این سبزی 99 بیماری را درمان می کند

در این مطلب ضمن آشنایی با برخی تدابیر حفظ تندرستی در فصل تابستان، خواص متعدد و اعجاب‌انگیز نوعی سبزی بیان شده که در آن درمان ۹۹ درد است.

دکتر رضا منتظر، پزشک، پژوهشگر و مؤلف طب ایرانی ــ اسلامی به تشریح تدابیر ویژه فصل تابستان و خواص متعدد سبزی "خرفه" پرداخته که در ادامه آمده است:

از جمله تدابیر ویژه فصل تابستان که گرما در آن به اوج خود می‌رسد، پرهیز از فعالیت سنگین بدنی یا تَعَب است، یکی دیگر از پرهیزها، پرهیز از خوردن گوشت‌های چرب است، پرهیز از استشمام عطرهایی با بوی خیلی تند با مزاج گرم نیز از جمله پرهیزات این فصل است.

همچنین در این ایام باید سبزی‌های با طبع سرد خورده شود که در رساله ذهبیه به برخی مصادیق آن مثل خیار، کاهو و خرفه اشاره شده است

در این ماه به مصرف میوه‌های آب‌دار توصیه شده است، نه میوه‌هایی مثل موز؛ توصیه شده مصرف ترشی‌ها افزایش یابد و شیرینی‌ها کمتر مصرف شوند؛ در گوشت‌ها هم به مصرف گوشت ماهی تازه و گوشت پرندگان طبیعی سفارش شده است.

غذایی به‌نام آب‌دوغ‌خیار هم معرفی کردیم که می‌توان حداقل هفته‌ای یک بار در برنامه غذایی‌ خود در این فصل بگنجانیم.

اما دربارهٔ مرداد ماه، امام‌رضا (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «فیه شدة الحرارة» یعنی در این ماه حرارت به اوج خودش می‌رسد؛ اساس طب اسلامی بر تعادل گرمی و سردی و خشکی و تری است؛ ما نه‌فقط در تابستان که باید در تمام فصول این تعادل را معیار قرار بدهیم.

هدف کلی از‌ تدابیری که حضرت بیان فرمودند، این است که در این فصل، حرارت بدن کمتر شود، به همین خاطر باید گرمی‌ها را کمتر بخوریم و از خنکی‌ها بیشتر استفاده کنیم تا رطوبت و سردی در بدن افزایش پیدا بکند.

حضرت در تکمیل تدابیر تابستان فرمودند در مرداد ماه، ناشتا آب خنک نوشیده شود یعنی صبح که از خواب بیدار می‌شویم، حالا نه دو لیوان آب، بلکه حداکثر یک استکان آبِ خنک نوشیده شود؛ بیش از این مقدار ممکن است معده را اذیت کند.

ما با دقت در توصیه‌های حضرت در ماه‌های مختلف متوجه می‌شویم که نوشیدن آب یک فرمول ثابت ندارد و در ماه‌های مختلف سال فرق می‌کند؛ در رسالهٔ ذهبیه سفارش شده که در بعضی ماه‌ها ناشتا آب نخورید، از طرفی در ماه‌های سردِ سال سفارش شده ناشتا آب بنوشید اما آبِ ولرم باشد.

در مرداد ماه که اوج گرما است، حضرت می‌فرمایند ناشتا آب بخورید و آب خنک باشد. «یُستعمَلُ فیهِ شُربِ الماء البارد علی الریقِ».

نکتهٔ دیگر اینکه در این ماه مانند ماه قبل، باید غذاهایی با طبیعت سرد و مرطوب خورده شود؛ پس لازم است که شما کم‌‌کم طبیعت غذاها را بشناسید؛ غذاهای سرد و مرطوب مثل کاهو، خیار، ماست و مثل همین سبزیِ "خرفه" که امروز می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم؛ این‌ها را بیشتر بخورید. «یؤکَلُ فیه الاشیاءُ الباردَةُ الرطبةُ».

در این ماه، غذایی که می‌خورید باید لطیف و سریع‌الهضم باشد و معده را خیلی درگیر خودش نکند؛ غذاهایی مثل آب‌گوشت و کله‌پاچه در این فصل خیلی جایی ندارند؛ غذای لطیف یعنی معده به‌سرعت از آن فارغ شود و هضمش سریع باشد.

سوپ‌های معمولی، آش‌های ساده و آب‌دوغ‌خیار غذاهای خوبی هستند. «تؤَکلُ فیه الاغذیهُ اللطیفةُ السریعةُ الهضمِ»

نکتهٔ دیگر اینکه در این ماه باید عطرهای سرد و مرطوب استشمام کرد. «الریاحین الباردة الرطبة». چیزهایی که وقتی به مشامتان می‌خورد، احساس سبکی و خنکی کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز وحشیانه به کودک 8 ساله تهرانی در مهمانی خصوصی توسط 2 شیطان صفت

صحنه دلخراش یک تصادف درخیابان رسالت/206 راننده وانت را پرس کرد+فیلم

78 نفر در یک روستای چابهار مبتلا به ایدز هستند !

پرونده سیاه یک زن و 4 مرد به جرم فروش محصولات جنسی غیر مجاز در تهران

تجاوز وحشیانه به زن 40 ساله توسط دوستان شوهر

پسر 13 ساله راز شوم داخل تلفن همراه پدر و مادر را می دانست

بلایی که همسایه بر سر یک مرد خراسانی هنگام دعا کردن آورد

سرباز جوان هم خدمتی اش را بیهوش کرد و دست به اقدام عجیبی زد

تجاوز  به پسر 8 ساله توسط 2 مرد دست فروش متروی تهران +عکس

اولین ملاقات شوم میترای 18 ساله با مرد 40 ساله

ناگفته های شوم دختر 16 ساله از خوابیدن اجباری با یک سگ + عکس

پیدا شدن سوسک و تخم سوسک در غذای بیمار بستری در یکی از بیمارستان‌های شمال تهران + عکس

دور از چشم شوهرم با فرشید شاگردش به سفر رفتم

 

کدخبر: 405231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟