مسمومیت بارداری در کمین زنان سن بالا

بارداری در سنین بالای ۳۰ سالگی می‌تواند خطر‌ات جدی برای سلامت مادر ونوزاد به همراه داشته باشد.

کارشناسان دانشگاه آلبرتا در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زنانی که از مادران بالای ۳۵ سال به دنیا می‌آیند بیشتراحتمال دارد دچار مشکل‌های قلبی عروقی و عضله ضعیف قلبی باشند؛ بالا رفتن سن تخمک و جفت هر 2 در بروز این مشکل در جنین اثرگذاراست.

این موضوع حتی برای زنان باردار به وسیله روش IVF هم دربرگیری دارد، زیرا جفت در بدن مادر سن بیولوژیک او را دارد هرچند که سال‌ها پیش تخمک را منجمد کرده باشد یا از اهدا کننده جوان گرفته باشد.

بالا بودن سن زن در زمان بارداری همچنین می‌تواند خطر بروز مسمومیت بارداری (preeclampsia) را در آن‌ها افزایش دهد.

کارشناسان دانشگاه آلبرتا این نتیجه‌ها را با انجام آزمایش بر روی نوزاد موش‌هایی که مادر آن‌ها موش‌هایی بالغ با سن زیاد بودند به دست آورده اند.

در دنیای کنونی بسیاری از زنان بارداری و فرزند آوری را به دوره‌های میانی وانت‌های سنین باروری خود می‌سپارند و بیشتر به فکر پیشرفت، تحصیلات و موارد دیگر هستند که این سبب افزایش اختلاف سنی با کودک، ایجاد ناباروری، مشکل در دوران بارداری و بالا رفتن شانس ابتلای کودک به انواع بیماری‌های مادرزادی می‌شود.

افزون بر بیماری‌های قلبی عروقی، یکی از بیماری‌هایی که در جنین مادران بالای ۳۵ سال وجود دارد، سندرم داون است که البته نیاز به غربالگری و بررسی دقیق جنین است.

زنان بالای ۳۵ سال بیشتر احتمال دارد در زمان بارداری دچار مشکلات چون فشارخون بالا یا دیابت Diabetes بارداری شوند، همچنین احتمال سقط جنین با درصد بیشتری در آنها وجود دارد.

زنان با مقدار مشخصی فولیکول و بین یک الی دو میلیون تخمک نابالغ به دنیا می‌آیند که از زمان شروع قاعدگی در هر دوره یک تخمک رها می‌شود که در صورت تشکیل نشدن نطفه دفع می‌شود؛ به این ترتیب از اوایل ۳۰ سالگی نرخ باروری در زنان کاهش و قاعدگی‌ها نامنظم می‌شود.

بیشتر بانوان حدود ۴۵۰ قاعدگی را در دوران اوج قدرت باروری پیشت سر می‌گذارند و به تدریج دچار یائسگی و قطع قاعدگی می‌شوند.

یائسگی در زنان به طور معمول در ۵۱ سالگی رخ می‌دهد هرچند که یائسگی زودرس نیز وجود دارد و می‌تواند سبب بیماری‌های قلبی و مشکل‌های هورمونی دربانوان شود.

در طول دوران بارداری بدن بانوان دگرگون می‌شود به گونه ای که حجم گردش خون دربدن او افزایش می‌یابد، قلب Heart او اندکی بزرگتر می‌شود تا با قدرت بیشتری به پمپاژ خون بپردازد، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود و سایر دگرگونی‌ها که هرچند سن مادر بیشتر باشد احتمال خستگی و بروز خطر سقط در او بیشتر می‌شود.

زمانی که مادر در سنین بالا باردار می‌شود، جفت او امکان دارد ظرفیت کافی برای انتقال مواد غذایی، اکسیژن و دریافت ضایعات از بدن جنین را نداشته باشد و به این ترتیب سبب کاهش رشد جنین شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان بارداری خود را به سال‌های پایانی بارداری بی خطر نیندازند و البته اگر در سن بالای ۳۵ سال تمایل به فرزند آوری دارند باید نکات ایمنی بیشتری را رعایت کنند تا فرزند سالمی به دنیا آورند.

 

 

 

 

کدخبر: 388191 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟