دستیابی محققان به فرمولاسیون نانوداروی گیاهی ضد ایدز

احمد حسین‌پور، مجری طرح‌ ایدز را نوعی بیماری که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود، عنوان کرد و افزود: ویروس این بیماری موجب سرکوب قابل توجهی از عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهد شد، از این رو ایدز یک تهدید قابل توجه برای سلامت بشر بشمار می‌رود.

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت دستیابی به روش‌های درمانی موثر برای درمان ایدز، خاطرنشان کرد: بر این اساس برخی ترکیبات شیمیایی ضد ویروس ایدز توسعه یافته‌اند، ولی این داروها با چالش‌هایی چون هزینه بالا، عوارض جانبی و ... مواجه هستند.

حسین‌پور با اشاره به مطالعات انجام‌شده در این زمینه، یادآور شد: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ضد ویروسی این دارو در افراد آلوده به این ویروس اجرایی شد.

مجری طرح، فیوتل را ترکیبی از 10 گیاه دارویی دانست و ادامه داد: ترکیبات این دارو در سایز نانو تولید شده و در نهایت موفق به عرضه دارویی برای درمان ایدز شدیم که با عنوان "دینول" عرضه شد.

وی اجرای کارآزمایی بالینی را از دیگر مراحل اجرای این طرح نام برد و یادآور شد: این مطالعات بر روی 5 بیمار مبتلا به ویروس HIV انجام شد که هیچ دارویی قبل و در طول مطالعه مصرف نمی‌کردند.

به گفته وی، آزمایش ماه پنجم نیز که به منظور پایداری دارو بر روی بیماران انجام شد، نشان داد ویروس در خون بیماران حذف شده است. بعد از 6 ماه مصرف دارو، دارو را قطع کردیم و یک ماه بعد از قطع دارو آزمایش، صورت گرفت که هیچ اثری از ویروس در خون بیماران نبود. اکنون بعد از 4 ماه از قطع دارو بیماران از شرایط جسمانی کاملا مناسبی برخوردار هستند.

این دانش‌آموخته رشته نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماران، این دارو را دو بار در روز با فاصله زمانی 12 ساعت در مدت 6 ماه مصرف کردند، اظهار کرد: نتایج این آزمایش نشان داد که با مصرف این دارو میزان سلول‌های سیستم‌ ایمنی این بیماران افزایش یافت، ضمن آنکه نتایج مشاهدات ما چهارماه از قطع دارو و 10 ماه از زمان شروع درمان نشان داد این دارو هیچ عوارض جانبی برای بیماران نداشته است.

وی با بیان این‌که داروهای سه گانه‌ای که برای درمان ایدز مصرف می‌شود، عوارض زیادی برای بیمار به همراه دارد، افزود: در اکثر بیماران اگر درمان موفق باشد و مقاومت دارویی به وجود نیاید، بعداز سه سال مصرف دارو، تعداد ویروس‌های HIV نزدیک به صفر می‌شود. علاوه بر آن بعد از قطع دارو، با سرعت و میزان بیشتری این ویروس‌ها برمی‌گردند؛ ضمن آنکه نسبت به دارو نیز مقاوم شده‌اند.

مجری طرح ادامه داد: اما در داروی تولیدشده تاکنون هیچ عوارض جانبی را مشاهده نکردیم و در کمتراز چهار ماه از زمان مصرف دارو،‌ تمام ویروس این بیماری از خون بیماران حذف شد.

به گفته وی، بر اساس آخرین آزمایشات انجام شده در این کارآزمایی بالینی، هیچ ویروسی در خون بیماران تحت آزمایش یک ماه بعد از قطع دارو یافت نشده است و بیماران در شرایط عالی هستند.

مجری طرح خاطرنشان کرد: این مطالعات نیاز به بررسی بر روی تعداد بیشتری بیمار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317858 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟