شادابی پوست با خرمالو

 خرمالو تقریبا شبیه یک گوجه فرنگی است و رنگ آن از زرد تا نارنجی درخشان متفاوت است. رنگ میوه ها بسته به رسیده بودن آن تغییر می کند. طبع خرمالو ، گرم و تر است.

خرمالو تقریبا بزرگ است و تا حدی هم اندازه پرتقال یا گریپ فروت کوچک است. حتی شکل آن هم متنوع است و می تواند دایره ای باشد یا حتی شبیه بلوط!

ارزش غذایی خرمالو

سرشار از ویتامین A

119 کالری انرژی

31/2 گرم کربوهیدرات

0/3 گرم چربی

6 گرم فیبر

1 گرم پروتئین

خرمالو میوه چه فصلی است؟

در ماه های اکتبر تا فوریه، یا به عبارتی بین ماه های مهر تا بهمن خودمان، همان زمانی که برگ های درختان شروع به ریزش می کنند، می توانید خرمالوها را که میوه هایی خوشمزه و قرمز رنگ هستند بر بالای درخت ها مشاهده کنید. خرمالو در برخی از فرهنگ ها به عنوان میوه خدایی شناخته می شود و درخت آن می تواند تا 70 فوت ارتفاع داشته باشد.

خرمالو میوه بومی ژاپن و چین است برای اولین بار در سال 1850 در آمریکا نیز برداشت شد. در حال حاضر در سراسر جهان، در مناطقی که به قدر کافی گرم باشد، خرمالو رشد پیدا می کند.

آیا خرمالو برای زن باردار ضرر دارد؟

شما می توانید از خوردن خرمالو در دوران بارداری لذت ببرید. با این حال، باید به مقدار کافی از آن استفاده کنید. محتوای تغذیه ای خوب خرمالو باعث رشد و بزرگ شدن جنین می شود و سلامت مادر را نیز تضمین می کند. با این حال پیش از اضافه کردن میوه به رژیم غذایی خود با دکتر خود نیز صحبت کنید.

در زیر به برخی از خواص خرمالو در طول بارداری اشاره می شود:

– خرمالو سرشار از کلسیم و فسفر است و می تواند به رشد جنین کمک کند.

– میزان آهن موجود در خرمالو می تواند خطر ابتلا به آنمی را در طول بارداری کاهش دهد. همچنین باعث بهبود عملکرد هموگلوبین خون می شود.

– خرمالو به دلیل دارا بودن منیزیم می تواند تاثیر زیادی در درمان فشار خون در طول بارداری داشته باشد. همچنین دارا بودن منیزیم به پیشگیری از بروز سنگ کلیه نیز در طول بارداری کمک می کند.

– خرمالو به دلیل محتوای سرشار از آنتی اکسیدان آن، می تواند به سم زدایی و بهبود عملکرد کبد هم کمک کند.

خواص خرمالو در دوران شیردهی

خرمالو جزو برخی از میوه هایی هست که قبلا توسط متخصصین اطفال، برای مادران شیرده ممنوع شده بود. اما متخصصین مدرن استفاده از این میوه ها را به صورت دوره ای و در مقدار کم برای مادران جوان مجاز می دانند و عقیده دارند که می تواند در رژیم غذایی این افراد قرار گیرد.

مادران شیرده باید توجه داشته باشند، که استفاده از میوه هایی چون خرمالو، گلابی و انار می تواند منجر به یبوست شود.

 

آیا خرمالو نفاخ است؟

میوه هایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند به طوری که مجموع قند آن ها بیش از 3 گرم فروکتوز باشد، حتی با وجودی که فروکتوز آن ها بیشتر از گلوکز نباشد، می توانند موجب تولید گاز و نفخ شوند. خرمالو هم جز همین دسته از میوه هاست.

آیا خرمالو چاق کننده است؟

میوه خرمالو مقدار بسیار کم چربی دارد. حتی محتوای کربوهیدرات آن نیز بسیار کم است و از این رو، کسانی که قصد گرفتن رژیم دارند و میخواهند وزن اضافی خود را با حفظ رژیم غذایی خوب کم کنند، می توانند از این میوه استفاده های زیادی کنند.

همچنین کسانی که می خواهند یک رژیم غذایی کم کالری را برای حفظ وزن خود و نه برای کاهش وزن داشته باشند نیز می توانند از مصرف خرمالو بهره مند شوند.

خرمالو می تواند یک افزودنی عالی برای صبحانه باشد. محتوای کالری یک خرمالوی معمولی بسیار کم است و فقط 70 کالری دارد. از سوی دیگر هم شامل تمام مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است که باید برای بدن تامین شوند. اما این مواد به خاطر این که معمولا در غذاهایی هستند که پرکالری می باشند، از رژیم غذایی افراد حذف می شوند. اما مصرف خرمالو می تواند آن ها را تامین نماید.

خواص خرمالو برای سرماخوردگی

از بروز برخی از مشکلات التهابی، عفونتی و همینطور سرماخوردگی و آنفولانزا را می توان از طریق مصرف منظم خرمالو جلوگیری کرد. این به این دلیل است که میوه خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها قوی تر می کند.

خواص خرمالو برای پوست

ویژگی گس بودن خرمالو می تواند به باز شدن منافذ پوستی کمک می کند و همین طور برخی از خطوط ریز را نیز صاف کند. در نتیجه، پوست جوان تر و درخشان تر می شود.

هنگامی که میوه برای کاربرد به صورت ماسک از ترکیب مخلوط پالپ های خرمالو با آب لیمو و زرده تخم مرغ، مورد استفاده قرار گیرد، می تواند منجر به درخشش بیشتر پوست شود.

فواید خرمالو برای سکسکه

با وجودی که درمان قطعی سکسکه مشخص نیست، اما پزشکان طب چینی، استفاده گسترده ای از این میوه برای درمان سکسکه های طولانی مدت داشته اند.

ساقه خرمالو را با چند قطعه گل میخک و کمی زنجبیل به مدت 10 دقیقه خیس کنید و سپس آن را با آب کمی گرم بنوشید تا سکسکه تان کاهش یابد.

مضرات خرمالو

با توجه به این که خرمالو دارای مقدار زیادی تانین است، در صورتی که با شکم خالی مصرف شود، می تواند منجر به بروز اسهال شود.

قند موجود در خرمالو زیاد است و از این رو افرادی که مبتلا به دیابت Diabetes هستند باید از مصرف آن پرهیز کنند.

مصرف خرمالو با پوست آن به دلیل این که بیشترین میزان اسید تانین در پوست آن قرار دارد، می تواند منجر به بروز سنگ کلیه شود. همچنین خوردن میوه با غذاهای سرد مانند ماهی، خرچنگ یا میگو منجر به تشکیل سنگ در معده می شود. این به این دلیل است که این غذاهای پروتئین و اسید تاننیک بالایی دارند و واکنش آن ها با هم می تواند منجر به بروز سنگ شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟