خواص چای بابونه

به گزارش رکنا، بابونه یکی از گل‌های زیبا با خاصیت‌های دارویی شگفت‌انگیز، نه تنها در صنعت آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد، بلکه به شکل چای نیز مصرف می‌شود. در این مقاله به بررسی خواص چای بابونه می‌پردازیم تا شما را با فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی آشنا کنیم.

مهم ترین خواص چای بابونه

تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی

پیشگیری از پوکی استخوان

کمک به پیشگیری و کنترل التهاب

کاهش سطح قند خون افراد دیابتی

کمک به بهبود سرفه و گلودرد

کمک به لاغری و کاهش وزن

تسکین علائم سرماخوردگی

پیشگیری از زخم معده و کاهش اسیدیته معده

خواص چای بابونه برای سندرم پیش از قاعدگی

محققان در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسیدند که خواص ضدالتهابی، آرام‌بخش و ضد اضطراب چای بابونه می‌تواند در تسکین دردها و ناراحتی‌های ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) موثر باشد. این خبر خوشایندی برای بسیاری از زنانی است که ماهانه با این چالش مواجه می‌شوند. چای بابونه می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی و بدون عوارض جانبی در این دوران کمک‌کننده باشد.

خواص چای بابونه برای پوکی استخوان

یکی از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۲۲ نشان داد که بابونه می‌تواند مانند درمان‌های استروئیدی، از پوکی استخوان پیشگیری کند. این بیماری که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی و تغییر شکل استخوان‌ها همراه است، می‌تواند تحت تاثیر خواص بی‌نظیر بابونه قرار گیرد. در نتیجه، چای بابونه می‌تواند یک راهکار طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری باشد.

خواص چای بابونه برای دیابت

تحقیقات نشان داده‌اند که چای بابونه می‌تواند در کاهش سطح قند خون افراد دیابتی موثر باشد. در یک مطالعه که روی ۶۴ بیمار دیابتی انجام شد، مشاهده شد که مصرف روزانه چای بابونه همراه با وعده‌های غذایی، سطح قند خون را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. هرچند این چای نمی‌تواند جایگزین داروهای دیابت شود، اما می‌تواند به عنوان یک مکمل مفید در کنار درمان‌های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

چای بابونه در مقابله با التهاب

چای بابونه حاوی ترکیباتی است که ممکن است در کاهش التهاب موثر باشند. بر اساس تحقیقات، این چای می‌تواند به کاهش علائم بیماری‌هایی مانند هموروئید، مشکلات گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی، چاقی و حتی افسردگی کمک کند. در نتیجه، چای بابونه نه تنها به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش، بلکه به عنوان یک عنصر درمانی مهم در پیشگیری و کنترل التهاب، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

چای بابونه در مقابله با سرماخوردگی

استنشاق بخار یا عصاره بابونه به همراه نوشیدن چای آن، می‌تواند در تسکین علائم سرماخوردگی موثر باشد. این چای به بهبود سرفه و گلودرد کمک می‌کند.

چای بابونه و لاغری

چای بابونه به عنوان نوشیدنی بدون کالری، می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. البته مصرف هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی کند باعث کاهش وزن سالم شود و در کنار آن باید از رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی نیز استفاده کرد.

چای بابونه و معده

مطالعات روی موش‌ها نشان داده است که چای بابونه ممکن است در پیشگیری از زخم معده و کاهش اسیدیته معده موثر باشد و از رشد باکتری‌هایی که باعث زخم معده می شوند جلوگیری کند.

دستور تهیه چای بابونه خانگی

برای تهیه چای بابونه ساده، به ازای هر نفر یک قاشق چای‌خوری بابونه خشک را درون قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه، چای آماده نوشیدن خواهد بود. در صورت تلخی چای، می‌توانید با افزودن کمی نبات به فنجان خود، طعم آن را بهبود بخشید.

چای بابونه و عسل

برای بهره‌مندی از خواص شگفت‌انگیز ترکیب بابونه و عسل، پس از دم کردن چای و ریختن آن در فنجان، دو قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به ویژه در زمان سرماخوردگی، تاثیر مثبتی بر روی سلامتی دارد.

چای بابونه و اسطوخودوس

چای بابونه و اسطوخودوس با خواص آرام‌بخشی قوی خود، برای نوشیدن پیش از خواب بسیار مناسب است. این چای با ترکیب بابونه و اسطوخودوس در نسبت مساوی و دم کردن آن‌ها به مدت ۱۵ دقیقه، آماده می شود. نوشیدن این چای در هنگام شب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

واکنش‌های آلرژیک گذشته

افرادی که در گذشته به محصولات حاوی بابونه واکنش نشان داده‌اند، باید از مصرف آن خودداری کنند.

افراد با سابقه آلرژی شدید

برای افرادی که به گیاهان بهاری حساسیت دارند، مصرف چای بابونه ممکن است خطرناک باشد و واکنش‌های آلرژیک شدیدی ایجاد کند.

تداخلات دارویی

مصرف بابونه می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. لذا مشورت با پزشک قبل از مصرف ضروری است.

نوزادان و کودکان خردسال

به دلیل احتمال وجود هاگ‌های بوتولیسم در بابونه، از دادن چای بابونه به نوزادان و کودکان خردسال خودداری شود.

نتیجه گیری:

چای بابونه به عنوان یک نوشیدنی طبیعی و مفید، نقش مهمی در ارتقای سلامتی ایفا می‌کند. این چای خوش‌عطر و خوش‌طعم نه تنها به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند، بلکه در کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، کنترل قند خون و بهبود کیفیت خواب نیز موثر است.

همچنین، با داشتن خواص ضدالتهاب و آرام‌بخش، چای بابونه می‌تواند در درمان برخی از مشکلات گوارشی و حتی پوکی استخوان نیز به عنوان یک عنصر کمکی به کار رود. اما مهم است که در نظر داشته باشیم، در حالی که برای بسیاری از افراد مفید است، مصرف آن ممکن است برای افراد با حساسیت‌های خاص یا شرایط خاص سلامتی، مناسب نباشد.

منبع: سایت چی شی

کدخبر: 952845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟