تشخیص و درمان کم خونی

علایم و نشانه‌های کم‌خونی چیست؟

آیا پوستتان رنگ‌پریده است؟ در حالت کم‌خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، لب‌های شما، کمرنگ‌تر از حد طبیعی و پوستتان بی‌حال و خسته است. آیا همیشه احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید؟ این موارد از علایم شایع کم‌خونی است.یبوست هم یکی از علایم اولیه کم‌خونی است و بدون هیچ تغییری در عادت غذایی ایجاد می‌شود؛ مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می‌شوید. کم‌خونی در کاهش تمرکز و افت تحصیلی یا اختلال در انجام تکالیف درسی تاثیرگذار است.

آیا دوست دارید مواد عجیب و غریبی را که خوراکی نیست، بخورید؟ مثلا موادی مانند خاک یا کاغذ، چنین حالتی «پیکا» نام دارد. به حالات روانی خود دقت کنید. کم‌خونی می‌تواند باعث ایجاد احساس افسردگی در شما شود.آیا احساس می‌کنید انگشتان دست و پایتان خواب می‌روند، همیشه سرد هستند یا در این اندام ها احساس سوزش می کنید؟ این حالت به‌دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا و بر اثر کم‌خونی اتفاق می‌افتد.در کم‌خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می‌کنید.

تشخیص کم‌خونی چگونه است؟

به گزارش هفته نامه سلامت ، برای تشخیص کم‌خونی با مشاهده علایم گفته‌شده فرد باید به پزشک مراجعه کند زیرا با مشاهده علایم به‌تنهایی نمی‌توان به‌طور قطع کم‌خونی را تایید کرد. به همین دلیل پزشک آزمایش خون را تجویز می کند که در آن تست‌های آهن، فریتین، TIBC، هموگلوبین، هماتوکریت و MCH و MCHC که نشان‌دهنده اندازه گلبول‌ها و غلظت هموگلوبین آنهاست، درخواست می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟