با ترفندهای خانگی از بوی بد پا خلاص شوید

 بوی بد پا معمولا زمانی ایجاد می شود که پا در جوراب و کفش عرق کرده و منفضی برای تنفس و تبخیر عرق وجود ندارد. در این حالت به طور معمول باکتری ها روی پوست شروع به تولید مثل می کنند و با تغذیه از سلول های مرده پوست و عرق، بوی بدی را ایجاد می نمایند.

بسیاری از درمان های طبیعی برای از بین بردن بوی بد پا وجود دارد؛ که با دنبال کردن آن ها می توانید زا بوی بد پایتان خلاص شوید. به عنوان مثال یکی از محبوب ترین روش های استفاده از پودر تالک است. پودر تالک گرد سفید رنگ و نرمی است که از یک ماده ی معدنی به نام تالک تهیه شده است. پودر تالک به از بین بردن باکتری های موجود روی پای شما و رفع بوی بد پا کمک می کند.

جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم روشی موثر برای از بین بردن بوی بد پا است. این ماده با خنثی کردن PH عرق، موجب کاهش باکتری های موجود می شود.

یک قاشق غذاخوری جوش شرین را در یک لیتر آب مخلوط کنید. و پای خود را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آن بگذارید. این کار را هر شب و به مدت یک هفته انجام دهید.

همچنین می توانید مقداری جوش شیرین را قبل از پوشیدن، در کفش و جوراب خود بپاشید.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس نتنها با کشتن Killing باکتری های ایجاد شده روی پا رد کاشه بوی بد پا مفید است. بلکه موجب از بین بردن عفونت های قارچی احتمالی روی پاها نیز می شود. چند قطره از اسانس اسطوخودوس را در آب گرم بریزید و پای خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بپذارید. این کار را دو بار در روز و به مدت چند روز انجام دهید.

زاج

پودر زاج دارای خواص قابض و ضدعفونی کننده است. از این رو می تواند به خوبی از رشد باکتری های روی پا جلوگیری کند. یک قاشق چای خوری پودر زاج را رد یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس پای خود را باین محلول بشویید. و بعد زا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پاها را به طور کامل با آب پشویید. این کار را یک بار در روز تا رسیدن به نتیجه مطلوب انجام دهید.

سولفات منیزیم

این ماده نیز می تواند بوی بد پا را به حداقل برساند. سولفات منیزیم با عفونت های میکروبی مبارزه می کند و به خنثی شدن بوی پا کمک می نماید. سولفات منیزیم همچنین نوع تسکین دهنده برای درهای پا است. دو قاشق چای خوری سولفات منیزیم را در نصف سطل آب گرم مخلوط کنید. سپس پای خود را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن بگذارید. بهترین زمان برای انجام این کار قبل از رفتن به رخت خواب است. چرا که لازم نیست شما جوراب و کفش را برای مدت طولانی بپوشد.رفع بوی بد پا

چای سیاه

چای سیاه با داشتن اسید تانیک در کشتن باکتری های ایجاد کننده بوی بد، موثر است. از طرفی با تنگ کردن منافذ روی پوست پا، در کاهش تعریق پا موثر است. مقدرای چای سیاه را در دو فنجان آب داغ بجوشانید. سپس برای کاهش حرارت در یک سطل معمولی آب ولرم بریزید. پای خود را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه رد این محلول بگذارید. این کار را روزانه و به مدت یک هفته انجام دهید.

سرکه

سرکه بر روی سطح پوست پا محیطی اسیدی ایجاد می کند. در این محیط اسیدی باکتری ها توانایی رشد نخواهند داشت و به همین دلیل پاهای شما از شر بوی بد خلاصی میابد. شما می توانید از هر نوع سرکه ای، بخصوص سرکه سیب طبیعی، برای این درمان خانگی استفاده کنید. یک و نیم فنجان سرکه را در ۶ تا ۸ فنجان آب گرم مخلوط کنید. پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن بگذارید. و سپس برای رفع بوی سرکه با اب و صابون بشویید.

نمک پتاسیم

نمک پتاسیم نوعی ضد عفونی کننده برای باکتری های بو زای پا است. نیم فنجان نمک پتاسیم، نیم فنجان سرگه و ۲ فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. این ماده را پیش از پوشیدن کفشتان در آن اسپری کنید.

شکر اسکراب

شکر اسکراب باعث زا بین رفتن پوست های مرده و پینه و در نتیجه بوی بد پا می شود. استفاده منظم از یک اسکرابر می تواند از ایجاد پینه و پوست مرده روی پا جلوگیری کند و در نتیجه پا هنگام عرق کردن کمتر بو بگیرد. شکر، مقداری آب و مقدرای الکل ۹۱ درصد به بالا را با هم مخلوط کنید. مقدار آب باید در حدی باشد (معمولا کمتر از آب) که مخلوط تا حد ممکن غلیظ شود. همچنین مقدار الکل باید یک پنجم، مقدرا آب باشد.

این مخلوط را روی سطح پوست پای خود بمالید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید بماند. سپس بشویید. این کار را به طور مداوم سه بار در هفته انجام دهید.

برای گرفتن نتیجه بهتر از این روش قبل زا اسکراب کردن پا، پاهای خود را برای دقایقی در آب گرم بخیسانید.

گیاه سیج یا مریم گلی

برگ مریم گلی حاوی اسید تانیک است که موجب کاشه عرق کردن پا و در نتیجه کاهش بوی بد پا می شود. علاوه بر این این گیاه دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است.

برگ خشک شده مریم گلی را داخل کفش خود بگذارید. این برگ ها بوی بد را به خود جذب کرده و همچنین باعث ایجاد عطری خوب در پا می شوند.

همچنین خیساندن پا به مدت ۱۵ دقیقه رد چای مریم گلی و یا نوشیدن این چای قبل از خواب، می تواند در کاهش بوی بد پا موثر باشد.

ریشه زنجبیل

زنجبیل نیز آخرین روش معرفی شده ما برای از بین بردن بوی بد پا است. زنجبیل همچنین مانعی برای رشد باکتری ها است و موجب حذف مواد سمی می شود. با ریشه زنجبیل و یک فنجان آب گرم یک پوره درست کنید و بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند. سپس آن را از صافی رد کنید. پاهایتان را با استفاده از مایع صاف شده قبل از رفتن به رخت خواب ماساژ دهید. این کار را به صورت روزانه و به مدت دو هفته انجام دهید تا نتایج مثبت آن پدیدار شود.

با استفاده از این داروها و روش های خانگی به راحتی خواهید توانست بوی بد پای خود را کاهش داده و کنترل کنید. سعی کنید موارد مختلف را تست کرده و راه حلی که بیشتر مناسب شماست را بیابید. و در نهایت اگر هنوز احساس می کنید مشکل حل نشده است؛ با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 353203 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟