مصرف بیش از حد مجاز و بالاتر از استاندارد جهانی نوشابه های گاز دار و کافئینی یکی از مشکلات تغذیه ای دنیاست.

نوشابه های گاز دار ترکیبی از گاز دی اکسید کربن، مواد افزودنی، شکر صنعتی و آب است. هر قوطی نوشابه گاز دار معادل 10 قاشق شکر، 150 کالری، 30-55 میلی گرم کافئین و غرق در رنگ های مصنوعی است. در واقع این مقدار شکر، کالری و مواد افزودنی مضر در محصولی که هیچ ارزش غذایی ندارد، نگران کننده است.

علاوه بر آن وجود بعضی از مواد نگهدارنده و اسید بنزوئیک از جمله عواملی است که علاقمندان به مصرف نوشابه های گاز دار را به سوی سرطان و بیماری های صعب العلاج سوق می دهد.

برخی از تاثیرات زیان بار این نوشابه ها عبارتند از:

مصرف مداوم و روزانه نوشابه های گاز دار به علت اسید فسفریک موجود در تنظیم کلسیم و فسفر بدن اختلال ایجاد می کند، اختلالی که ممکن است به سه صورت رخ دهد:

اسید فسفریک نوشابه های گاز دار در بدن موجب خروج یون کلسیم از استخوان ها می شود.

اگر این نوشابه ها حاوی کافئین نیز باشند، به کاهش جذب کلسیم در استخوان ها منجر می شود.

املاح فسفات موجود در نوشابه های گاز دار مانع از جذب کلسیم وعده غذایی می شوند، بنابراین با مصرف مرتب نوشابه، بدن با اختلال در جذب کلسیم رژیم غذایی مواجه می شود.

اختلال در جذب کلسیم باعث کمبود کلسیم بدن شده و در نهایت مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان را بوجود می آورد، همچنین نوشابه های گاز دار به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، سختی مینای دندان های شیری کودکان را از بین می برد.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند اکثر این نوشابه‌ها 100 درصد نیاز روزانه‌ی ما به قند را تامین می‌کنند و همین قند باعث افزایش میزان انسولین بدن می‌شود،‌ موضوعی که در نهایت به فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، پیری پیش از موعد و عوارض جانبی زیادی منجر می‌شود.

با خوردن یک بطری کوچک نوشابه بدن شما دیگر نیازی به خوردن هیچ ماده‌ قندی دیگری ندارد و هر میزان قند دیگری که وارد بدن شود به صورت چربی ذخیره می‌شود، فراموش نکنیدمصرف میزان زیادی از مواد قندی در طولانی مدت به سلامتی‌تان آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

8810369_116

کدخبر: 427014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟