ریزشی که بازار خودرو در این 3 سال تجربه نکرده بود

به گزارش رکنا ، از طرفی احیای برجام و از سر گیری واردات خودرو نیز عوامل بسیار مهمی بر سرنوشت صنعت خودروی کشور می باشند که تنها در آینده ای نزدیک و با اتفاق افتادن آنها می توان در مورد آن قضاوت کرد. عامل نزول قیمت‌ها نیز کاهش ریسک‌های اقتصادی و تورم انتظاری بود. آنچه مشخص است طی سه سال گذشته همراه با تورم انتظاری، موتور خریدهای غیرمصرفی در بازار خودرو با دور تندی به چرخش افتاد.

این در شرایطی است که از اواسط آبان‌ماه و با کاهش قیمت در بازارهای سکه و ارز و کاهش نرخ رشد مسکن و همچنین قیمت خودرو نیز در مسیر نزولی قیمت‌ها قرار گرفت؛ به‌طوری‌‌که بخش بزرگی از حباب این بازار در آبان‌ماه تخلیه شد.

ریزش قیمت خودرو که از اواسط آبان ماه همراه با افت قیمت ارز آغاز شد، روند نزولی خود را همچنان حفظ کرده است. بررسی ها نشان می‌دهد که هر چند از سرعت کاهش 30 درصدی قیمت‌ها در اواسط آبان کاسته شده اما روند کاهشی آن همچنان ادامه داشته به‌طوری‌که اوایل همین ماه به حدود 10 درصد رسیده است.

افزایش قیمت خودرو در مهرماه به‌صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتاد. این اتفاق بیش از هر چیز ناشی از بدبینی مردم نسبت به افق آینده اقتصادی کشور بود. افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در مهر در شرایطی رقم خورد که به گفته فعالان بازار، در آن مقطع نه خریداری در بازار بود و نه فروشنده‌ای حاضر بود خودروی در اختیار خود را به فروش برساند و قیمت‌ها روی کاغذ جابه‌جا می‌شد.

با آغاز هشتمین ماه سال و فشرده شدن رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا و انتشار روزانه نظرسنجی‌ها در مورد برنده انتخابات در ینگه دنیا تا حدودی این امیدواری در کشور ایجاد شد که تغییری در وضعیت تحریم‌ها و همچنین گشایش‌هایی در شرایط اقتصادی کشور به وجود آید.

این اتفاق سبب شد تا این ذهنیت در جامعه شکل بگیرد که در آینده نزدیک گشایشی در افق اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد. دولتمردان نیز با اظهارات خود به نوعی بروز شرایط جدید را برای اقتصاد کشور نوید می‌دادند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی در فضای اقتصادی کشور سخن می‌گفت و علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز پایان جنگ اقتصادی را نزدیک می‌دانست.

آنچه مشخص است در ماه آبان و آذر قیمت‌ها در بازار خودرو تحت تاثیر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و انتظارات تورمی کاهشی شد. این در شرایطی است که پیش بینی می‌شود عوامل مذکور تا پایان سال شیب نزولی قیمت‌ها را حفظ کند. در این زمینه بسیاری از دست‌اندرکاران بازار اذعان می‌کنند از حدود سه سال گذشته، بازار خودرو چنین افت قیمتی را به خود ندیده بود.

در حال حاضر دیروز شنبه خودرو سمند ال ایکس با قیمت 158 میلیون، پژو 45 SLX و 206 تیپ 2 هر دو 164 میلیون، پارس سال 179 میلیون، دنا پلاس توربو اتوماتیک 400 میلیون، 207 اتوماتیک 365 میلیون و مدل 207 دستی آن 265 میلیون، پارس دوگانه سوز 210 میلیون، پارس ال ایکس 215 میلیون، پراید 131 حدود 95 میلیون، تیبا صندوقدار 107 و مدل تیبا هاچ بک آن 115 میلیون تومان قیمتگذاری شدند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟