بیماران ایدزی چه بخورند و چه نخورند

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تاثیرات منفی و مخربی که ویروس ایدز HIV بر سیستم ایمنی بدن مبتلایان بر جا می گذارد،به خبرنگار گروه سلامت رکنا گفت: ویژگی ویروس ایدز HIV این است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و منجر به تخریب سیستم ایمنی بدن می شود از این رو ممکن است فرد مبتلا به ایدز HIV در معرض انواع بیماری ها قرار گیرد و علاوه بر بیماری ایدز به بیماری های عفونی دیگر نیز مبتلا شود.دکتر محمد حسن افتخاری افزود:معمولا افراد مبتلا به ایدز به دلیل ضعف جسمانی شدید و سیستم ایمنی تضعیف شده به عفونت قارچی،سل و... مبتلا می شوند و این مسئله بار مضاعفی بر جسم آنها وارد می کند.

این متخصص تغذیه در ادامه بیان داشت: به دلیل افزایش شدید متابولیسم بدن و کاهش دریافت مواد غذایی افراد مبتلا به ایدز به شدت دچار کاهش وزن می شوند و بافت های چربی و پروتئینی شان را از دست می دهند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مشکلات گوارشی مبتلایان ایدز گفت: معمولا بیماران مبتلا به ایدز HIV درگیر مجموعه ای از بیماری های سوء جذب می شوند و با اسهال،استفراغ، تب شدید،تهوع و... رو به رو هستند که همین عوارض باعث بی اشتهایی و کاهش وزن شدید در آنها می شود. این عوارض منفی در طول زمان و در طولانی مدت اثراتی سوء بر بیماران داشته و چون مواد غذایی مناسبی دریافت نمی کنند بعد از یک مدت دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.

وی با اشاره به عوارض داروهایی که مبتلایان به ایدز HIV مصرف می کنند تصریح کرد: بیماران مبتلا به ایدز HIV تحت درمان و دارو با مخاطراتی رو به رو هستند .از عوارض شایع داروهای بیماران ایدزی می توان به بی اشتهایی، کم اشتهایی، تداخل با مواد مغذی، عوارض دهانی، مشکل در بلع، چشایی و... نام برد. همه این عوارض و مشکلات باعث می شود مبتلایان به این بیماری میل به غذا خوردن نداشته باشند و به شدت لاغر و ضعیف شوند.

دکتر افتخاری افزود: از سوی دیگر چنانچه همراه با دارو مراقبت های تغذیه ای شکل نگیرد تاثیر داروها در کنترل ویروس ایدز HIV کاسته خواهد شد و این بیماران از همه جهت تحت فشار ناشی از این بیماری قرار می گیرند. بنابراین توصیه می شود بیماران مبتلا به ایدز HIV حتما از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنند تا بتوانند پروسه درمانی موفقی داشته باشند.

وی با بیان این مسئله که بیماران مبتلا به ایدز HIV نیازی شدید به انرژی از طریق دریافت مواد پروتئینی دارند، بیان کرد: در رژیم غذایی بیماران ایدزی باید مواد غذایی حاوی پروتئین لحاظ شود زیرا آنها انرژی لازم را از دریافت پروتئین می گیرند. مواد غذایی حاوی پروتئین انرژی بالایی داشته و در تقویت سیستم ایمنی بدن این بیماران کمک می کند.

دکتر افتخاری با اشاره به این موضوع که بیماران ایدزی باید مواد غذایی مصرف کنند که کیفیت پروتئینی شان بالا باشد گفت: مبتلایان به ایدز نیازمند جذب بالای پروتئین هستند و باید بافت های بدن شان تقویت شود تا بتوانند در مقابل عوارض بیماری ایدز دوام بیاورند. از این رو آنها نیاز به مصرف مکمل و املاح دارند همچنین باید در رژیم غذایی شان همه ویتامین ها لحاظ شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه این بیماران با مشکلات گوارشی مانند اسهال و سوء جذب رو به رو هستند نباید از غذاهایی که میزان چربی شان بالا است استفاده کنند و توصیه می شود از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی ها پرهیز کنند. همچنین این بیماران نباید از شیرهایی استفاده کنند که لاکتوزی بالایی دارند زیرا این قند باعث تشدید وضعیت گوارشی شان می شود.

وی افزود:به این دسته از بیماران توصیه می شود حتما در رژیم غذایی شان از مکمل های غذایی استفاده کنند تا علاوه بر افزایش اشتها مشکلاتی که در بلع دارند نیز حل شود. بیماران مبتلا به ایدز به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بدن و آلودگی به HIV هستند در ناحیه مری،حفره دهانی و دهان شان ممکن است زخم هایی ایجاد شود که مانع از غذاخوردن می شود پودرهای مکمل غذایی را که از نظر میزان چربی،پروتئین،نشاسته و... متعادل است با مقداری آب مخلوط کرده و میل کنند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد:مصرف مایعات در بیماران مبتلا به ایدز ضرورت دارد و باید حجم زیادی مایعات به خصوص آب مصرف کنند.با توجه به کم اشتها بودن این بیماران توصیه می شود همراه با غذا از چاشنی هایی که میل شان را بالا می برد استفاده کنند . این افراد با سوء جذب چربی مواجه اند بنابراین بهتر است از روغن هایی با اسیدهای چرب متوسط الزنجیر که تحت عنوان ام تی سی هستند استفاده کنند. گنجاندن مواد غذایی مانند ذرت و سیب زمینی در برنامه غذایی مبتلایان به ایدز HIV حائز اهمیت است و به دلیل کالری بالای موجود در این مواد غذایی به افزایش وزن شان کمک می کند.

وی با اشاره به مواد غذایی و مکمل های دیگر گفت: امگا 3 تاثیر مثبتی در تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به ایدز HIV دارد و در شرایطی که فرد نمی تواند غذا بخورد استفاده از این مکمل ها کمک کننده است.

دکتر افتخاری در پایان خاطر نشان کرد:در کنار دارو درمانی ،رژیم غذایی متعادل اهمیت دارد و تاثیر داروها را چند برابر می کند بنابراین اصول تغذیه ای برای این بیماران حائز اهمیت بوده و در زندگی شان ضرورت چشمگیری دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 367257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟