سه تا پنج سالگی، زمان طلایی درمان اتیسم

سینا توکلی مسئول آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اتیسم ایران افزود؛ افزایش دانش، آگاهی جامعه و‌ توانمند سازی والدینی که فرزند اوتیسم دارند یکی از اهداف انجمن اتیسم ایران است، اگر اهداف انجمن در جامعه محقق شود، شاهد جریانات خوبی در جامعه خواهیم بود، ارتقاء سواد سلامت جامعه موضوع مهمی است و زمینه ساز ارتقاء سلامت جامعه و نظام سلامت خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: بیش از هزار و سیصد عضو در انجمن اتیسم تهران داریم، خوشبختانه انجمن اتیسم در استان‌های گیلان، ارومیه، کاشان، همدان، شیراز و کرمان و‌ ایرانشهر نیز شعبه دارد و با حضور چندین هزار نفرفعالیت می‌کند تا ایجاد و یا ارتقای سواد سلامت و افزایش آگاهی را برای والدین کودکان اتیسم داشته باشیم.

توکلی افزود: افزایش دانش و آگاهی عموم مردم‌ درخصوص اختلال طیف اوتیسم، مداخله زودهنگام و ارجاع به موقع کودکان در سنین زیر 3سال واهمیت اثربخشی در سنین پایین نقش اساسی در توانمندسازی والدین اتیسم، سلامت روان این کودکان و خانواده‌هایشان ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: سن طلایی درمان اتیسم سه تا پنج سالگی است و هرچقدر درمان و توانبخشی اوتیسم زودتر آغاز شود، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

مسئول آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اتیسم ایران اظهار کرد: در راستای آگاهی بخشی جامعه، انجمن اتیسم فعالیت‌های رسانه‌ای در سطح روزنامه ها، انتشار مجلاتی نظیر آوای اوتیسم با مجوز ارشاد، صداوسیما، بیلبورد ها وشبکه های مجازی ارائه داده است تا در کنار تشخیص زودهنگام، جامعه درک صحیحی از کودکان طیف اوتیسم و برخورد با آنها و‌خانواده‌هایشان داشته باشد که دراین عرصه توانمندسازی والدین نیز مدنظر قرار گرفته است.

فعالیت‌های کلینیک انجمن اوتیسم

وی مشاوره‌های حضوری، کلاس‌های توانمندسازی والدین و بخشی از فعالیت‌های کلینیک انجمن اوتیسم با رویکرد افزایش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، کلاس های رفتار درمانی، بازی درمانی، موسیقی درمانی، تئاتر درمانی، سفال و کلاس ورزشی مختلف را در افزایش مهارت های اجتماعی ارتباطی و هنری کودکان اتیسم موثردانست و خواستار مراجعه والدین کودکان اتیسم به این انجمن شد.

توکلی آموزش و افزایش مهارت‌های حرفه آموزی کودکان و نوجوان طیف اوتیسم بالای 14 سال، آموزش‌های فرودگاهی در سال 96 در اقصی نقاط کشور جهت چگونگی بازرسی بدنی کودکان اتیسم ، فعالسازی بخش مددکاری، ویزیت روانپزشک برای والدین کودکان اتیسم را بخشی دیگر از فعالیت‌های انجمن عنوان کرد.

وی در ادامه اظهارکرد: مهم‌ترین چالش طیف اوتیسم پوشش بیمه‌هاست که با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی وپیوستن اوتیسم به بیماری‌های خاص هنوزهزینه درمان اوتیسم از بیمه سلامت محقق نشده است، با توجه به هزینه‌های دو تا سه میلیون تومان بیماران اوتیسمی در ماه، متولیان سلامت و بیمه گران باید به پوشش بیمه‌ای این بیماران توجه کنند.

توکلی نبود محتواهای درسی اوتیسم را از دیگر چالش‌های این بخش عنوان کرد و افزود: ما مدرسه دخترانه اوتیسم نداریم، به طور کل مدارس اوتیسم محدو است و از طرفی نبود مراکز جامع توانبخشی در شهر تهران و شهرستان‌های کشور که بتواند تمامی خدمات درمانی، پزشکی، دارویی، توانبخشی و مشاوره را به کوک طیف اوتیسم و خانواده‌اش ارائه کند، از محدودیت‌های ماست.

وی افزود: 60 تا 70 درصد خانواده‌های فرزند طیف اوتیسم وضعیت مالی متوسط به پایین دارند وهزینه‌های رفت و آمد به یک مرکز جامع با تعرفه‌های دولتی در کنارهزینه خدمات توانبخشی اعم از خدمات روانپزشکی، خدمات متخصصین مغزو اعصاب، خدمات کاردرمان، گفتار درمانی، بازی درمانی، هنر Art درمانی و نیمه ماندن درمان کودکان اتیسم به این مشکلات می‌افزاید.

تعریف بسته خدمتی طیف اوتیسم در قالب سند ملی اوتیسم

توکلی اظهارکرد: بسته خدمتی طیف اوتیسم درحال حاضر در وزارت بهداشت و در قالب سند ملی اوتیسم با همکاری بهزیستی، سازمان آموزش و‌پرورش تعریف شده است و امیدواریم با قطعی شدن سند خدمات لازم برای کودکان طیف اتیسم نهادینه و اجرایی شود و بیمه سلامت خدمات پایه‌ای را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به بسته خدمتی اوتیسم در انجمن اوتیسم ایران افزود: در طرحی یکساله با پنجاه کودک اوتیسم زیر پنج‌سال طیف اوتیسم که وضعیت مالی خوبی ه م‌نداشتند‌ به ارائه ‌خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، رفتار درمانی، روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب مشاوره والدین پرداختیم و گزارش نتایج ثمربخش آن به‌ وزارت بهداشت ارسال شد؛ امیدواریم متولیان سلامت با بررسی بسته‌های خدمتی جامع، نظارت بر بیمه و خدمات توانبخشی را جدی دنبال کنند.

توکلی ارائه خدمات تخصصی توسط کارشناسان مجرب در کلینیک‌هایی با تعرفه های دولتی در تهران و اقصی نقاط کشور را از دیگرنیازهای مبتلایان طیف اتیسم دانست و افزود: امیدواریم متولیان سلامت با اهتمام ویژه نگاه خاصی به کودکان طیف اتیسم داشته باشند وشاهد پاسخگویی به مطالبات درمانی، توانبخشی و اجتماعی این گروه‎ها باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 376457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟