هوش انسان از روی تصاویر مغز اندازه گیری می شود

 دکتر حمید سلطانیان زاده استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: ما با هدف همگامی با علوم و فناوری های روز دنیا و کمک به پیشبرد آنها با توسعه راهکارهای نوین، مشغول انجام آزمایش های غیرتهاجمی روی دانشجویان داوطلب برای اندازه گیری هوش آنها با استفاده از آزمون های هوش و تصویربرداری مغزی هستیم.

وی افزود: با انجام این پژوهش و توسعه روش های نوین تحلیل داده های تحقیقاتی امید می رود ارتباط معناداری بین هوش انسان و تصاویر تشدید مغناطیسی کارکردی در حالت استراحت و تصاویر تانسور انتشاری بدست آید تا از این طریق بتوان هوش انسان را از این تصاویر پیش بینی کرد.

سلطانیان زاده گفت: شدت روشنایی تصاویرfMRI (تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکردی) با تغییر میزان اکسیژن خون تغییر می کند و چون فعالیت نورون ها در ناحیه خاصی از مغز با تغییر میزان اکسیژن خون در همان ناحیه همراه بوده، شدت روشنایی تصاویر fMRI با میزان فعالیت نورون ها مرتبط است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه تهران افزود: در این روش، تعداد زیادی تصویر از مغز گرفته می شود که همگی متاثر از میزان فعالیت نورون ها در مناطق مختلف مغز هستند و با پردازش این تصاویر می توان مناطقی از مغز که همزمان و هماهنگ فعالیت می کنند را مشخص کرد و شبکه های مسئول فعالیت های گوناگون مغز را تخمین زد.

مجری طرح پیش بینی هوش انسان با استفاده از تصاویری مغزی تصریح کرد: در روش DTI (تصویرسازی بردار انتشار) شدت روشنایی تصاویر متاثر از میزان و جهت انتشار ملکول های آب در بافت های مختلف است و تصاویر DTI امکان شناخت ویژگی های ریز ساختارهای بافت سیستم اعصاب مرکزی را فــراهـم مـی کنند و همچنین از این تصاویر می توان برای شناسایی اتصالات ساختاری و سازمانی آکسون ها در سطح میکروسکوپی استفاده کرد.

سلطانیان زاده با بیان اینکه در سال های اخیر، پژوهشگران در سراسر دنیا به دنبال یافتن راهکارهای مناسب برای استفاده از داده های تصویرنگاری غیرتهاجمی مغز از جمله fMRI و DTIبه عنوان یک ابزار تشخیصی در کاربردهای گوناگون مرتبط با علوم شناختی هستند، خاطر نشان کرد: در این روش تلاش می شود با استفاده از تصاویر fMRI چگونگی یادگیری در یک مغز طبیعی، بیمار یا مصدوم و همچنین ارزیابی خطرات بالقوه عمل جراحی یا دیگر درمان های تهاجمی و تخمین فعالیت بخش های مختلف مغز در پاسخ به تحریک های خارجی و یا فعالیت خود به خودی آن در حالت استراحت بررسی شود.

وی گفت: امید می رود با توسعه روش های نوین تحلیل داده ها ، بتواند ارتباط معناداری بین هوش انسان و اطلاعات موجود در تصاویر MRI به دست آورد و سپس هوش انسان را از این تصاویر پیش بینی کرد.

به گزارش مهر، این طرح با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در حال انجام است. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟