کاهش قند خون با یک لیوان شربت خانگی+دستور تهیه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در کاهش قند خون و افزایش تمرکز و توان ذهنی موثر دانست.

شربت کلپوره (کلپوره+بومادران+گزنه+عسل) حاوی ویتامین های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، مس، فلاونوئیدها، پروتئین، کلسیم، قند ساکاروز، فراکتوز، گلوکز، رزمارینیک اسید، تانن ها، منوتروپین ها، دی تروپین ها و غیره است.

برای بررسی خواص شربت کلپوره و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

مهم ترین خواص شربت کلپوره

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص شربت کلپوره گفت: مهم ترین خاصیت این شربت تاثیر چشمگیر آن در کاهش قند خون بوده، لذا برای افراد مبتلا به دیابت Diabetes بسیار مفید است.

وی افزود: افزایش تمرکز، توان ذهنی و شناختی یکی دیگر از خواص بی نظیر شربت کلپوره است، همچنین این شربت چربی خون را کاهش داده و موجب لاغری و تناسب اندام Fitness می شود.

عظمایی بیان کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین های A، E، C و فلاونوئیدها، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر انواع بیماری‌ها به‌خصوص سرطان‌ است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: به علت وجود ویتامین D، فسفر، کلسیم و منیزیم در این شربت، موجب تقویت و استحکام استخوان‌ و دندان شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.وی بیان کرد: شربت کلپوره موجب عملکرد بهتر سیستم عصبی می‌شود بنابراین حافظه را تقویت کرده و از بروز آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می‌کند.عظمایی گفت: مصرف این شربت تاثیر چشمگیری در تقویت دستگاه گوارش و معده دارد و موجب رفع سوزش سردل و ورم معده (گاستریت) می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: این شربت عفونت‌های زنان، کلیه و مجاری ادراری را برطرف کرده و از سندروم پیش از قاعدگی پیشگیری می‌کند، لذا برای زنانی که دچار گرگرفتگی دوران یائسگی هستند بسیار مفید و موثر است.

وی بیان کرد: رفع التهابات بدن از جمله آرتروز و نقرس، رفع التهابات قلبی و عروقی، تقویت سیستم بینایی، تقویت عمومی بدن و افزایش طول عمر، کنترل قند خون، فشار و چربی خون از خواص دیگر شربت کلپوره است.عظمایی افزود: این شربت برای افرادی که مشکل پروستات دارند بسیار مفید است، همچنین باعث رفع درد مفاصل، رماتیسم و بیماری راشیتیسم می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت کلپوره شادی آور است بنابراین موجب رفع استرس، اضطراب، افسردگی و تنش عضلات می شود.وی افزود: از دیگر خواص این شربت می توان به ضد نفخ و بادشکن بودن آن، همچنین رفع سرماخوردگی، مشکلات تنفسی و تبخال اشاره کرد.

منع مصرف شربت کلپوره

عظمایی تاکید کرد: مصرف شربت کلپوره برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است و افراد مبتلا به صرع باید با مشورت پزشک Doctor از این شربت استفاده کنند.

مواد لازم شربت کلپوره (2 لیتر)

عسل نیم کیلو

عرق گزنه نیم لیتر

عرق کلپوره یک لیتر

عرق بومادران نیم لیتر

گیاه خشک کلپوره (مریم نخودی) 100 گرم

طرز تهیه شربت کلپوره

عرق بومادران، گزنه و کلپوره را با هم مخلوط کرده و گیاه کلپوره را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم 3 تا 4 ساعت بماند.سپس به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم آن را می جوشانیم.هنگامی که دما متعادل شد و به 50 درجه سانتی گراد رسید شربت را صاف کرده و به آن عسل را اضافه می کنیم.شربت را هم می زنیم تا قوام بیاید سپس در ظرف شیشه ای می ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت کلپوره

برای تهیه یک لیوان شربت کلپوره، 3 تا 4 قاشق غذاخوری از شربت را در لیوان ریخته و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می کنیم.شربت آماده نوشیدن است.

نکته: این شربت به صورت خنک در فصل تابستان نیز استفاده می‌شود که در این حالت به جای آب ولرم باید از آب خنک استفاده شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444648 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟