کنترل بیماری ها با رژیم غذایی

حوزه کلینیک در نظر دارد هر هفته یک راهنمای غذایی خاص برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف، منتشر کند. اگر با فرا رسیدن فصل پاییز مشکلاتی از قبیل عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت به سراغتان آمده است، باید بدانید که ممکن است یکی از علل ایجاد و یا تشدید این اختلالت به عادات تغذیه ‌ای نامتعادل بازمی‌گردد، از این رو یک تغذیه مناسب می ‌تواند تغییری چشمگیر در روند بهبود شما داشته باشد.

همچنین مصرف برخی از مکمل ‌های تغذیه‌‌ای خاص نیز می‌‌تواند به مبتلایان به آسم و آلرژی کمک کند، به ویژه ویتامین D3 که کاهش دهنده التهاب است و یا ویتامین C که از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی‌های می‌‌کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک ‌کرده و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری‌‌های حساسیت ‌زا در روده خواهد شد.

محمد حسین اخوان متخصص تغذیه اظهار کرد: برخی از واکنش‌های مربوط به بیماری آسم به افزودنی‌های غذایی مانند سولفیت‌ها، تارترازین(نوعی رنگ زرد افزودنی)، بنزوات سدیم و سالیسیلات‌های طبیعی(ترکیبات شبیه آسپیرین که در بسیاری از غذاها یافت می‌ شود) مربوط است؛ در این موارد یک پزشک Doctor یا متخصص آلرژی می ‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید به کدام یک از مواد بالا حساسیت دارید.

مبتلایان به آسم مراقب کمبود منیزیم باشند

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه کمبود منیزیم اغلب در مبتلایان به آسم یافت می ‌شود، بیان کرد: منیزیم می‌تواند از اسپاسم ماهیچه‌‌ها جلوگیری کرده یا آن را متوقف کند، بنابراین رژیم غذایی غنی از منیزیم برای مبتلایان به آسم مفید است. مغزها و غلات، حبوبات، سبزیجات برگ سبز تیره ، ماهی و گوشت قرمز از منابع خوب منیزیمبه حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه کمبود سلنیوم به میزانی قابل توجه می ‌تواند خطر آسم را افزایش دهد، گفت: سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان از تخریب سلول‌ها، آسیب کروموزوم‌ها و سرطان‌ها جلوگیری می‌کند، از منابع عالی سلنیوم عبارتند از مغزهای برزیلی، جگر، قلوه، نان تهیه شده از آرد کامل، ماهی خال مخالی، جوانه گندم ، سبوس‌ ها، ماهی تن، پیاز، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

اخوان ادامه داد: کمبود ویتامین B6 در بسیاری از مبتلایان به آسم مشاهده شده است؛ کمبود این ویتامین به این دلیل است که داروهایی که در بسیاری از مبتلایان به آسم استفاده می شود در جذب ویتامین B6 تداخل می‌کنند، افزودن مکمل ویتامین B6 به رژیم غذایی بیماران وقوع حمله‌ های آسمی را کاهش می‌دهد. از منابع ویتامین B6 می‌توان سیب زمینی ، غلات صبحانه، نان، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ ، انواع لوبیاهای پخته، موز، مغزها و دانه‌ها خصوصا دانه آفتابگردان را نام برد.

مبتلایان به آسم میوه را فراموش نکنند

این متخصص تغذیه بیان کرد: به مقدار کافی از میوه‌‌های تازه بخورید تا ویتامین C کافی به دست آورید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی عمل می‌کند بنابراین فعالیت ضد التهابی این ویتامین علائم بیماری آسم را کاهش می‌دهد.

اخوان تشریح کرد: از کافئین، شکر، نمک و آب کلرینه شده پرهیز کنید؛ به یاد داشته باشید که بسیاری از غذاهای فرآوری شده محتوی نمک و یا شکر هستند؛ افرادی مبتلا به آسم و چاق، عملکرد ریه آن‌ها هنگامی که وزن خود را کاهش می ‌دهند، بهبود می‌یابد.

وى گفت: ویتامین B12 اگر به مقدار زیاد دریافت شود می‌تواند واکنش‌های مربوط به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها حساسیت دارند، کاهش دهد. از منابع ویتامین B12 عبارتند از: تمام غذاهای حیوانی مثل گوشت، شیر، فرآورده‌ های لبنی، ماهی، تخم مرغ و همچنین غذاهای غنی شده با این ویتامین مثل غلات صبحانه، عصاره ی مخمر و بعضی از جلبک ها مثل جلبک دریایی.

این متخصص تغذیه تشریح کرد: اگر شما به مدت طولانی از کورتون ها(قرص های استروئیدی) برای کنترل آسم استفاده می‌ کنید، به منظور پیشگیری از اثرات جانبی این داروها، مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک(سدیم) را محدود کنید و همچنین مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهید. کورتون ها باعث نگهداری نمک در بدن شده و چربی خون را بالا می ‌برند.

شکر بیش از حد را از برنامه غذایى حذف کنید

اخوان گفت: اگر شما باید وزن خود را کاهش دهید از نکات زیر پیروی کنید؛ مقدار شکر موجود در غذای خود را کاهش دهید، از غذاهای سرخ شده اجتناب کنید، از وعده های غذایی کم ولی به دفعات استفاده کنید(6 وعده غذایی در هر روز توصیه می ‌شود)، با پزشک خود در مورد یک برنامه ورزشی منظم مشورت کنید.

وى ادامه داد: 6 تا 8 لیوان آب در هر روز بنوشید؛ گوشت، مرغ و ماهی کم چرب استفاده کنید، از گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس پرهیز کنید، به جای استفاده از نان سفید از نان های تهیه شده از غلات سبوس ‌دار استفاده کنید.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: برخی از مواد غذایی شامل ترکیباتی هستند که به آن ها فیتوکمیکال ها، بیوفلاونوئیدها و یا اسیدهای چرب ضروری گفته می‌ شوند؛ این ترکیبات فعالیت ضد التهابی و آنتی هیستامینی طبیعی دارند و به بهبود علائم آسم کمک می ‌کنند برخی از این مواد عبارتند از انواع سیب ها و پیازهای قرمز رنگ، انواع توت ها و میوه‌ های رنگی که حاوی ترکیبات بیوفلاونوئید هستند، گردو به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری امگا-3.

وى ادامه داد: برخی از افراد نسبت به بعضی از مواد غذایی زیر حساسیت دارند و ممکن است علائم آسم در آن ها به دلیل مصرف این مواد غذایی پدید آید و یا این که تشدید شود از این مواد می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد، شیر و فرآورده‌های لبنی، گندم، ذرت به صورت شربت ذرت و نشاسته ذرت، بادام زمینی، سویا، تخم مرغ، این ها مواد غذایی هستند که شما باید مدت کوتاهی مصرف آن ها را محدود کنید تا بفهمید به کدام یک از آن ها حساسیت دارید.

مصرف مواد حاوى ویتامین B12 مفید

این متخصص تغذیه گفت: ویتامین B12 اگر به مقدار زیاد دریافت شود می ‌تواند واکنش های مربوط به بیماری آسم را در کسانی که به مواد غذایی حاوی سولفیت ها حساسیت دارند، کاهش دهد؛ بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مزمن مثل آسم هنگامی که معده ی آن ها پر است احساس تنگی نفس می‌ کنند. این به این دلیل است که زمانی که معده پر است دیافراگم نمی‌ تواند به خوبی کار خود را انجام دهد بنابراین از وعده ‌های غذایی کم حجم ولی متعدد استفاده کنید تا هم دچار تنگی نفس و هم دچار ریفلاکس(برگشت اسید معده)‌ که در بسیاری از مبتلایان شایع است، نشوید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444650 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟