با رودخانه مقدس هند آشنا شوید +عکس

بله… در اینجا صحبت از واراناسی (Varanasi) یا همان بنارس است که در حاشیه ی رود گنگ قرار گرفته است که بسیار بسیار برای مردم این کشور مقدس و مهم است. واراناسی، شهر ادیان هندی است و ۳ دین اصلی آنها در این شهر بوجود آمده است.
همانطور که گفته شد، واراناسی برای هندوها شهر مقدسی است و از همه جای کشور برای زیارت و انجام اعمال مذهبی، راه زیادی را طی می کنند تا خودشان را به این شهر برسانند. دنبال ماجراجویی و دیدن چیزهای عجیب و شگفت انگیز هستید؟ واراناسی در هند پیشنهاد ماست. طبق داستان هایی که وجود دارد، این شهر حدود ۵۰۰۰ سال پیش توسط شیوا بنا شده است و هندوها بر این اعتقادند که اگر کسی در این شهر بمیرد، مطمئنا به رستگاری خواهد رسید و به همین دلیل است جمعیت بزرگسال آن زیاد است چون بیشتر مردم هندی در سنین پیری به واراناسی می روند تا در آنجا بمیرند.
خیابان های پر پیچ و تاب و تو در تو، حس خیلی جالبی به افراد در موقع بازدید از این شهر می دهد.

رود گنگ واراناسی، رود مقدس
رود گنگ (The Ganges)، از هیمالیا سرچشمه می گیرد و مقدس ترین و طولانی ترین رود هند است و به عنوان «رود ملی هند» اعلام شده است. در این رود پهناور، دلفین های زیادی زندگی می کنند که آنها هم «جانوران دریایی ملی هند»، شناخته شده اند.

varanasi-river
شاخه های زیای به رودخانه ی گنگ مثل یامونا، چمبال و بتوا وجود دارد که یکی از اصلی ترین آنها، Ghaghara است. ۲ سد بزرگ در رود گنگ به نامهای Haridwar و Farakka وجود دارد و دهانه ی رودخانه ی گنگ، دلتای وسیعی به نام دلتای Sundarban را بوجود آورده است که بزرگترین دلتای جهان است.
واراناسی، صومعه های زیادی دارد و به همین دلیل «شهر صومعه ها» هم نامیده می شود.
 

ساکنان واراناسی
در این شهر نسبت به شهرهای دیگر هند، مردم پیوند عمیق تری با مذهب و ارزش های فرهنگی دارند و ساختار شهر از نظر اجتماعی و اقتصادی طوری است که مردم آن با هم در هماهنگی کامل هستند و ارتباط زیاد و نزدیکی دارند.

holy-man-in-varanasi
هندوهای بنارسبنارس، نسخه ی ادبیات و هنرهای تجسمی خاص خودش را دارد و بسیاری از نویسندگان بزرگ هند مثل Tulsidas، Ravidas، Saint Kabir و… از این شهر بوده اند. علاوه بر این، موسیقیدان هایی مثل Ravi Shankar، Bismillah Khan و Girija Devi هم در این شهر پرورش پیدا کرده اند و این نشان دهنده ی عمق هنر Art و ارزش های فرهنگی ای است که در خون این شهر جاری است.
دسترسی به قسمت جالب شهر که به موازات رود گنگ است به خاطر جاده های باریک و جمعیت بسیار زیاد، سخت است. در این قسمت می توان پاساژها و ساختمان های قدیمی هند را دید. برای رسیدن به این قسمت از شهر، استفاده از ریکشاو بهترین وسیله است چون هم ارزان است و هم با توجه به جمع و جور بودنش می تواند از میان خیل جمعیت راحت تر عبور کند.
مردم واراناسی ترجیح می دهند تا لباس های نخی سفید و نارنجی یپوشند و لباس های زعفرانی رنگ بر تن افراد مذهبی دیده می شود. حوله ی سفیدی که به آن گامچا (Gamcha) هم گفته می شود، یکی دیگر از خصیصه های متمایز کننده ی مردم واراناسی است.
varanasi-people

مرد هندو در واراناسی
اگر چه در نسل های جدید، نشانه هایی از مدرنیزه شدن مثل استفاده از تلفن همراه و امکانات جدیدتر دیده می شود با این حال واراناسی هنوز هم همان شهر قدیمی خارق العاده است که سنت های بی نهایت خاصش مجذوب کننده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 259352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟