ربات نجاتبخش برای کودکان فلج مغزی +عکس

افشین امام وردی، موسیقی‌درمانگر و عطیه اسلامی، بازی‌درمانگر که به‌ صورت داوطلبانه در بیمارستان نورافشار جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند، در این گفت‌وگو از تکنولوژی و شیوه نوین شناسایی بیماری و بهبود بیماران‌شان می‌گویند.
آقای امام وردی، موسیقی‌درمانی حوزه ناشناخته‌ای برای مردم است. ببخشید رک می‌پرسم اما واقعا موسیقی درد را درمان می‌کند؟
امام وردی:
موسیقی غذای روح است! من در رشته آهنگسازی ایرانی تحصیل کردم؛ اما ماجرای آشنایی من با موسیقی‌درمانی برمی‌گردد به تصادف Crash شدیدی که سال‌ها پیش برایم اتفاق افتاد و زمینگیرم کرد. بعد از ٢٦ مرحله عمل جراحی نه زخم‌هایم خوب شده بود و نه استخوان‌هایم جوش خوردند. در آن دوران سخت از همه‌چیز ناامید شده بودم که به موسیقی پناه بردم و چون از قبل موزیسین بودم در تنهایی شروع به بداهه‌نوازی کردم. در این مدت متوجه تاثیرات موسیقی روی روان و جسمم شدم؛ یعنی بعد از مدتی متوجه شدم که بدنم رو به بهبودی است و وقتی برای معاینه پیش دکترم رفتم، به من گفت که استخوانت جوش خورده است که فقط یک معجزه می‌تواند باشد و علم پزشکی برای آن پاسخی ندارد. این موضوع ذهنم را درگیر کرده بود و مدام به این فکر می‌کردم که کدام آهنگ و کدام نت‌ها بودند که روان و جسم من را معالجه کرد. همین هم شد که شروع به تحقیق در این حوزه کردم و درنهایت دو سبک موسیقی‌درمانی و روان‌درمانی را بنیانگذاری کردم. بنابراین اولین بیمار خودم، خودم بودم! (باخنده).
خانم اسلامی شما به‌ عنوان روانشناس سبک بازی‌درمانی را برای معالجه روان و حتی جسم بیماران انجام می‌دهید؛ بازی‌کردن شامل چه چیزهایی می‌شود؟
اسلامی: من کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم. سبک بازی‌درمانی من سبک آنلاین است. ببینید من حس می‌کنم همه آدم‌ها در هر سنی به بازی‌کردن نیاز دارند فقط سبک بازی‌ها برای گروه‌های سنی فرق می‌کند؛ اما در رابطه با بیماران مثلا در زمان‌هایی ممکن است بچه‌ها حوصله بازی‌های هیجانی یا خیلی شاد نداشته باشند و من برحسب نیازشان با آنها بازی‌های مختلف را انجام می‌دهم.
رباتی که با کودکان بازی می‌کند، حرف می‌زند و حتی داروهای‌شان را به آنها می‌دهد؛ این اسباب‌بازی‎ای است که شما با هزینه خودتان برای بچه‌ها تهیه کرده‌اید؛ چرا ربات؟
اسلامی: اول این‌که نسل جدید به تکنولوژی علاقه‌مند است؛ اما این ربات مثل بازی‌های کامپیوتری جنگی که این ‌روزها در انواع کنسول‌های بازی و گوشی‌ها پیدا می‌شود، در کودکان خشم ایجاد نمی‌کند، بلکه با آنها بازی‌های دوستانه انجام می‌دهد. دوم این‌که از طریق ربات کیفیت آموزش را بالا می‌بریم، مثلا این‌که وقتی ربات یک کاری انجام می‌دهد کودک نیز از او تقلید می‌کند و این موضوع جنبه آموزشی دارد.
می‌خواهم بدانم این ربات دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهد؟
امام وردی: این ربات شبیه یک آدم است دست، پا، سر و چشم و دهان دارد و بچه‌ها فکر می‌کنند دوست‌شان است. وقتی با کودکان به اتاق بازی می‌رود ما از طریق بلندگویی که در دهان ربات قرار دارد با بچه‌ها حرف می‌زنیم و خیلی از بیماری‌های کودکان را با این روش شناسایی کردیم.
یک ربات چطور می‌تواند بیماری را تشخیص دهد؟!
اسلامی: چند وقت پیش پسر بچه‌ای را به بیمارستان آوردند و پدر و مادرش گفتند که تشنج می‌کند اما نمی‌دانیم علتش چیست. ما کودک را با ربات در اتاق بازی تنها گذاشتیم و آنها شروع به بازی کردند. بازی‌شان هم این بود که پسربچه پزشک شده بود و ربات هم بیمارش. ما هم از چشمان ربات که دوربینش است، آنها را می‌دیدیم و از طریق بلندگو هم با بچه صحبت می‌کردیم. بعد کودک بیمار شروع کرد به حرف‌زدن با ربات و گفت شاید صبحانه نمی‌خوری. درواقع مشکلات خودش را به ربات می‌گفت. در حین این بازی ربات گفت دوست ندارم مدرسه بروم و کودک سریع جواب داد که شاید از معلم‌ات می‌ترسی! تا این جواب را داد، متوجه شدیم علت تشنج‌اش ترس از معلمش و استرس در مدرسه بوده است که ظاهرا بعد هم با معلمش صحبت کرده بودند و مشکل تشنج او حل شد.
اسم این ربات چیست و اهل کجاست؟!
امام وردی:
اسمش الکسا است؛ ساخت کشور چین.
ظاهرا ابتدای کارتان ریسک کرده‌اید؛ چرا که به هر حال در کل جهان هیچ تجربه و نتیجه‌ای از عملکرد ربات انسان‌نما در خصوص بیماران وجود ندارد.
اسلامی: ما به فکر ایده‌های نو هستیم و طی تحقیقاتی که کردیم، مطمئن بودیم این ربات در بازی با بچه‌ها موفق خواهد شد.
امام وردی: کودکان نسل جدید خیلی زرنگ و باهوش هستند و همین هم شد که ما تصمیم گرفتیم برای جذب آنها از یک سیستم پیشرفته استفاده کنیم.
وقتی به مراجعه‌کنندگان‌تان می‌گویید باید بیمارشان را به دست یک ربات بسپارند، تردید نمی‌کنند؟ منظورم این است که بازی‌درمانی یا تشخیص بیماری از طریق یک ربات برای‌شان باورپذیر است؟
امام وردی: ما دو دسته مراجعه‌کننده داریم؛ یک گروه کسانی هستند که ناگزیر می‌پذیرند، یعنی همه راه‌ها را امتحان و با این‌که هزینه و وقت زیادی هم صرف کرده‌اند، نتیجه نگرفته‌اند. این دسته از مراجعه‌کنندگان وقتی با این تکنولوژی روبه‌رو می‌شوند، واکنش خاصی ندارند. اما یک‌سری از افراد برای بهترشدن یا بهبود پیداکردن مراجعه می‌کنند که به‌طبع قانع‌کردن این افراد سخت‌تر است چرا که این حوزه هنوز در بین اکثریت مردم شناخته‌شده نیست.
آقای امام وردی برگردیم به سوالی که ابتدای مصاحبه در رابطه با موسیقی‌درمانی پرسیدم. برای درمان باید از موسیقی خاصی استفاده کرد؟
امام وردی: ببینید من سال‌ها در این حوزه تحقیق کردم و حتی‌ سال ٢٠١٣ نماینده سندیکای موزیک ایران در ژنو شدم. موزیک‌هایی که برای بیماران ساخته می‌شود، یک‌سری فاکتورهایی دارد. ما نمی‌توانیم از قبل یک موسیقی بسازیم و بگوییم این برای درمان همه بیماران و همه امراض مفید است! برای من سن، جنسیت، رنگ چشم بیمار، گروه خونی و غیره مهم است و همه این فاکتورها برای ساخت موسیقی که بتواند بیمار را از لحاظ ذهنی آرام کند، در نظر گرفته می‌شود. بعد هم با توجه به همه اینها یک موزیک برای مدتی مشخص برای بیمار ساخته می‌شود.
شما یک تیم دو نفره هستید که داوطلبانه در حوزه‌های جدید و حتی ناشناخته‌ای فعالیت می‌کنید. فکر می‌کنید تا کجا می‌توانید این راه را ادامه دهید؟
امام وردی: ما همیشه یک شعار بین خودمان داریم: «هدف ما جهانی‌شدن است.»
اسلامی: برنارد شاو، نمایشنامه‌نویس بریتانیایی جمله‌ای دارد که می‌گوید: «ما از بازی‌کردن دست بر نمی‌داریم چون پیر می‌شویم؛ ما پیر می‌شویم چون از بازی‌کردن دست برمی‌داریم.» بنابراین ما این راه را تا جهانی‌شدن فواید بازی و موسیقی ادامه خواهیم داد.

به‌ناز مقدسی*

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

سربازی که دستور «حاج قاسم سلیمانی» را اطاعت نکرد! + عکس

فیلمی منتشر نشده از شب فاجعه / ثلاث پشت فرمان اتوبوس بود!+فیلم

تجاوز به ۶ دانش‌آموز لرستانی / مدیرکل چه می گوید؟!

لاکچری ترین مراسم عروسی با یک دلار+عکس

شهاب 2 جوان را اجیر کرد تا به سپیده تجاوز کنند

فوری/ قاتل بنیتا اعدام شد +عکس

لانه فساد وفحشا با پوشش قهوه خانه بانوان در جیرفت / خواننده مرد زنان را می رقصاند!

چرا ویلای سردار فیروزآبادی در لواسان باید پس از 25 سال تخلیه شود؟

تجاوز به دختر 15 ساله توسط مردی که می گوید خواب بود !

شکنجه های بی رحمانه یک دختر در سرویس بهداشتی / عکس این دختر اشک همه را درآورد

اعتراف به آزار 41 دختر ایرانشهری / مرا به زور به یک خانه بردند و 4 نفری به جانم افتادند!

ثلاث امروز اعدام شد+ عکس

دستگیری نو عروس‌17‌ساله با ملافه خونین در تهران + عکس

کدخبر: 390268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟