بسیار خشن می‌شود و صدای ظریفی نخواهد داشت.

علائم تا چه مدت باید ادامه داشته باشد که به سرطان حنجره شک کرد؟

معمولا تغییر کیفیت صدا اگر زیر سه هفته باشد، خیلی اهمیت ندارد. بسیاری از علل التهابی، انواع حساسیت‌ها و انواع لارنژیت‌ها ممکن است این حالت را ایجاد کنند اما اگر کیفیت صدا بیشتر از این مدت طول بکشد توصیه می‌کنیم فرد برای بررسی به پزشک مراجعه کند. در واقع، علائم سرطان حنجره با بسیاری از مشکلات ایجاد شده در حنجره به‌عنوان مثال در سرماخوردگی مشابه است اما اگر این علائم بیش از سه هفته طول کشید، حتما باید بررسی‌های لازم صورت گیرد.

چه عواملی زمینه‌ساز ابتلا به سرطان حنجره هستند؟

شایع‌ترین عوامل بروز سرطان حنجره عوامل محیطی هستند. تماس با آلودگی‌ها و آلاینده‌های هوا و مهم‌تر از آنها سیگار و دخانیات که بیماران معمولا استفاده می‌کنند، جزء شایع‌ترین‌ عوامل پرخطر هستند. عوامل ژنتیکی هم در بروز سرطان حنجره نقش دارند. البته ما ممکن است بیمارانی داشته باشیم که هیچ‌کدام از این ریسک‌فاکتورها را ندارند ولی به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند ولی عوامل محیطی نقش بیشتری را در این بیماری بازی می‌کنند.

چه سنین و چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند؟

این بیماری معمولا در افراد میانسال روبه بالا و در سالمندان به دلیل مواجهه بالاتر، بیشتر است. استفاده زیاد از حنجره معمولا باعث بروز بیماری‌های بدخیم حنجره نمی‌شود. هرچند می‌تواند ضایعات خوش‌خیم حنجره را ایجاد کرده و به تارهای صوتی فشار وارد کند و آسیب برساند، می‌تواند دچار بروز پولیپ‌های طناب صوتی شود که این پولیپ‌ها نیز ممکن است روی کیفیت صدا تاثیر بگذارد. کسانی که بیشتر با ریسک‌فاکتورهایی ازجمله آلودگی هوا سرو کار دارند، کسانی که بیشتر سیگار می‌کشند یا از قلیان و مشروبات الکلی استفاده می‌کنند بیشتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند. از سوی دیگر افرادی که در معرض استنشاق مواد شیمیایی هستند نیز بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آیا سرطان حنجره در مراحل اولیه قابل‌درمان است؟

معمولا این بیماری در مراحل اولیه قابل تشخیص است و در همان مراحل هم بیماران می‌توانند درمان مناسب را دریافت کنند که پیامدهای خوبی به دنبال دارد. درصد موفقیت درمان‌ها کاملا بستگی به مرحله‌ای از بیماری دارد که بیماری در فرد تشخیص داده می‌شود. در مراحل اولیه بیماری، تا بالای ۹۰ درصد می‌توان سرطان حنجره را درمان کرد و درمان موفقی را انتظار داشت.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 451646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟