این بیماری در کمین افراد کم تحرک است

متخصص بیماری‌های اعصاب‌ و‌ روان با اشاره به کم‌تحرکی و تغذیه نادرست در جامعه امروزی گفت: بیماری دیستروفی عضلانی در افراد کم‌تحرک و همچنین بیماران اعصاب و روان که مبتلا به دیابت، چربی و فشار خون هستند، بیشتر دیده می‌شود.

مهران مصیبی درخصوص بیماری دیستروفی عضلانی یا ماهیچه ای، گفت: دیستروفی عضلانی یک سلسله بیماری‌های بسیار حاد ژنتیکی پیشرونده وابسته به کروموزوم هاست که باعث تخریب یا اختلال در بافت ماهیچه‌ای می‌شود؛ دیستروفی عضلانی انواع مختلفی دارد که عضلات را گرفتار کرده و با تخریب فیبرهای عضله همراه است.

این متخصص نوروفیزیولوژی با اشاره به معضل کم‌تحرکی در جامعه امروز و مشکلات ناشی از آن، ادامه داد: بیماری دیستروفی عضلانی بیشتر در افرادی دیده می‌شود که کم‌تحرک هستند و عمدتا برنامه‌ای برای ورزش Sport در زندگی خود نداشته‌اند. البته مشکلات ژنتیکی، بیماری‌های ماهیچه‌ای و استخوانی نیز از عمده علت‌های ابتلا به این بیماری هستند.

وی با توجه به اینکه این بیماری فرد را دچار ضعف حرکتی می‌کند، به کاردرمانی، ورزش درمانی و فیزیوتراپی به عنوان راهکارهایی جهت جلوگیری از وخامت حال بیمار اشاره کرد و گفت: بد نشستن و بد ایستادن در اثر ضعف عضلانی و عدم تعادل ممکن است باعث انقباض‌های ساختمانی بافت نرم و بد ریختی‌های ستون مهره‌ها شود. از آنجا که استفاده از صندلی چرخ دار نیز منجر به وخامت این انقباض‌ها و پیشرفت انحراف جانبی ستون مهره‌ها ‌می‌شود، بنابراین باید افزایش تحرک و ورزش درمانی را برای این بیماران مدنظر قرار داد.

مصیبی با بیان اینکه این بیماری مخصوصا در افرادی که دچار دیسک از ناحیه کمر هستند، با توجه گردن یا نرمی استخوان دارند بیشتر دیده می شود، گفت: یک راه درمانی ساده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به ویژه در افراد مسن‌تر این است که فرد ورزش روزانه و پیاده‌روی داشته باشد.

این متخصص اعصاب و روان به اهمیت تغذیه در بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی اشاره کرد و افزود: عدم توجه به تغذیه عواقبی همچون چاقی، پوکی استخوان، کمبود پروتئین و یبوست برای بیمار به دنبال خواهد داشت. پزشکان مصرف مواد مغذی آنتی اکسیدان مانند ویتامینE وکوانزیمQ را برای بیماران توصیه می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا افراد مختلف مبتلا به این بیماری، هر کدام با شدت و ضعف مختلفی ماهیچه‌های خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: بستگی دارد که بیماری از کدام قسمت بدن شروع شود. مثلا اگر شروع بیماری از ناحیه پاها باشد فرد را زمین‌گیر می کند و موجب می‌شود بیمار اندام های حرکتی پایین‌تنه را از دست بدهد، اما ممکن است در برخی بیماران شروع بیماری از بالا‌تنه باشد.

این متخصص نوروفیزیولوژی با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی و بهبود تغذیه در روند درمان بسیار موثر است، بر ورزش مداوم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و دارای قند و نمک زیاد، تاکید کرد.

وی در پایان یادآور شد: بیماران اعصاب و روان که دچار دیابت، چربی و فشار خون هستند باید بیش از سایرین درباره ابتلا به بیماری دیستروفی عضلانی، مورد آزمایش قرار گیرند و به پزشک مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 312825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟