تاثیر شوینده ها بر بلوغ زودرس دختران

پژوهشگران هشدار می دهند قرارگیری در معرض مواد شیمیایی موجود در طیف وسیعی از محصولات بهداشتی با بلوغ زودرس در بین دختران مرتبط است.

برخی مواد شیمیایی خاص نظیر فتالات ها، پارابن ها و فنول ها در طیف وسیعی از محصولات نظیر عطرها، صابون ها، شامپوها، لاک ها، لوازم آرایش، خمیردندان، اسپری های مو و لوسیون ها پوست یافت می شوند.

«کیم هارلی»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «این مواد شیمیایی از طریق جذب توسط پوست یا از طریق استنشاق یا بلعیدن (نظیر رژلب) وارد بدن می شوند. زمانیکه وارد بدن می شوند، به سرعت متابولیز شده و سپس از طریق ادرار دفع می شوند.»

به گفته هارلی، مطالعات حیوانی قبلی نشان داده بودند که قرارگیری منظم در مقابل این مواد شیمیایی می تواند موجب اختلال در زمان بندی بلوغ شود.

حال تیم تحقیق دریافته است هر چقدر میزان مواد شیمیایی در بدن مادران یا دختران بیشتر باشد، زمان بلوغ در دختران زودتر خواهد بود، اما چنین رابطه ای در مورد زمان بلوغ پسران مشاهده نشده است.

پژوهشگران در این مطالعه، داده های مربوط به زنان باردار بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ را بررسی کردند. این زنان دو بار در طول بارداری آزمایش خون داده بودند.

همچنین وضعیت ۳۳۸ کودک این زنان تا سن نوجوانی براساس نمونه ادرارشان در سن ۹ سالگی بررسی شد. سپس آغاز بلوغ شان بین سنین ۹ تا ۱۳ سالگی به طورمنظم بررسی شد.

محققان دریافتند به ازای دو برابرشدن میزان فتالات های نمونه خون زنان، زمان بلوغ دختران شان ۱.۳ ماه زودتر آغاز می شد.

همچنین مشخص شد دو برابر شدن میزان پارابن موجب می شود زمان بلوغ دختران یک ماه زودتر شروع شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟