اشتباه رایج در مورد مسمومیت غذایی

همه ی ما چنین شرایطی را تجربه کرده ایم: اول صبح با حالتی شبیه ترش کردن از خواب بیدار می شویم و سپس قبل از این که متوجه شویم دقیقاً چه اتفاقی افتاده باید سریعاً خود را به دستشویی برسانیم و این اتفاق شاید برای چند روز ادامه داشته باشد. بعد از این که کمی حالتان بهتر شد اولین سوالی که از خود خواهید پرسید یا دیگران از شما خواهند پرسید این است که چه خورده اید؟ اگر چه کاملاً طبیعی به نظر می رسد که شام شب قبل را علت این موضوع بدانید اما شاید لازم باشد زمان های بسیار بیشتری قبل از شب گذشته را جستجو کنید.
مسمومیت غذایی برای نشان دادن علائم خود زمان نسبتاً زیادی می خواهد و معمولاً به ندرت به این سرعت خود را نشان می دهد که آن را به شام شب قبل یا آخرین چیزی که خورده اید نسبت دهید. بر اساس براورد مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده سالانه بین ۱ تا ۶ میلیون نفر از مردم این کشور به خاطر غذاهایی که می خورند مسموم می شوند. علت آن نیز این است که یک عامل بیماری زا به نحوی راه خود را به درون غذا پیدا می کند و این اتفاق ممکن است در مسیر تولید یا آماده سازی غذا و یا از دست های نشسته خود شما باشد. نکته این است که همانطور که شما به محض تماس داشتن با فردی که سرما خورده به سرعت به سرماخوردگی مبتلا نمی شود در مورد مسموم شدن نیز عوامل بیماری زا برای نشان دادن تاثیر خود به مقداری زمان نیاز دارند.
بر اساس تحقیقات انجام گرفته عوامل بیماری زایی که از طریق غذا انسان را مبتلا می کنند چهار مورد نوروویروس، سالمونلا، کلستریدیوم پرفرنژنس و کامپایلوباکتر هستند. در میان این ۴ عامل بیماری زا، سالمونلا نسبت به بقیه به زمان بسیار کمتری برای نشان دادن علائم مسمومیت و تحت تاثیر قرار دادن قربانی نیاز دارد که دستکم ۶ ساعت خواهد بود و ممکن است تا ۲ روز نیز به تعویق بیفتد. کلستریدیوم پرفرنژنس نیز برای نشان دادن تاثیر خود دستکم به ۸ ساعت زمان نیاز خواهند داشت و همین زمان در مورد نوروویروس دستکم ۱۲ ساعت و در مورد کامپایلوباکتر دستکم دو روز است.
این موضوع بدان معناست که اگر به اسهال و استفراغ مبتلا شدید به احتمال فراوان مشکل شما از غذای قبل از آخرین وعده ی غذاییتان ناشی می شود یا حتی غذایی که چند روز پیش خورده اید. خبر خوب این است که بسیاری از افراد هنگام مبتلا شدن به مسمومیت غذایی نیازی به مراجعه به پزشک ندارند اما در صورتی که تب بالا دارید یا اسهال شما بیش از سه روز ادامه داشت بهتر است به مراکز پزشکی مراجعه نمایید. برای جلوگیری از چنین شرایط ناگواری بهتر است که حتما قبل از هر وعده ی غذایی دست های خود را خوب بشورید و سطوحی که غذا و مواد غذایی خود را روی آن ها می گذارید یا ظرف هایی که به هر نحوی با غذای شما در تماس هستند را به طور مرتب تمیز کنید.
از خوردن و ناخنک زدن به غذاها قبل از این که به اندازه ی کافی پخته شوند خودداری نمایید زیرا هر غذایی برای کامل پخته شدن و از بین رفتن عوامل میکروبی مسموم کننده ی داخل خود به زمان متفاوتی برای پختن نیاز دارد. در خارج از خانه شرایط کمی دشوارتر است و کسانی که معمولاً غذایشان را از رستوران های بیرون از خانه می گیرند باید بسیار بیشتر مواظب مسمومیت باشند. در مورد غذاهایی که معمولاً بیشتر از سایر غذاها باعث مسمومیت می شوند باید بیشتر مواظب باشید برای مثال غذاهای دریایی، گوشت قرمز،گوشت مرغ و تخم مرغ و حتی میوه ها و سبزیجات که کسی به خطرناک بودن آن ها توجهی نمی کند. مطالعات نشان داده که بیش از نیمی از عوامل مسموم کننده در مرحله ی تولید ترکیبات غذایی وارد آن شده و مرگ های بسیاری را به دنبال دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305476 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟