به طوری که دکتر مهرداد میرمعصومی در این باره می‌گوید: سنکوپ یا همان مرگ ناگهانی قلب Heart جان همه افراد و حتی افرادی را که سابقه بیماری قلبی ندارند، تهدید می‌کند.

این متخصص قلب و عروق، در آستانه برگزاری بیستمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق خاطرنشان می‌کند: مرگ ناگهانی قلب یکی از مشکلات قلبی است که به‌دلیل آریتمی قلبی رخ می‌دهد. متأسفانه آریتمی قلبی که اولین و آخرین علامت در مرگ قلبی محسوب می‌شود، بدون علامت بروز می‌کند و در کمتر از یک ساعت جان فرد را می‌گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت انجام عملیات احیا در زمان طلایی می‌گوید: سرعت عمل در انجام عملیات احیا برای افرادی را دچار سنکوپ شده‌اند بسیار ضروری و حیاتی است. در حقیقت اگر عملیات احیا که به کمک دستگاه شوک انجام می‌شود، بلافاصله آغاز شود احتمال زنده ماندن فرد نیز افزایش پیدا می‌کند.

دکتر میرمعصومی با بیان اینکه عملیات احیا باید در کمتر از 5 دقیقه پس از مرگ مغزی برای بیمار انجام شود گفت: متأسفانه با وجود ترافیک‌های بسیار سنگین در سطح شهرها، نیروهای امدادی بعد از این زمان طلایی بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و در نهایت با وجود تلاش بسیار نمی‌توانند هیچ اقدام مؤثری برای بیمار انجام دهند.

این متخصص تأکید می‌کند: ضروری است دستگاه شوک در معابر و اماکن عمومی وجود داشته باشد تا درصورت بروز این عارضه برای افراد، بتوان در اسرع وقت و تا حد امکان به ادامه حیات بیماران کمک کرد.

به گفته دکتر میرمعصومی، آمار دقیقی از تعداد افرادی که به‌دلیل مرگ قلبی جان خود را از دست می‌دهند در کشور وجود ندارد اما نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد، از هر 1000 نفر جمعیت یک نفر دچار این عارضه می‌شود. از سوی دیگر نتایج بررسی‌ها حاکی از این حقیقت است که در کشورهای پیشرفته 10 درصد افراد به کمک انجام بموقع احیا زنده می‌مانند و متأسفانه سایر بیماران جان خود را از دست می‌دهند. همه این آمارها بیانگر یک حقیقت است و آن این است که باید عملیات احیا را بیش از پیش جدی بگیریم و امکان انجام آن را در اسرع وقت فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تقریباً دو سوم افرادی که به مرگ قلبی دچار می‌شوند سابقه ابتلا به هیچ بیماری ندارند خاطرنشان می‌کند: همان طور که پیش‌تر اشاره کردم مرگ ناگهانی قلب، نشانه خاصی ندارد از این‌رو تشخیص احتمال ابتلای افراد به این عارضه بجز موارد خاص بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است. موارد خاص نیز به افرادی گفته می‌شود که سابقه بیماری یا جراحی داشته باشند.

این متخصص قلب و عروق در خاتمه توصیه می‌کند: لازم است همه افراد جامعه حتی گروهی که خود را سالم قلمداد می‌کنند تا حد امکان فاکتورهای خطر مانند چربی خون، فشار خون، استعمال سیگار و.... را جدی بگیرند و با اصلاح سبک زندگی این فاکتورهای خطر را کنترل کنند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جلال سینمای ایران درگذشت!

آخرین خبر از فاجعه زلزله کرمانشاه / آسیب ها زیاد هستند!

اعتراض شدید به بی آبی برازجانی ها با بستن جاده !

10 مرد افغان با حمله به ویلایی در لواسان 2 دختر تهرانی را آزار دادند!

این دختر 54 شوهر داشت + تصاویری عجیب

پرتاب شدن 4 سرنشین پژو به بیرون بعد از تصادف وحشتناک در خیابان رجایی + عکس

اسیدپاشی روی کودک ۳ ساله‌+ عکس

داعشی ها در تهرانپاس گروگانگیری کردند! / رییس پلیس تهران چه گفت؟ + فیلم

پوست سر درویش افضلی پور را از ته کندند! / وحشتناکترین مرگ

رباینده کودک 100 میلیونی در تهران خیلی به آنها نزدیک بود!+ عکس

اولین عکس و فیلم از اعدام در ملاء عام قاتلان ندا و محمد حسین در مشهد

قیمت سکه به سه میلیون و ۲۰۸ هزار تومان رسید

 

کدخبر: 400148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟