هزار و یک خاصیت فندق را نادیده نگیرید

فندق سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. چربی‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن نیز در این دانه به‌وفور یافت می‌شوند. با برخی از خواص فندق بیشتر آشنا شوید:

سرشار از مواد مغذی

از خواص فندق می‌توان به‌وجود مواد مغذی فراوان در آن اشاره کرد. هر چند مواد مغذی موجود در آن کالری زیادی دارند، اما سرشار از مواد مفید و چربی‌های سالم هستند.فندق حاوی مقدار زیادی ویتامین B۶، فولات، فسفر، پتاسیم و زینک (روی) است.

از سایر خواص فندق می‌توان به‌وجود چربی‌های تک اشباع‌نشده و چربی‌های چندتایی غیراشباع، اسیدهای چرب اُمگا ۶ و اُمگا ۹ مانند اولئیک اسید اشاره کرد. هر اونس از فندق معادل ۲۸ گرم است و ۱۱/۲ گرم فیبر تولید می‌کند که دارای ۱۱‌درصد RDI است.

ناگفته نماند که فندق حاوی فیتیک‌اسید نیز هست. این ماده مانع جذب مواد معدنی، نظیر آهن و روی می‌شود.

مفید برای قلب

تحقیقات نشان می‌دهد که فندق برای سلامت قلب Heart بسیار مفید است. وجود آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب سالم، ظرفیت آنتی‌اکسیدانی فندق را افزایش می‌دهد و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد.

پژوهشی یک‌ماهه روی ۲۱ نفر با سطح کلسترول بالا صورت گرفته است. این افراد ۱۸ تا ۲۰‌درصد از کالری روزانه‌شان را از مصرف فندق به‌دست می‌آوردند. نتیجه پژوهش نشان می‌داد که کلسترول، تری‌گلیسیرید و کلسترول بد یا LDL در آنها کاهش داشته است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش در پایان تحقیق، از نظر سلامت عروق و رگ‌ها و نشانگرهای تورم در خون نیز بهبود یافته بودند.

حاوی آنتی‌اکسیدان

فندق مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. آنتی‌اکسیدان بدن را از استرس اکسیداتیو دور نگه می‌دارد. استرس اکسیداتیو می‌تواند موجب تخریب ساختار سلول، تسریع پیری، سرطان و بیماری‌های قلبی شود.

فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فندق به‌عنوان ترکیبات فنولیک شناخته می‌شوند. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که این ترکیبات مانع از التهاب و باعث کاهش کلسترول در بدن می‌شوند. ضمن اینکه برای سلامت قلب مفید هستند و در برابر سرطان‌ها از بدن محافظت می‌کنند.

مطالعه‌ای ۸ هفته‌ای نشان داد که مصرف فندق بدون پوست یا با پوست، به‌شکل محسوسی مانع از استرس اکسیداتیو می‌شود و کسانی که در این ۸ هفته فندق مصرف کرده‌اند، نسبت به کسانی که فندق مصرف نکرده‌اند، کاهش محسوسی در استرس اکسیداتیو داشته‌اند.

خواص ضد سرطانی

وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به فندق خواص و ویژگی‌های ضدسرطانی ببخشد.

در میان سایر آجیل‌ها مانند پسته و گردو و…، فندق بیشترین میزان از آنتی‌اکسیدان‌های موسوم به پروآنتوسیانیدین‌ها را داراست.

آزمایش‌های کِشت و انجام آزمایش روی برخی از حیوانات نشان داده است، پروآنتوسیانیدین‌ها می‌توانند به جلوگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک کنند. به‌نظر می‌رسد که آنها می‌توانند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنند.علاوه ‌بر اینها، وجود ویتامین E نیز از خواص فندق به‌شمار می‌رود که آنتی‌اکسیدانی قوی است و به حفاظت سلول‌ها در برابر تخریبی که باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان می‌شود کمک می‌کند.

هر ۲۸ گرم فندوق، ۸۷‌درصد RDI برای منیزیم فراهم می‌کند.

کاهش سطح قند خون

آجیل‌های مختلفی چون گردو و بادام باعث کاهش سطح قند خون می‌شوند. مطالعات اندکی نیز این موضوع را درباره فندق تایید می‌کنند.

مطالعه‌ای تاثیر فندق بر سطح خون را هنگام ناشتایی بر ۴۸ فرد مبتلا به دیابت Diabetes نوع دوم بررسی کرد. از این ۴۸ نفر، نیمی از افراد، از فندق به‌عنوان میان‌ وعده استفاده کرده بودند و نیمی دیگر نیز به‌عنوان گروه کنترل بررسی شدند. بعد از ۸ هفته، افرادی که فندق مصرف می‌کردند، هنگام ناشتایی، کاهش محسوسی در سطح خون خود نداشتند.

مطالعه دیگری روی ۵۰ نفر مبتلا به سندروم متابولیک صورت گرفت و در آن، به افراد حاضر در پژوهش، ترکیبی از ۳۰ گرم آجیل مختلف شامل ۱۵ گرم گردو، ۷/۵ گرم بادام و ۷/۵ گرم گردو داده شد. بعد از ۱۲ هفته، کاهش محسوسی در سطح انسولین ناشتای افراد دیده شد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز نظافتچی بیمارستان به یک زن بی هوش

سمیه 18 ساله از وحید 15 ساله آبستن شد / 8 روز در ویلا چه گذشت؟!

ازدواج موقت در قم هم دردسر ساز شد !

حمله وحشیانه به فوتسالیست زن در قم پس از پایان مسابقه ! +عکس

صیغه 100 هزار تومانی مینا ! + جزییات

برای اولین بار/ تصاویر واقعی دیده نشده از وضعیت وحشتناک اسرای ایرانی درعراق

بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود! / روز طلاق فاش شد!

عکس لحظه اعدام 6 تبهکار مشهدی در یک اتاق/ آنها قبل مرگ چه گفتند !؟

جزئیات حادثه هولناک مرگ داماد آملی درسقوط با ماشین شاسی بلند به دره+عکس

رسوایی با کفش پاشنه بلند برای عروس خانم در ماه عسل

اولین اسامی اختلاسگران کشور اعلام شد / 17 مجرم کلان اقتصادی را بشناسید

عکس اعدام 6 مرد در زندان مشهد

تجاوز به خانم منشی تنها در مطب دندانپزشکی شهرک غرب +عکس

 

کدخبر: 408772 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟