برای کاهش درد سرما بهتر است یا گرما ؟

سرد کردن موضع بیشتر در مواردی است که ضربات حاد به اندام‌ها وارد شده باشد. برای مثال در کشیدگی عضلات، رگ‌‌به‌رگ شدن مفاصل یا کوبیده شدن اندام یا پیچ خوردن مفاصل که به ‌طور شایعی هنگام ورزش Sport کردن یا انجام فعالیت‌های تفریحی ایجاد می‌شود، سرد کردن موضع آسیب‌دیده می‌تواند بسیار موثرباشد. سرما می‌تواند شدت جریان خون را در اندام آهسته و متابولیسم بافت‌ها را کند کند. این مکانیسم موجب کاهش تورم بافت و تاخیر و کاهش میزان آزاد شدن مواد التهاب‌زا در بافت‌های آسیب‌دیده می شود و در نتیجه عوامل مهم ایجاد درد را کنترل می کند.

بالا نگه داشتن اندام صدمه‌ دیده هم می‌تواند میزان جریان خون بافت‌ها را کاهش دهد و به کاهش درد کمک کند. پس در هنگام صدمه دیدگی اندام می‌توان با بالا نگه داشتن و سرد کردن آن بین 72-48 ساعت اول از تورم آن در ساعات بعدی کاست و درد ناشی از ضربه را کم کرد. می‌توان هرساعت، محل آسیب‌دیده را به مدت 20 دقیقه سرد کرد.

در واقع، سرما موجب می‌شود:

خونریزی در بافت آسیب‌دیده کم شود

تورم در بافت ایجاد نشود یا کاهش یابد

اسپاسم و درد عضلانی کم شود

با کاهش انتقال عصبی حس درد کم شود

سفتی و خشکی در بافت آسیب‌دیده کم شود

در مرحله بازپروری هم سرما موثراست. در این مرحله سرما موجب کاهش التهاب و درد و به دنبال آن بهبود حرکت اندام می‌شود. در صورتی که در هنگام انجام نرمش‌های کششی درد ایجاد شود، سرد کردن موضع باعث کاهش این درد می شود و بیمار می تواند نرمش‌ها را بهتر انجام دهد. برای سرد کردن موضع می توان از یک کیسه یخ استفاده کرد.

از طرف دیگر گرم کردن موضع نیز یکی از راه‌های موثر برای مقابله با دردهای مزمن است. دردهای عضلانی که به علت اسپاسم و گرفتگی ایجاد می‌شود، با گرما کاهش می‌یابد.

به نقل از روزنامه «سپید» مهرداد منصوری متخصص ارتوپد در این زمینه می‌گوید: کمردردها در بیشتر موارد بر اثر اسپاسم عضلات کمر ایجاد می‌شود و به خوبی به گرم کردن کمر پاسخ می‌دهد.

دردهای مفاصل که براثر ساییدگی و آرتروز ایجاد می‌شود هم با گرم کردن کم می شود. گرما موجب رفع اسپاسم عضلات و شل شدن آن‌ها می‌شود. همچنین قدرت انعطاف‌پذیری تاندون‌ها و لیگامان‌های اطراف مفاصل را بیشتر می‌کند. گرما با افزایش خون‌رسانی به اندام موجب اکسیژن رسانی بیشتر می شود و روند بهبودی را تسریع می کند.

یک کیسه یخ بسازیم

ابتدا یخ را خرد می کنیم و سپس خرده‌های یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار می‌دهیم. می‌توانیم یک کیسه پلاستیک را از نخود سبز تا نیمه پر کنیم و در فریزر قرار دهیم تا نخودها یخ بزند؛ سپس ازاین کیسه برای سرد کردن محل استفاده می کنیم. این کیسه در هنگام قرار گرفتن روی اندام شکل آن را به خود می‌گیرد. پک‌های مخصوص تجاری هم وجود دارد که می‌توان آن‌ها را مدتی در یخچال قرار داد تا سرد شود و سپس آن‌ها را روی اندام قرار داد.باید دقت کرد تا هیچ‌گاه وسیله‌ای که می‌خواهیم با آن بافت را سرد کنیم به طور مستقیم روی پوست قرار نگیرد. سرمای شدید می‌تواند موجب سرمازدگی و آسیب دیدگی پوست شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279105 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟