در ماه رمضان چه چیزهایی باید خورد و چه چیزهایی نباید خورد؟

امسال اولین بار است که مهمان رسمی ضیافت خداوندی! حال‌وهوای این اولین روزهای روزه‌داری خیلی دوست‎داشتنی و فراموش‎نشدنی است. روزه‌اولی بودن جای کلی تبریک و خوشحالی دارد و البته نیاز به حواس‌جمعی. باید حسابی مراقب خودت باشی، عادت‌های غذایی اشتباه را فراموش کنی و عادت‌های خوب را جایگزین کنی؛ اصلا ماه رمضان، بهترین فرصت برای این کار است.

آرنولد بازی ممنوع

اگر پرجنب‌وجوش و اهل ورزش Sport هستی، بهتر است فعالیت‌های بدنی سخت را به بعد از ساعات افطار موکول کنی. کارشناس‌ها می‌گویند ورزش‌هایی که عرق آدم را درمی‌آورد، خیلی مناسب این روزها نیست. و از آن‌جایی که بدن تو هنوز به روزه‌داری عادت ندارد، فعالیت زیاد ممکن است به دردسر بیندازدت. اگر اصلا راه ندارد فعالیت‌های بدنی‌ات را کمتر کنی، با پزشکت درباره‎اش مشورت کن.

سحری‌های فول انرژی

اصلا حرفش را هم نزن، حتی بهش فکر هم نکن؛ روزه گرفتن بی سحری؟ قبول دارم که سحر بیدار شدن کمی سخت است. اما اگر قبلش خوب خوابیده‌باشی مطمئن باش بیدار شدن در آن موقع روز کلی هم کیِف دارد. روزهای اول ممکن است موقع سحر کمی بی‎اشتها باشی، اما خیلی زود عادت می‌کنی. اگر به‌جای دیر بیدار شدن و هول‌هولکی غذا خوردن، کمی زودتر بیدار شوی می‌توانی غذایت را با کمی سالاد و سبزی شروع کنی تا اشتهایت تحریک شود.

به پارچ آب نچسب

مصرف آب زیاد موقع سحر نه تنها از تشنگی در طول روز کم نمی‌کند، بلکه می‌تواند با رقیق کردن آنزیم‌های گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی شود. بنابراین فکر نکن با یک پارچ آب خوردن موقع سحر، تشنگی دیگر سراغت نمی‌آید. درعوض می‎توانی از سبزیجاتی مثل کاهو که آب زیادی در خودشان دارند، استفاده کنی؛ یک سالاد کاهوی درجه یک پیشنهاد خوبی است، البته بدون سس. نکته مهم دیگری که البته مامان‌ها خودشان خوب بلدند این است که بهتر است در وعده سحری غذاهای سرخ‌کردنی نخوریم. به‌جای غذاهای گوشتی هم بهتر است از حبوبات استفاده کنیم.

دمنوش‌ها را دریاب

الان دیگر توی هر کافی‌شاپ و رستوران شیک و باکلاسی پر است از انواع دمنوش‌های سنتی! یعنی می‌خواهم بگویم همه الان به خواص این نوشیدنی‌های گیاهی معجزه‌آسا پی برده‌اند. بعد هنوز بعضی از نوجوان‌ها هستند که با دمنوش‌ها آشتی نکرده‌اند. آشتی کن لطفا! موقع افطار برای رفع تشنگی، نوشیدن انواع دمنوش‌ها مثل گل گاوزبان، چای سبز یا چای کمرنگ را از دست نده. کاسنی و شاه‌تره برای خنک کردن بدن در این روزهای گرم، فوق‌العاده است. شربت آب و عسل هم برای تقویت بدن خوب است.

لبنیات را خیلی تحویل نگیر

درست است که تو الان در سن رشد هستی و استخوان‌هایت به کلسیم نیاز دارد، اما طبعِ بیشتر لبنیات سرد است و باعث کرختی، ضعف و افت فشار می‌شود. درباره کشک هم باید کمی احتیاط کنی چون باعث تشنگی می‌شود. خلاصه آن‌که لبنیات را در ماه مبارک مدیریت شده مصرف کن.

خوراک مغز

اشتباه نکن، منظورم این نیست که برای سحر و افطار کله‌پاچه بزنی بر بدن. منظورم مغزهایی است مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی که می‌توانی همراه کمی شکر آسیابشان کنی و یک معجونِ انرژی‌بخش برای خودت درست کنی.

برای نوشتن این مطلب از سایت «فردا» کمک گرفتیم برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وقتی در خانه اش بلا سرم می آورد از من فیلم گرفت!

کتک زدن وحشتناک یک مرد توسط یک زورگیر و دزد خیابانی در مقابل مردم+ فیلم

طرح نمایندگان مجلس برای خروج از برجام / برای ادامه برجام مشورتی با رهبری صورت نگرفت

اصغر فرهادی در کن منشوری شد! + فیلم و عکس

وقتی در خانه اش بلا سرم می آورد از من فیلم گرفت!

تنها یک زن راز خطرناکترین مرد شهر مشهد را می دانست! + عکس

با تولد بچه راز ازدواج مخفیانه ام لو رفت

دختر 11 ساله بودم که مجبور به پذیرفتن یک مرد شدم + عکس

فوری / تیراندازی در مرکز تفریحی ترامپ

نامزد دختر 18 ساله فقط 20 روز با او بود / هومن زن مطلقه را به او ترجیح داد

شوخی جناب خان با جهانگیری و طعنه به روحانی + فیلم

لباس 40 میلیون تومانی بازیگر مشهور زن گرانترین لباس کن+عکس

همسر شهاب حسینی به زیبایی تولد را تبریک گفت + عکس

کدخبر: 268538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟