با ویژگی های چپ دست ها بیشتر آشنا شوید!

به احتمال زیاد در اطرافیان شما افراد چپ‌دست وجود دارند و چه‌بسا حتی خود شما این‌گونه باشید. جالب است بدانید که چپ‌دست‌ها چیزی حدود ۱۰ درصد از جمعیت کره‌‌زمین را تشکیل می‌دهند.

چپ‌دست‌ها

چپ‌دست‌ها ویژگی‌های جالب و قابلِ‌توجهی دارند که احتمالاً از آن‌ها خبر ندارید. به‌همین‌دلیل در ادامه با هم نگاهی خواهیم داشت به واقعیت‌های جالبی که باید در مورد آن‌ها بدانید.

۱٫ ورزشکاران قهاری هستند.

اگر اهل ورزش Sport باشید احتمالاً ورزشکاران چپ‌دست زیادی را می‌شناسید. این امر شانسی و اتفاقی نیست و دلایل جالبی دارد. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern) انجام شده است، چپ‌دست‌ها نتیجه تعادل میان همکاری و رقابت در تکامل انسان‌ هستند. این امر باعث شده است تا چپ‌دست‌ها تعامل بهتری با استفاده از دست اصلی خود داشته باشند و در مسابقه‌های ورزشی از راست‌دست‌ها جلو بزنند.

چنین مواردی موجب شده تا چپ‌دست‌ها حدود ۱۰ درصد از بازیکنان ورزش‌هایی مانند بیس‌بال، بوکس، هاکی و تنیس روی میز را تشکیل دهند. جالب است بدانید که چپ‌دست‌ها در بیس‌بال بسیار موفق هستند و حدود ۵۰ درصد از بازیکنان بیس‌بال از میان چپ‌دست‌ها انتخاب می‌شوند.

۲٫ صورت‌های باریکی دارند.

تحقیقات جدیدی که اخیراً انجام شده ثابت کرده است که حدود ۲۵ درصد احتمال وجود دارد فردی که چهر‌ه‌ای باریک دارد چپ‌دست باشد. متأسفانه باید گفت که بر اساس این تحقیقات افرادی که چهره‌‌ای باریک دارند و چپ‌دست هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری سل مبتلا شوند.

۳٫ ریاضیدانان خوبی هستند.

اگر به چپ‌دست‌ها در حین حساب و کتاب توجه کرده باشید حتماً جذب سرعت این افراد در محاسبه اعداد و ارقام‌ بلند و طولانی شده‌اید. دانشمندان برای بررسی بیشتر در سال ۲۰۱۶ اقدام به آزمایشی روی ۲۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان ۶ تا ۱۷ ساله ایتالیایی کردند. در این آزمایش مشخص شد که امتیاز چپ‌دست‌ها در انجام محاسبات ریاضی‌ حدود ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از دانش‌آموزان راست‌دست است.

نتایج تحقیقات دیگری که در مجله Neuropsychology منتشر شده است نیز نشان داد که نیمکره چپ و راست افراد چپ‌دست سریع‌تر از افراد راست‌دست با هم ارتباط برقرار می‌کند. به‌این‌ترتیب چپ‌دست‌ها قادر به پردازش سریع‌ترِ اطلاعات هستند؛ به احتمال زیاد همین مورد باعث موفقیت بیشتر چپ‌دست‌ها در بازی‌های رایانه‌ای یا ورزش‌های حرفه‌ای شده است.

۴٫ نیمکره چپ مغز آن‌ها، نیمکره غالبشان است.

در حدود ۹۵ درصد از راست‌دست‌ها شاهد غلبه نیمکره چپ بر نیمکره راست هستیم. این نیمکره عملکرد بیشتری دارد و قسمت یادگیری زبان در آن تعبیه شده است. اما بر اساس جدیدترین نتایجی که مجله Psycholoty Today منتشر کرد، تنها ۷۰ درصد از نیمکره چپ افراد چپ‌دست به‌عنوان نیمکره غالب شناخته می‌شود و ۳۰ درصد باقی‌مانده، قابلیت‌های زبانی را میان دو نیمکره مغز به‌صورت مساوی به اشتراک می‌گذارد.

۵٫ استعداد بیشتری برای ابتلا به میگرن، آلرژی و بعضی از بیماری‌ها دارند.

گوناگونی‌ بیولوژیکی باعث ایجاد افراد چپ‌دست شده است و برخلاف اینکه چپ‌دست‌ها شانس بیشتری برای انجام حرکات فیزیکی و ذهنی دارند در زمینه‌های پزشکی و مقاومت بدنی افراد خوش‌شانسی نیستند.

آزمایش‌های اخیر ثابت کرده است که چپ‌دست‌ها استعداد بیشتری برای آلرژی‌ و حساسیت‌ دارند، سردرد میگرنی و مشکل در تولید پادتن را می‌توان از دیگر مواردی دانست که احتمال دارد چپ‌دست‌ها به آن مبتلا شوند.

۶٫ بیش از راست‌دست‌ها دچار بی‌خوابی می‌شوند.

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است تعداد ۱۰۰ نفر که به اسپاسم خواب (اختلال حرکت دست یا پا در خواب) دچار بودند، در گروه‌های چپ‌دست و راست‌دست تقسیم شدند. محققین به این نتیجه رسیدند که ۶۹ درصد از بیماران راست‌دست دچار اختلال در دو دست و پاهای خود بوده‌اند، در حالی که ۹۴ درصد از بیماران چپ‌دست این اختلال را در دست‌ها و پاهای خود تجربه می‌کردند.

با درنظرگرفتن این موارد می‌توان گفت از‌آنجایی‌که اسپاسم خواب در قسمت لایه‌ بیرونی مغز انجام می‌شود، چپ‌دست‌ها بیشتر با اختلال‌هایی در خواب شبانه روبه‌رو هستند.

۷٫ درک و بروز احساسات در آن‌ها متفاوت است.

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ در نشریه PloS One منتشر شده است مشخص شد که فرآیند پردازش انگیزه در چپ‌دست‌ها در قسمت راست مغز این افراد انجام می‌شود. از طرف دیگر، پردازش انگیزه در راست‌دست‌ها در قسمت چپ مغز صورت می‌گیرد. این دستاورد می‌تواند رویکردهای جدیدی را برای درمان تغییر حالت‌های افراد به‌وسیله تحریک سمت چپ مغز به‌دنبال داشته باشد. البته این روش ممکن است برای راست‌دست‌ها مناسب باشد، اما درمان خوبی برای چپ‌دست‌ها نیست.

۸٫ آب بیشتری می‌نوشند.

با تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، ثابت شد که چپ‌دست‌ها تمایل بیشتری به نوشیدن آب دارند. از طرف دیگر احتمال بیشتری وجود دارد که چپ‌دست‌ها به نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد پیدا کنند، اما این تحقیقات ثابت کرد که اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی ربطی به چپ‌دست یا راست‌دست بودن افراد ندارد.

۹٫ احتمالاً تغییرات نخاعی، افراد را چپ‌دست می‌کند.

نظریه‌های مختلفی برای اینکه افراد به استفاده از یکی از دست‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند وجود دارد. در چندین دهۀ اخیر نیز محققین به این باور رسیده‌اند که چپ‌دست یا راست‌‌دست شدن افراد در رحم مادر مشخص می‌شود.

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که تغییرات ژنتیکی میان نیمکره‌های مغز، چپ‌دست یا راست‌دست بودن انسان‌ها را مشخص می‌کند. در این بین تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده مشخص کرده است که احتمال دارد نخاع، وضعیت چپ‌دست یا راست‌دست‌بودنِ افراد را تعیین کند.

محققین دریافته‌اند که جنین در پانزده هفتگی شروع به حرکت و بزرگ‌شدن می‌کند و بررسی حرکات جنین در این بازۀ زمانی مشخص کرده است که جنین در همان دوره تمایل به استفاده بیشتر از یکی از دست‌ها را نمایان می‌کند. این امر باعث شده تا دانشمندان به این باور برسند که مغز نقشی در چپ‌دست یا راست‌دست بودن انسان‌ها ندارد و این نخاع است که چپ‌دست‌بودن افراد را مشخص می‌کند.

 

کدخبر: 395103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟