10 مورد از تبعات خیره شدن طولانی مدت به صفحه گوشی موبایل

۱. کشیدگی عضلات چشم
در کنار تلویزیون و کامپیوتر، صفحه‌های دیجیتالی گوشی‌های همراه بیشترین آسیب را به چشم‌ها می‌‌زنند. ۶ عضله‌ در هر چشم مسئول حرکت و یک عضله‌ مسئول متمرکز کردن آن هستند، هر نوع اشعه مضر الکترونیکی‌ می‌‌تواند زیان آور باشد.
۲. درد گردن
معمولا به دلیل نحوه در دست گرفتن گوشی، پشت کتف‌ها قوسی به خود می‌گیرد و خم می‌‌شود. همین حالت باعث بروز درد‌های شدید در ناحیه گردن و حتی آرتروز می‌‌شود که در این روزها بسیار شایع است.
۳. کاهش اکسیژن
یکی‌ دیگر از عوارض اصلی‌ در دست گرفتن طولانی‌ مدت گوشی و به خصوص خم شدن کتف‌ها به هنگام استفاده از آن، وارد شدن فشار به ریه و قفسه سینه و در نتیجه کاهش میزان اکسیژن دریافتی بدن است که کارکرد مغز را نیز تحت تاثیر قرار می‌‌دهد.
۴. رگ به رگ شدن مچ دست
گرفتگی کانال یا تونل‌های کارپال، یکی‌ از معمول‌ترین عوارض کار کردن زیاد با تلفن همراه است. حمل کردن و نگاه داشتن جسم وزن دار به مدت طولانی‌ و کار کردن و انگشتان به صورت همزمان،.سبب رگ به رگ شدن یا درد گرفتن مچ دست می‌‌شود.
۵. آسیب انگشت شصت
یکی‌ دیگر از آسیب‌های شایع در استفاده بیش از حد گوشی ها، درد استخوان انگشت شصت است. به دلیل ثابت ماندن در حالتی‌ خم و فشار وارد شدن به آن، ممکن است به شدت آسیب ببیند.
۶. خواب منقطع و نامنظم
یکی‌ از خطرناک‌ترین امواج الکترونیکی‌ متعلق به موبایل هاست. اگر به هنگام خواب گوشی را زیر بالش، کنار تخت خواب یا بدتر در دست می‌‌گیرید بهتر است بدانید که آسیب‌هایی‌ جدی به سلول‌های مغزی شما وارد خواهد شد. همچنین نور ساطع شده از گوشی در طول شب (چنانچه پس از به رختخواب رفتن همچنان استفاده می‌‌کنید)، سبب بد خوابی‌، بی‌ خوابی‌ یا برهم خوردن ریتم منظم خواب می‌‌شود.
۷. اضطراب
روانشناسان از بالا رفتن میزان اضطراب به خصوص در جوانان طی‌ چند سال اخیر گزارشی ارائه کرده اند. سپری کردن مدت زمان زیاد در دنیای مجازی، سبب بروز تناقضات در دنیای حقیقی‌ شده و مشکلات عصبی را به دنبال دارد.
۸. افسردگی
یکی‌ دیگر از مواردی که روانشناسان به آن تاکید دارد، پایین آمدن سطح اعتماد و اتکا به نفس و در عوض بالا رفتن میزان افسردگی است. درگیر شدن با آنچه در دنیای مجازی می‌‌گذارد، رفته رفته دیدی منفی‌ نسبت به خود ایجاد می‌‌کند که سبب انزوا و گوشه گیری می‌‌شود.
۹. توهم
"شبح لرزان" یکی‌ از جدید‌ترین عوارض استفاده بیش از حد از گوشی هاست. موارد متعددی شکایت از توهم صدای زنگ یا ویبره گوشی خود داشته اند که پس از تحقیقاتی‌ دریافتند اعتیاد به موبایل، عارضه توهم را نیز در پی‌ دارد.
۱۰. اختلال در تمرکز و حواس
شاید شایع‌ترین و مهمترین آسیب گوشی‌های همراه همین مورد باشد. (ADHD) یا اختلال حواس، تبدیل به مشکلی‌ جدی در جوانان و نوجوانان شده است. به دلیل آسیب‌های نورولوژیکی، مغز قادر به صدور دستورات به موقع نبوده و اختلالی جدی در تمرکز، کارایی و حواس ایجاد می‌‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 286130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟