ترس از ازدواج چرا؟

با وجود چالش‌هایی که ازدواج با خود به همراه می‌آورد همچنان قریب به اتفاق افراد ازدواج می‌کنند و این مدرکی بر ارزشمند بودن ازدواج است.

به گزارش رکنا ، از طرفی ترس از ازدواج تا حدی طبیعی است، چراکه این یک تصمیم بسیار مهم است که بر تمام جوانب زندگی آینده شما تاثیرگذار خواهد بود اما اگر این ترس باعث شود هرگز به سمت تعهد و ازدواج نروید باید به فکر درمان آن باشید.

اگر نمی‌خواهید ازدواج کنید تصمیم با خود شماست و ما نمی‌خواهیم شما را برای ازدواج متقاعد کنیم اما به هرحال باید فکری به حال ترس خود بکنید تا ازدواج نکردن شما ناشی از ترس نباشد، بلکه بنا به تصمیم شخصی شما باشد تا به این ترتیب هیچ‌وقت از تصمیم خود پشیمان نشوید و بعدها در حسرت ازدواج نباشید.

در ادامه راه‌هایی برای درمان ترس از ازدواج را پیشنهاد می‌دهیم. این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا به ترس خود غلبه کنید اما بهتر است به صورت حضوری هم با یک روان‌شناس مشورت کنید.

شکست خورده‌ها را کنار بگذارید

اولین قدم این است که سعی کنید دوروبرتان را از زوج‌های شکست خورده که دائم در حال ناله و شکایت از ازدواج هستند، خالی کنید. ارتباط با این افراد فقط بر ترس شما می‌افزاید و ازدواج را برایتان وحشتناک‌تر جلوه می‌دهد. چنین افرادی احتمالا تمام مدت در حال بد گفتن از ازدواج هستند، ازدواج کردن را فقط دردسر می‌دانند، مجرد بودن را پیشنهاد می‌دهند، دائم به مجردها توصیه می‌کنند که «خودت را مثل من بدبخت نکن»، «با ازدواج هیچ تاجی روی سرت نمی‌گذارند» و...

به اضافه این‌که این افراد معمولا «تمام ازدواج‌ها» را بد، مخرب و ناخوشایند می‌دانند و استثنایی برای این موضوع قائل نیستند. بنابراین اولین قدم برای شما این است که هرچه کمتر با چنین افرادی در تماس باشید و اگر می‌توانید ارتباط با آن‌ها را قطع کنید.

اگر چنین افرادی از نزدیکان شما هستند که نمی‌توانید با آنان قطع ارتباط کنید، باید هرچه کمتر چنین حرف‌هایی را از آن‌ها بشنوید. چطور این‌کار را انجام دهید؟ راهش این است که درباره ازدواج از آن‌ها نظر نخواهید، با آن‌ها درباره خوب یا بد بودن ازدواج صحبت نکنید، به آن‌ها نگویید که قصد ازدواج دارید و کلا سر صحبت درباره ازدواج کردن را با آن‌ها باز نکنید.

حتی اگر آن‌ها شروع به ناله و شکایت از ازدواج کردند، پای داستان شکست‌هایشان ننشینید و حرف را عوض کنید. حتی اگر به اجبار قضاوت‌های منفی‌شان از ازدواج را شنیدید چندان هم آن را واقعی ندانید، چراکه آدم‌ها عادت دارند بعد از شکست در هر مسئله‌ای، خود را بیش از حد ناراضی و بی‌گناه جلوه دهند. کسی که خودش شکست خورده احتمالا پیش‌بینی خوبی از وارد بازی شدن ندارد، پس اجازه ندهید مغزتان نسبت به ازدواج مسموم شود.

چشم‌تان به زندگی‌های عاشقانه باشد

مرحله بعدی این است که در معرض تماس و گفت و شنود با زوج‌هایی قرار بگیرید که خوشحال و راضی‌اند. دوروبر همه ما زوج‌هایی هستند که در زندگی و ازدواج خود موفق هستند، با این افراد ارتباط برقرار کنید. از افرادی که هنوز عاشقانه زندگی می‌کنند و زندگی زناشویی خوبی دارند بخواهید داستان عاشقی خود را برایتان بگویند و خاطره‌های شیرین‌شان را تعریف کنند.

دوستی و ارتباط با افراد راضی و موفق، ترس شما از ازدواج را کاهش می‌دهد یا حتی درمان می‌کند، چراکه انرژی مثبت آن‌ها به شما می‌رسد. چشم‌تان زندگی افراد موفق را ببیند، مغزتان ترس از ازدواج را فراموش خواهد کرد.

به خود اعتماد کنید

هر روز بسیاری از ازدواج‌ها را می‌بینیم که مثل شیشه در حال خرد شدن هستند اما اجازه ندهید که تجربیات بد اشخاص دیگر شما را از ازادواج بترساند. چراکه شما می‌توانید یک ازدواج سالم داشته باشید. آمار طلاق همیشه در صدر خبرهاست اما شما لزوما بخشی از این آمار نیستید. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، برای خود استثنا قائل باشید و بدانید شما با بقیه فرق دارید و می‌توانید از پس ازدواج برآیید.

میزان ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها هم بالاست اما این لزوما شما را درباره خودتان نگران نمی‌کند، چراکه همه افراد به این بیماری‌ها مبتلا نمی‌شوند. پس چطور درباره ازدواج تا این حد می‌ترسید که مبادا مثل بقیه شکست بخورید. به جای ترس تلاش کنید از تجربیات بد دیگران درس بگیرید.

الگویی غیر از والدین خود داشته باشید

اگر پدرومادرتان زندگی خوبی نداشته‌اند، دلیلی نیست که شما هم زندگی خوبی نخواهید داشت. همان‌طور که پدرومادر شما مثل والدین‌شان زندگی نکرده‌اند شما هم می‌توانید مثل والدین‌تان زندگی نکنید. زندگی و آینده هرکس به دست خود او و براساس انتخاب‌هایش تعیین می‌شود.

پس حتی اگر در خانواده‌ای متشنج و پر از دعوا بزرگ شده‌اید برای نجات خود و ساختن آینده‌ای درخشان گام بردارید. از اشتباهات والدین خود درس بگیرید و در زندگی خود اشتباهات آن‌ها را تکرار نکنید. لازم است برای بهبود حال عاطفی و زخم‌های کودکی‌تان به یک روان‌شناس مراجعه کنید. متخصص روان‌شناس در این راه به شما کمک خواهد کرد تا از گره‌های کودکی خود رها شوید و بتوانید زندگی آینده خود را از منظر مثبت نگاه کنید.

مجردی یا متاهلی، مشکلات به هرحال وجود دارند

انتظارهایتان را مورد بازبینی قرار دهید. قرار نیست در زندگی زناشویی شما هیچ مشکلی نباشد، همیشه همه چیز مرتب باشد، فقط شاد و خوشحال باشید؛ همان‌طور که زندگی مجردی‌تان این‌طور نیست. همه افراد، زن، مرد، مجرد، متاهل، جوان، مسن و... همه در زندگی مشکلاتی دارند و روزهایی که چندان خوشایند نبوده از سر گذرانده‌اند.

انتظارهای بی‌جا باعث می‌شود تصور کنید همیشه همه چیز باید خوب باشد و اگر این‌طور نباشد چه؟ همین انتظارهای نابه‌جا به خودی خود باعث ترس می‌شود. باید بدانید مشکلات وجود دارند و این طبیعی است. به جای این‌که انتظارهای بی‌جا از ازدواج و زندگی زناشویی داشته باشید، بهتر است ارتباط موثر بیاموزید، روش‌های حل تعارض و گفت‌وگو را یاد بگیرید و بتوانید مهارت حل مشکل را در خود پرورش دهید.

به ترس‌تان دامن نزنید

دائم به تر‌س‌تان از ازدواج فکر نکنید و شب و روز درباره آن صحبت نکنید؛ چراکه هرچه بیشتر به ترس‌تان فکر کنید بیشتر شما را درگیر خواهد کرد. منظور این نیست که ترس خود را انکار کنید یا آن را نادیده بگیرید اما فکر کردن دائم به این ترس هم دردی از شما دوا نخواهد کرد. بهتر است به جای فکر کردن به ترس، کارهای اطمینان بخش انجام دهید.

وقتی از ازدواج می‌ترسید باید کارهایی بکنید که مطمئن باشید خطرهای احتمالی ازدواج که در ذهن‌تان دارید کمتر خواهد شد. مثلا باید در انتخاب همسر دقت زیادی داشته باشید. از مشاورتان بخواهید برای انتخاب همسر شما را راهنمایی کند، همه جوانب را بسنجید و به یک‌باره تصمیم نگیرید. بعد از آن روش‌های ارتباط موثر را بیاموزید و بعد از آن فقط برای ارتقای روابط خود تلاش کنید.

روابط خود را بازبینی کنید

اگر در روابط قبلی خود شکست خورده باشید ممکن است به همین علت از ازدواج و درگیر شدن در رابطه جدید بترسید. روابط ناکام قبلی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. بررسی کنید کجا و چگونه مرتکب اشتباه شده‌اید؟ آیا اساسا انتخاب شما مناسب نبوده؟ پس می‌توانید با انتخاب درست ازدواج خوبی داشته باشید. آیا از پس حل مشکلات خود بر نمی‌آمدید و دائم در بحث و دعوا بودید؟

می‌توانید مهارت حل مشکل را بیاموزید و گفت‌وگو را تمرین کنید. آیا در رابطه خود به اندازه کافی عاطفه خرج نکردید و ارتباطی سرد داشتید؟ می‌توانید زمان بیشتری برای این کار در نظر بگیرید و بیشتر ابراز عشق کنید. بعد از کمی کند و کاو در شکست خود می‌بینید که می‌توانید کاستی‌های آن را رفع کنید و زندگی جذابی داشته باشید. با ارزیابی شکست قبلی خود می‌توانید بدانید کجای راه را اشتباه رفته‌اید و برای رفع آن در زناشویی خود تلاش کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟