نه تنها در ایران، که در بسیاری از کشورهای جهان، برخی از خواب‌آورها بدون نسخه پزشک Doctor در اختیار افراد قرار می‌گیرند و در اغلب موارد، میانسال‌ها و افراد مسن، بدون نگرانی از واکنش داروسازهای مستقر در داروخانه‌ها، قرص موردنیازشان را دریافت می‌کنند.

با این وجود، محققان در مورد مصرف مداوم این داروها هشدار می‌دهند و می‌گویند، چه جوان باشید و چه میانسال، مصرف این داروها می‌تواند مشکلات جدی برایتان به همراه بیاورد. به گفته آن‌ها، ابتلا به یبوست، یکی از عوارض جسمی شایع در میان مصرف‌کنندگان این داروهاست و مردانی که سراغ این داروها می‌روند، با مشکلات در دفع کامل ادرار و تخلیه مثانه روبه‌رو می‌شوند.

بررسی‌های محققان حاکی از این است که مصرف مداوم این داروها، احتمال ابتلا به زوال عقل را بالا می‌برد و حتی در افزایش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها مثل ریه، روده بزرگ و پروستات نیز تاثیر می‌گذارد.

گرچه به باور متخصصان، گروهی از افراد برای رهاشدن از مشکلات مربوط به خواب، چاره‌ای جز مصرف این داروها ندارند، اما محققان می‌گویند مصرف داروهای خواب‌آور، ممکن است راهی مکمل برای کاهش مشکلات این افراد باشد، اما نباید آن را تنها راه تلقی کرد و برای سال‌های متوالی، از این داروها کمک گرفت، چراکه در اغلب موارد، مصرف‌کنندگان این داروها از دیگر مشکلات جسمی یا اختلالات روانی رنج می‌برند و در صورت درمان نشدن مشکل اصلی، مصرف داروی خواب‌آور تنها تسکینی پرضرر برای یک مشکل درمان‌پذیر است. تسکینی که نه تنها مشکلات جسمی این افراد را چندبرابر می‌کند، بلکه احتمال غرق‌شدنشان در اختلالات جدی روانی، مانند افسردگی مزمن را هم بالا می‌برد.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟