کشف اسکلتی با بیش از 2 متر قد هخامنشیان در لرستان

عطا حسن‌پور سرپرست هیأت کاوش محوطه چیاسبز لرستان گفت: «روزهای پایانی کاوش در محوطه چیاسبز در روستای چم نقدعلی واقع، در حوزه آبگیر سد سیمره، به کشفیات جدیدی از دوره هخامنشیان منجر شده است.»

وی افزود: پس از مطالعه یافته‌های سفالی و معماری محوطه چیاسبز مشخص شده که این محوطه باستانی در سه دوره استقراری مورداستفاده جوامع بشری قرار گرفته است.

حسن‌پور گفت: شواهد نشان می‌دهد که این محوطه در دو دوره معماری و یک دوره گورستان در دو فاز مختلف فعالیت داشته، که نخستین دوره حیات فرهنگی این محوطه به دوره هخامنشیان بازمی‌گردد.

ویسفالینه‌های شاخص هخامنشیان همچون ظروف بشقاب‌مانند، پیاله‌های سفالین، بشقاب ماهی، ظروف منقوش دالبری و دست‌افزارهای سنگی را ازجمله شواهد جدید به‌دست‌آمده از محوطه چیاسبز اعلام کرد.

کشف سفال‌های شاخص دوره اشکانیان

این باستان‌شناس، با بیان اینکه در کنار سفالینه‌های هخامنشی چندین قطعه سفال شاخص دوره اشکانیان معروف به جلینگی از این محوطه به‌دست آمده، تصریح کرد: با احتساب زمان سکونت دوره اشکانیان در این محوطه روند تطور و سکونت بشر به‌صورت حلقه‌های متصل‌به‌هم از دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان مشخص می‌شود.

وی با اشاره به آثار معماری کشف‌شده در این محوطه باستانی گفت: در روزهای پایانی کاوش، یک اتاقک انباری در قسمت غربی محوطه کشف شد که دو خمره بزرگ ذخیره آذوقه در آن وجود داشت و درِ یکی از خمره‌ها با گچ پوشانده شده بود.

سرپرست هیأت کاوش محوطه چیاسبز لرستان افزود:خاک و محتویات درون این خمره‌ها به‌منظور آگاهی از محتویات درون آن‌ها به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

وی با اشاره به کشف فضایی با ستون و پایه‌ستون که در جریان این کاوش کشف شده بود از کشف فضایی دیگر با دو ستون بدون پایه‌ستون خبر داد که ستون‌هایش مدوّرند و روی کف گچی بنا شده‌اند.

حسن‌پور تصریح کرد:با توجه به فاصله زیاد این ستون‌ها از دیوارها و پیگردی فضای ارگانیک فضا احتمال دارد که این بنا بخشی از یک تالار ستون‌دار باشد، که البته کاربری مسکونی، اداری یا مذهبی آن هنوز مشخص نیست.

کشف اسکلتی با بیش از 2 متر قد

این باستان‌شناس در ادامه، با اشاره به اینکه گروه باستان‌شناس در بخش جنوبی و قسمتی از شمال محوطه کاوش به مدفن‌هایی برخورد، در مورد ویژگی‌های این مدفن‌ها گفت:در قسمت شمالی محوطه، مدفن فردی بزرگ‌سال با قد بلند کشف شد که به‌شیوه درازکش به‌پهلو در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی خوابیده بود.

وی افزود: پلان معماری این گور به‌شکل چهار چینه سنگی است که روی آن با تخته‌سنگ‌های بزرگ پوشانده شده است؛ طول ساختار این گور 2 متر و 45 سانتیمتر است که فرد مدفون در آن نیز قدی بیش از 2 متر داشته است.

سرپرست هیأت کاوش محوطه چیاسبز لرستان اظهار کرد:قسمت جنوبی محوطه گورستان متعلق به نوجوانان و کودکان بوده است که در آن نیز مدفن یک کودک کشف شد که به همان شیوه قبلی دفن شده بود.

حسن‌پور یادآور شد:در کنار این مدفن‌ها سفالینه‌های ساسانی به‌وفور کشف شده، اما تشخیص نهایی دوره این اسکلت‌ها را نتیجه آزمایش کربن 14 نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه با این کشفیات برگ دیگری از تاریخ دوران هخامنشیان در لرستان ورق خورد گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده و کاوش‌های باستان‌شناختی، پیش از این هیچ اثر شاخصی که بیانگر حضور هخامنشیان در لرستان باشد به‌دست نیامده است.

این باستان شناس اضافه کرد: یافته‌های سفالین این کاوش با مطالعات انسان‌شناختی و تحلیل فضاهای معماری به‌دست‌آمده ممکن است در شناسایی هر چه بیشتر دوران کم‌شناخته‌شده و تاریک هخامنشان در لرستان مؤثر باشد.

کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطه چیاسبز چم نقدعلی کوهدشت لرستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 243030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟