چرا باید فیبر کافی مصرف کنیم؟

فیبر، ماده‌ای است که بدن‌تان نمی‌تواند آن را هضم کند و مصرف فیبر کافی باعث می‌شود ماده‌ی لازم جهت تشکیل مدفوع در اختیار بدن‌تان باشد، بنابراین دچار یبوست نخواهید شد.

 هیچکس دوست ندارد درباره‌ی یبوست حرف بزند، اما یبوست واقعا یک مشکل بزرگ است. طبق بررسی‌ها، بیش از ۲۴ میلیون نفر در آمریکا دچار این مشکل هستند. برخی عادات غذایی هستند که می‌توانند منجر به لطمه زدن به سلامت گوارش شوند که برای‌تان می‌گوییم.

 

فیبر کافی مصرف نمی‌کنید

فیبر، ماده‌ای است که بدن‌تان نمی‌تواند آن را هضم کند و مصرف فیبر کافی باعث می‌شود ماده‌ی لازم جهت تشکیل مدفوع در اختیار بدن‌تان باشد، بنابراین دچار یبوست نخواهید شد. فیبر در مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات و بنشن یافت می‌شود. شما می‌توانید از مکمل‌های فیبر هم استفاده کنید، هر چند مصرف فیبر طبیعی از راه تغذیه، بهترین شیوه‌ی دریافت آن است.

البته مهم است که به یاد داشته باشید دو نوع فیبر وجود دارد؛ فیبر محلول و فیبر غیرمحلول، که باید میزان متعادلی از هر دو نوع را مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید.

فیبر غیر محلول، مدفوع‌تان را حجیم‌تر می‌کند تا راحت‌تر از سیستم بدن‌تان دفع شود. فیبر محلول، آب را جذب می‌کند که باعث می‌شود مدفوع‌تان نرم‌تر شده و دفع راحت‌تری داشته باشید. اگر عادت به مصرف فیبر ندارید، حتما به یاد داشته باشید که باید فیبر را تدریجا وارد رژیم غذایی‌تان کنید و بدن‌تان به یکباره با حجم زیادی از فیبر که به آن عادت ندارد روبرو نشود. اگر این نکته را رعایت نکنید، مشکل فعلی‌تان نه تنها برطرف نشده، حتی شاید بدتر هم بشود!

یک تغییر ناگهانی در عادات غذایی‌تان ایجاد کرده‌اید

آیا از آن دسته از آدم‌هایی هستید که مرتبا رژیم‌های غذایی جدید را امتحان می‌کنند؟ آیا در عادات غذایی روزانه‌تان، یک تغییر ناگهانی ایجاد کرده‌اید؟ یک تغییر فوری و بزرگ در عادات خورد و خوراک می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی شود چون بدن‌تان ناچار است برای تطبیق دادن خودش، وارد یک جدال شود.

برای جلوگیری از بروز چنین حالتی، بهتر است اگر قصد ایجاد هر گونه تغییری در عادات غذایی‌تان را دارید، طی یک پروسه و به آرامی آن تغییر را ایجاد کنید، نه به یکباره! مخصوصا اگر قصدتان تغییر رژیم غذایی همیشگی به یک رژیم غذایی سالم‌تر و کامل‌تر است این موضوع جدی‌تر مطرح می‌شود؛ حتی تغییردادن به سمت رژیم غذایی پرپروتئین یا پرفیبر، اگر به آرامی و تدریجی صورت نگیرد می‌تواند موجب مشکلاتی بشود.

به اندازه‌‌ی کافی آب نمی‌نوشید

آخرین باری که یک لیوان آب نوشیدید کِی بود؟ آیا همین الان احساس تشنگی نمی‌کنید؟ خیلی راحت می‌توان دچار کم‌آبی شد و آن را حس نکرد. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود مدفوع، نرم بماند و احتمال یبوست کاهش پیدا کند. می‌توانید آلارم گوشی‌تان را تنظیم کنید تا در طول روز، نوشیدن آب را به شما یادآوری کند. همیشه هر جا که می‌روید یک بطری بزرگ آب همراه خود داشته باشید.

اضافه وزن یا کمبود وزن دارید

اگر وزن‌تان در حد سالم نباشد می‌تواند مشکلاتی برای سیستم گوارشی‌تان ایجاد کند. نداشتن وزن سالم (نه صرفا ایده‌آل!) ممکن است نشاندهنده‌ی این باشد که ایرادهایی در شیوه‌ی تغذیه‌‌تان وجود دارد. به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید تا مشکل احتمالی را پیدا و برطرف کنید.

برای پیشگیری از یبوست چه باید بخورید

برای تغییر رژیم و عادات غذایی‌تان حاضرید؟ آیا واقعا تصمیم گرفته‌اید که سیستم گوارشی‌تان را بهتر کنید؟

شاید تا به حال تلاش‌هایی برای رفع یبوست‌تان انجام داده باشید اما نتیجه‌ی مطلوبی کسب نکرده باشید، مصرف مواد غذایی که در ادامه به شما توصیه می‌کنیم، تغییراتی ایجاد خواهند کرد که شگفت زده خواهید شد.

توت فرنگی

توت فرنگی، دانه‌های خوردنی دارد که باعث شده فیبر بالایی داشته و برای گوارش بسیار سودمند باشد. ضمنا توت فرنگی واقعا خوشمزه است و به راحتی می‌توانید آن را به انواع دسر‌تان اضافه کرده و یا به عنوان یک اسنک شیرین و مفید از آن لذت ببرید.

لوبیای سیاه

لوبیای سیاه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث می‌شود یک انتخاب بسیار خوب برای شما باشد که به دنبال فیبر بیشتری هستید اما تمایل زیادی به مصرف میوه و سبزیجات ندارید. می‌توانید با لوبیای سیاه، خوراک‌های لذیدی درست کنید که نیازی به گوشت هم ندارند.

آلوی خشک

آیا مادربزرگ‌تان هم همین توصیه را به شما کرده است؟ او خوب می‌داند دارد درباره‌ی چه چیزی حرف می‌زند! انواع آلوی خشک شده، سرشار از فیبر بوده و سوربیتول دارند که یک ملین طبیعی است. شما می‌توانید آلوی خشک را به تنهایی بخورید یا آن را به اسموتی یا آب آلو اضافه کنید. آلوی خشک چیزی است که پزشکان هم مصرف آن را توصیه می‌کنند.

بروکلی

بروکلی حاوی مقادیر زیادی فیبرغیر محلول است که برای کارکرد سالم سیستم گوارشی ضروریست. بروکلی را به انواع سوپ و آبگوشت اضافه کرده و یا نوع بخارپز آن را کنار غذای‌تان میل کنید. سعی کنید در هر وعده‌ی غذایی، سبزیجات کافی مصرف کنید.

غلات با فیبر بالا

وقتی برای خرید غلات صبحانه می‌روید، روی جعبه را نگاه کنید و نوعی را انتخاب کنید که برچسب‌ِ «فیبر بالا» داشته باشد، معمولا غلات صبحانه‌ی سبوسدار و جو دوسر همراه با میوه، بیشترین میزان فیبر را دارند. مصرف این انواع برای صبحانه، بهترین راه برای استارت زدن سیستم گوارش‌تان هستند.

جو دوسر

جو دوسر حاوی فیبر محلول بوده که برای گوارش‌تان مفید است و ضمنا یک صبحانه‌ی بسیار سیرکننده محسوب می‌شود. بهتر است برای افزایش فیبر در صبحانه‌تان، به آن میوه هم اضافه کنید.

یبوست یک مشکل بسیار آزاردهنده و جدی برای بسیاری از افراد است، اما نباید چنین باشد. شما می‌توانید با چند تغییر ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان، تحولات چشمگیری در سلامت گوارشی‌تان ایجاد کنید، همین امروز شروع کنید!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 358768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟