اقدام های پیشگیرانه  ابتلای به سرطان

 کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بانوانی که در خانواده آن‌ها ژن ابتلا به سرطان سینه در یکی از اقوام از جمله مادر، خواهر یا مادربزرگ آن‌ها به این بیماری وجود دارد بسیار کمتر از بانوانی که ژن سرطان درخانواده آن‌ها وجود ندارد اقدام‌های پیشگیرانه انجام می‌دهند.

محققان توصیه می‌کنند زنان با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان افزون بر معاینه خود به طور روزانه به ویژه پس از پایان قاعدگی، از سن ۳۵ سالگی به بعد ماموگرافی و عکس برداری ام آر آی (MRI) را برای بررسی وجود احتمالی تومور‌های سرطانی انجام دهند.

دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو که این پژوهش را انجام داده اند دریافتند زنان باسطح درآمد بالا، سپید پوستان و نیز افراد تحصیلکرده بیشتر از سایر بانوان به سلامت خود اهمیت داده و تست‌های غربالگری سرطان سینه را به صورت منظم انجام می‌دهند.

کارشناسان در زنانی که تنها یک عضو مبتلا به سرطان درخانواده دارند انجام ماموگرافی را کافی می‌دانند، اما در زنانی که 2 یا چند عضو از اعضای خانواده آن‌ها به سرطان مبتلا است انجام ماموگرافی و ام آرآی ضروری است.

محققان انجام MRI را برای شناسایی اولیه تومور‌های سرطانی موثرتر از سایر روش‌ها می‌دانند و به بانوان توصیه می‌کنند به طور منظم معاینه‌های تشخیصی را انجام دهند، زیرا هرچه سرطان زودتر شناسایی شود احتمال نجات فرد و درمان موفق افزایش می‌یابد.

امروزه پیشرفت‌های علمی جدیدی در زمینه فناوری عکس برداری ماموگرافی انجام شده است و دانشمندان نسل جدیدی از وسایل را ابداع کرده‌اند که افزون بر کاهش هزینه، دقت تشخیصی بالاتر و خطر کمتر برای بانوان دارد.

افزون بر2 شیوه عکس برداری، بررسی ژنتیکی و شناسایی ژن‌های عامل سرطان نیز می‌تواند پیش آگاهی خوبی به بانوان و پزشک Doctor دهد و به این ترتیب قبل از وقوع سرطان احتمال بروز آن شناسایی و اقدام‌های احتیاطی انجام شود.

با رعایت این راهکار‌ها در کنار تنظیم رژیم غذایی، پرهیز از مصرف دارو‌های هورمونی ضد بارداری، ورزش Sport و فعالیت‌های فیزیکی منظم، مصرف نکردن مواد دخانی و نداشتن استرس خطر ابتلا به سرطان سینه به میزان چشمگیری دربانوان کاهش می‌یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 336885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟