بایدها و نبایدهای یک قرن زندگی کردن

نباید ها:
سیگار نکشید
با توجه به سازمان جهانی‌ بهداشت، بیماری‌های ناشی‌ از مصرف سیگار (شامل سرطان ریه، گرفتگی عروق و بیماری‌های تنفسی)، جان تعداد بیشتری از افراد را نسبت به بیماری‌های چون ایدز می‌‌گیرد. همچنین ثابت شده است که استعمال دخانیات، شکل گیری سلول‌های سرطانی در بدن را تشدید می‌‌کنند. بنابراین، اگر سیگار می‌‌کشید، سعی‌ کنید ترک کنید و اگر نمی‌‌کشید، هرگز آغاز نکنید.
طولانی مدت ننشینید
یکی‌ از پیامد‌های تکنولوژی و دنیای مدرن امروز، پشت میز نشاندن بیشتر افراد برای مدت‌های طولانیست. با توجه به مقاله منتشر شده در مجله \"سلامت زنان\" بی‌ تحرکی آسیبی‌ جدی به ارگان‌های داخلی‌، مفاصل، چرخه خواب و البته روان افراد می‌‌زند. حتی اگر کار شما نشستن‌های طولانی را می‌‌طلبد، زمان‌های کوتاهی را در فواصلی به راه رفتن یا نرمش کردن اختصاص دهید.
ضّد آفتاب را فراموش نکنید
ژورنال پوست تاکید می‌‌کند که تنها در ۱۵ دقیقه زیر آفتاب ماندن، پوست شما می‌‌سوزد. در دانشگاه کمبریج پس از بررسی‌ها دریافتند که ۲۵ درصد سرطان‌های پوست به دلیل ماندن در معرض تابش مستقیم یو وی نور خورشید ایجاد می‌‌شود.
از خواب کافی‌ غافل نشوید
دیابت، بیماری چاقی، فشار خون و مرگ زودرس تنها چند مورد از عوارض اختلال خواب، بی‌ خوابی‌ و بد خوابی‌ هستند. به دلیل ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، واکنش هورمون‌ها به استرس را نیز تخریب می‌‌کند. بنابراین اگر به دنبال سلامتی و طول عمر هستید، کمتر از ۷ ساعت در طول شب نخوابید.
نسبت به سلامت روان خود بی‌ توجه نباشید
استاد دانشگاه آکسفورد می‌‌گوید: ما دریافتیم که بیشتر مشکلات روحی‌ و روانی‌، منجر به کشیدن سیگار و نوشیدن الکل در بسیاری از افراد شده است. نبودن سلامت روان نه تنها در بسیاری از موارد آسیب بدنی را به دنبال دارد، بلکه از کمترین عواقب آن، روی آوردن به موادیست که سموم بدن ما محسوب می‌‌شوند. بنابراین نسبت به حفظ سلامتی روح و روان خود بی دقت نباشید.
به محل زندگی‌ خود اهمیت دهید
طی‌ تحقیقاتی‌ گسترده ثابت شد که محیط زندگی‌ افراد، تاثیر به سزایی در سلامت روان و جسم آنها دارد. از محیط کار و خانه گرفته تا محله و شهر، اگر امکان انتخاب دارید، آرامش و امنیت را اولویت قرار دهید.
باید ها:
مراقبت‌های پزشکی‌ را به موقع انجام دهید
در کمال سلامت نیز باشید، می‌‌بایست سالی‌ یک بار چک آپ را انجام دهید و مطمئن باشید که همه چیز بر روال طبیعی خود پیش می‌‌رود. بر اساس مقاله منتشر شده در ژورنال پزشکی‌ ایالات متحده، حدود ۴۰ درصد از بیماری‌ها به دلیل اهمال کاری یا بی‌ توجهی‌ خود بیمار به علائم، به مراحل بعدی می‌‌رسند.
تغذیه سالم داشته باشید
یکی‌ از توصیه‌های اصلی‌ متخصصان تغذیه در بالا بردن طول عمر، جای دادن حبوبات در وعده‌های غذاییست. همچنین به مصرف سبزیجات و پروتئین تازه تاکید می‌‌کنند چرا که پس از یخ زدن، ویتامین‌های بسیاری در آنها از بین می‌‌رود.
ورزش کنید
نیویورک تایمز مقاله‌ای منتشر کرده است که نشان می‌‌دهد فعالیت جسمانی‌ کافی‌ تا ۱۲ درصد مرگ زودرس را کاهش می‌‌دهد؛ یکی‌ از موثر‌ترین روش‌های ورزشی دویدن است. بنابر این تحقیقات، دونده‌ها ۳ سال بالای میانگین عمومی‌ طول عمر زنده می‌‌مانند. 
به بهداشت دهان خود اهمیت دهید
محققان سازمان بهداشت جهانی‌ طی‌ تحقیقی اعلام کرده آن که زنان بالای ۵۵ سالی‌ که از بیماری لثه رنج می‌‌برند، بیشتر در خطر مرگ زودرس هستند. از سیگار کشیدن تا مصرف الکل و نوع تغذیه، تمامی موارد در بهداشت دندان، لثه و در کل دهان تاثیر گذارند.
روابط اجتماعی را حفظ کنید
در مقاله جالب و منتشر شده از طرف سازمان علوم ایالات متحده، نتایج نشان دادند که داشتن یک گروه حامی‌ اجتماعی (برقراری و حفظ روابط خوب و محکم)، چه شامل خانواده و چه دوستان، به اندازه ترک ۱۵ سیگار در روز، سبب بهبود شرایط جسمانی‌ و روحی‌ می‌‌شود. این افراد دارای فشار خون پایین تر، کلسترول کنترل شده و میزان هورمون‌های استرس کمتری هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟