هشدار فائو درباره شیوع ویروس ماهی تیلاپیا

هم‌اکنون مشاهده ویروس «دریاچه تیلاپیا» (تیلاپیا لیک) در کلمبیا، اکوادور، مصر و تایلند تأیید شده است. این ویروس هیچ گونه خطری برای سلامتی انسان ندارد اما می‌تواند جمعیت آبزیان را به شدت کاهش دهد.

در هشدار فائو اعلام شده است که هنوز مشخص نیست این بیماری می‌تواند از طریق محصولات منجمد تیلاپیا نیز سرایت کند یا نه اما «احتمالا سطح انتقال ویروس دریاچه تیلاپیا از آنچه امروز گمان می‌رود گسترده‌تر است و تهدید بزرگی علیه پرورش این نوع ماهی در سطح جهان است.»

شیوع این بیماری در تایلند به تلف شدن تقریبا 90 درصد ذخایر ماهی تیلاپیا منجر شد. ماهی‌های آلوده به ویروس اشتهای کمی دارند، حرکاتشان کند است، دچار ضایعات پوستی، اختلالات در چشم و کدری عدسی می‌شوند.

تیلاپیا دومین آبزی مهم از نظر حجم تولید غذا، شغل و درآمد داخلی و صادراتی برای میلیون‌ها نفر از جمله پرورش‌دهندگان خرد است. قیمت مقرون به صرفه، رژیم غذایی متنوع، تحمل در برابر روش‌های پرورش متراکم و مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها، این نوع ماهی را تبدیل به یک منبع مهم پروتئین به ویژه برای کشورهای در حال توسعه و مصرف‌کنندگان فقیر کرده است. چین، اندونزی و مصرسه تولید کننده عمده تیلاپیا هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 274432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟