قره قروت برای مبتلایان به چربی خون مفید است

 قره قروت به دلیل میزان چربی کمی که دارد یکی از تنقلات مناسب برای افراد دارای چربی خون است. از طرفی قره قون به علت این که تغلیظ شده ی ماست و دوغ می باشد غنی از کلسیم است. در این مقاله با دیگر خواص قره قروت آشنا شوید.

قره قروت چیست؟

از حرارت دادن آب ماست، کشک یا دوغ به مدت زیاد ماده‌ای قهوه‌ای رنگ مایل به سیاه به دست می‌آید که به آن قره قروت گفته میشود. این محصول بسیار ترش مزه بوده و به تنهایی یا به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می‌شود. قره قروت در کشور ما در مناطق مختف نامهای متفاوتی داشته، درکرمانبه آن تلف، دریزد به آن تَرَف، در مازندران تَفره، دراصفهان و آبادهبه آن قارا و درشیراز و خراسان با نام قره قروت (نامی ترکی به معنی کشک سیاه) شناخته می‌شود.

با خواص قره قروت آشنا شوید

خواص قره قروت باعث استحکام بدن به ویژه عضلات می شود زیرا دارای پروتئین و کربوهیدراتی است که به رشد و نمو بدن کمک می کند. همچنین می تواند انرژی روزانه مورد نیاز بدن را هم تامین می کند. قند قره قروت، لاکتوز می باشد که جزء قندهای طبیعی و مفید است. در طی فرآیند تولید قره قروت، لاکتوز شکسته و به قند ساده تری تبدیل می شود. بنابراین کسانی که نمی توانند قند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند، برای مصرف قره قروت مشکلی نخواهند داشت. گفتنی است از خواص دیگر قره قروت پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد

تنقلاتی مناسب برای افرادی با چربی خون بالا

یکی از خواص قره قروت, میزان چربی بسیار پایین آن می باشد که برای افراد چاق و دارای اضافه وزن، همچنین کسانی که چربی خون بالایی دارند، جزء تنقلات مناسب به حساب می آید.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم ماده ای معدنی است و وجود آن به مقدار لازم برای استخوان ها، دندان ها و هورمون ها ضروری است. شیر و فرآورده های آن مثل قره قروت حاوی کلسیم بوده و از پوکی استخوان بزرگسالان، نرمی استخوان کودکان، پوسیدگی دندان ها، دردهای استخوانی و ستون فقرات، شکستگی های مکرر استخوان ها پیشگیری می کنند.

افزایش مقاومت بدن

از دیگر خواص قره قروت, مواد مغذی و املاح موجود در آن است که هم ویتامین ها و آنزیم ها را فعال می کند و هم مقاومت بدن را در برابر عفونت و بیماری های ناشی از آن افزایش می دهد.

ضدعفونی کننده دستگاه گوارش

قره قروت اسید هایی دارد که دستگاه گوارش را ضد عفونی و از رشد و تکثیر باکتری های مضر در آن جلوگیری می کنند. همچنین از سرطان های دستگاه گوارش نیز پیشگیری می کند.

رفع شوره سر

از دیگر خواص قره قروت درمان شوره سر می باشد. ابتدا مقداری قره قروت را در آب حل کنید سپس پوست سر را با آن ماساژ Massage داده و با کلاه پلاستیکی بپوشانید. بعد از گذشت 15 دقیقه بشویید.

مضرات قره قروت (موارد احتیاطی و منع مصرف)

از آنجایی که برای تهیه قره قروت به آن نمک زیادی اضافه میشود، مصرف آن برای افراد دارای فشار خون بالا مضر بوده، خطرناک است. میزان اسیدیته قره قروت بالا بوده، زیاده روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب زده، باعث خرابی و پوسیدگی دندانها میشود.

اسیدی کردن خون از مهمترین مضرات زیاده‌روی در مصرف قره قروت بوده که باعث مشکلاتی نظیر ناراحتی‌های قلبی عروقی، مشکلات مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های معده میشود.

اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون‌های مغزی را به شدت کاهش میدهد و چون این ماده غذایی حاوی مقادیر بسیار زیاد اسید لاکتیک می باشد، لذا افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر می باشد .

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز معلم جوان به دختر 12 ساله در مدرسه! / زایمان این دختر راز تلخی را فاش کرد

ناگفته های تلخ زن ایرانی از آنتالیا / من و 2 دخترم گرفتار ارتباط سیاه شدیم!

هولناک ترین عشق یک زن به شوهرش+عکس

بلای وحشتناک که بر سر الهام نوعروس جوان در مراسم شیرینی خوران خواهر شوهر آمد

افسانه، جلیل را به خانه کشاند / شوهرش ثانیه شماری می کرد!

دختر نوجوان مرد منحرف را بدجوری کتک زد! +تصویر

سارا دخترش را به مرد شیطان صفت فروخت! + عکس

تجاوز وحشیانه به زن جوان پشت شمشاد ها پارک! + عکس جوان شیطان صفت

دختر 17 ساله 4 بسته پفک بزرگ خورد و دیگر کیسه صفرا ندارد ! + عکس

دوربین مخفی مرد شیطان صفت در حمام زنانه +عکس

این زنان را می فروختند ! / قهقهه های مردان بی حیا را ببینید ! + فیلم (14+)

حسین بلاپور را می‌شناسید؟ / او در جهان معروف شد + عکس

2 مرد بی حیا در پارک به پسر 10 ساله هم رحم نکردند + تصویر

مخفیگاه این مرد فراری کجاست؟! / لحظه قتل خونین را ببینید! + عکس و فیلم

 

کدخبر: 401488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟