قدرت میوه ها و سبزیجات بنفش در عملکرد مغزی

معمولاً بنفش بودن رنگِ میوه‌ها و سبزیجات نشاندهنده‌ وجود آنتوسیانین است. مانند دیگر فیتونوترینت‌ها، بدن شما برای کار کردن به میوه‌ها و سبزیجات بنفش نیاز اساسی ندارد ولی آن‌ها از سلول‌های بدنتان در برابر آسیب‌هایی که منجر به بیماری می‌شوند، مراقبت می‌کنند.

معمولاً بنفش بودن رنگِ میوه‌ها و سبزیجات نشان‌دهنده‌ وجود آنتوسیانین است.مانند دیگر فیتونوترینت‌ها، بدن شما برای کار کردن به میوه‌ها و سبزیجات بنفش نیاز اساسی ندارد ولی آن‌ها از سلول‌های بدنتان در برابر آسیب‌هایی که منجر به بیماری می‌شوند، مراقبت می‌کنند و این مهم‌ترین و اصلی‌ترین فایده‌ی آن‌ها برای بدن شماست.

آلو سیاه

یکی از معروف‌ترین میوه‌های بنفش رنگ آلو سیاه است. در این میوه‌ها، پررنگ‌تر بودن نشاندهنده‌ وجود آنتوسیانین بیشتر در آن‌هاست.

آلوهای رسیده دارای مواد مغذی قابل استفاده‌ی بیشتری هستند و همچنین پوست این آلوها بیست برابر گوشت میانی آن‌ها دارای آنتی‌اکسیدان است.

انواع توت‌ها

با اینکه آنتوسیانین مربوط به رنگ بنفش است اما رنگدانه های میوه از آبی تا قرمز می‌توانند متفاوت باشند.

بلوبری، تمشک، ذغال اخته، توت فرنگی، توت سیاه، توت سفید و شاتوت همگی دارای خواص یکسانی هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده روی بزرگسالان و کودکان توت‌ها به بالا رفتن توانایی ذهنی و بهتر شدن حال و هوای شما کمک اساسی می‌کنند.دانشمندان معتقدند که وجود آنتوسیانین باعث عملکرد بهتر سلول‌های مغزی می‌شوند.

سیب زمینی بنفش

سیب‌زمینی‌هایی با پوست و گوشت بنفش را نیز امتحان کنید. این سیب زمینی‌ها علاوه بر آنتوسیانین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی دو تا سه برابر سیب زمینی‌های سفید هستند. سیب زمینی‌های بنفش غنی از پتاسیم، منیزیم، ویتامین c و فیبر می‌باشند.

گیلاس‌های قرمز

آنتوسیانین‌هایی که باعث رنگ قرمز تیره‌ی این گیلاس‌ها می‌شوند کمک ویژه‌ای به کاهش فشارخون و سالم نگه داشتن عروق خونی بدن می‌کنند.

گیلاس‌ همچنین باعث بهبود برخی از بیماری‌ها مثل آرتروز، نقرس و یا وضعیت‌های دردناک مثل زمانی که کریستال‌ها در پاها و مچ پاهایتان تجمع می‌کنند، می‌شود.

گیلاس قرمز سرشار از مواد مغذی است که به جلوگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت Diabetes کمک می‌کند.

انگور

آنتوسیانین موجود در انگورها می‌تواند باعث به وجود آمدن رنگ‌های مختلفی از قرمز تا سیاه بشود. این یاقوت‌های آبدار به داشتن رسوراترول معروف‌اند.

به دلیل همراه بودن رسوراترول با بعضی از مواد مغذی دیگر در انگور این میوه خاصیت محافظت در برابر آسیب‌هایی که منجر به بیماری می‌شوند را داراست که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

گل کلم بنفش

رنگ سفید گل کلم تنها با یک تک ژن تغیر می‌کند. این تک ژن باعث جمع شدن مقدار بیشتری آنتوسیانین در بافت‌های گل کلم شده و در نهایت رنگ آن بنفش می‌شود.

این گل کلم غنی از مواد مغذی گیاهی، ویتامین C و مواد معدنی است. این نوع گل کلم را بخارپز کنید، تفت بدهید یا حتی خام میل کنید تا تمام مواد مغذی ذکر شده را دریافت کنید.

هویج بنفش

این هویج را از فروشگاه مزرعه محلی خود تهیه کنید. آن‌ها را کباب کنید، ترشی کنید یا گریل کنید و میل کنید.

با خوردن این نوع هویج علاوه بر آنتوسیانین اضافه، بتاکاروتن و انواع دیگر کاروتن ها را که در هویج‌های نارنجی نیز وجود دارند، دریافت کنید که باعث کنترل سرطان و تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

کلم قرمز

برای بدن شما راحت‌تر است که آنتوسیانین موجود در این نوع کلم پخته را استفاده کند و زمانی که آن را به عنوان ترشی بخورید بدن شما پروبیوتیک های طبیعی را جذب می‌کند که باعث تغذیه شدن باکتری‌های مفید روده‌ شما می‌شود.

این خاصیت باعث می‌شود که بدن با میکروب‌ها مقابله و مواد مغذی را جذب کند. همچنین باعث جذب بهتر غذا و حتی کنترل اضطراب نیز می‌شود.

چغندر

رنگ این چغندرها به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان متفاوتی است که بتالین نامیده می‌شود. همچنین این رنگدانه های زرد و قرمز را در برگ چغندر، ریواس و نوعی قارچ هم می‌توان دید.

بتالین وقتی که پخته است راحت‌تر از آنتوسیانین‌ها تجزیه می‌شود پس به جای گریل کردن یا کباب کردن، آن‌ها را بخارپز کنید.

چغندر رنگ زیبا و همچنین شیرینی دلچسبی به اسموتی‌های شما می‌دهد. این نوع سبزیجات برای مغز، قلب Heart و تنظیم قند خون مفیدند.

شیرینی جات بنفش رنگ

مشخص است که رنگ بنفش مواد غذایی فرآوری شده مثل کیک‌ها و شیرینی‌ها خواص کاملاً یکسانی با میوه‌های تازه و سبزیجات بنفش ندارند اما از آنتوسیانین ها معمولاً برای تیره کردن رنگ بعضی مواد غذایی مانند ژله و آبمیوه‌ها استفاده می‌شود.

مقدار آن‌ها آنقدری نیست که باعث تغییرات مثبتی در بدن شما شود ولی می‌توانند انتخاب خوبی برای کسانی باشند که از رنگ‌های مصنوعی دل خوشی ندارند!

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443898 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟