خداحافظی با سود ثبت‌نام خودرو / قرعه کشی برای خرید نقدی خودرو

به گزارش رکنا، عباس قبادی در جلسه امروز تنظیم بازار گفت: موضوع خودرو به صورت ویژه در دستور کار ستاد قرار دارد و سیاست‌های نظارتی در حوزه فروش، کیفیت خودرو و قیمت‌گذاری اعمال می‌شود.

دبیر کار گروه تنظیم بازار افزود: بر اساس دستورالعمل جدید هر کد ملی امکان ثبت نام یک خودرو را خواهد داشت و متقاضیان نباید کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند، ضمن اینکه سند فروش خودرو در رهن باقی خواهد ماند.

قبادی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از شرایط فروش خودرو داشتن گواهینامه است، بیان داشت: لذا گواهی نامه برای متقاضیان پیش فروش خودرو الزامی است و متقاضیان نباید در طول سه سال گذشته از طریق پیش فروش، خودرویی خریداری کرده باشد.

خداحافظی با سود ثبت‌نام خودرو

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه در فروش فوق العاده حداکثر سه ماهه خودرو به‌دست متقاضی خواهد رسید، گفت: سایت فروش خودرو یک هفته باز است و واجدین شرایط می‌توانند ثبت نام کنند.

صادق نیارکی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: مردم به هیچ عنوان نباید در فضای رسانه‌ای و هیجانی وارد شده و خرید کنند؛ چراکه قیمتها شکسته خواهد شد.

وی افزود: فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو از این پس خواهد بود، بنابراین ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد و مابقی نیز در قالب فروش فوق العاده و پیش فروش واگذار می‌شود.

صادقی نیارکی گفت: در فروش فوق العاده حداکثر سه ماهه خودرو به‌دست متقاضی خواهد رسید، بنابراین سایت فروش خودرو یک هفته باز است و همه می‌توانند ثبت نام کرده و واریز وجه کنند؛ بنابراین صرفا مصرف کنندگانی که در سه سال گذشته در فرآیند فروش شرکت‌ها حضور نداشته باشند اجازه ثبت نام دارند.

وی تصریح کرد: این روش‌ها در طول سال ادامه خواهد داشت و متناوب فروش فوق العاده خواهیم داشت، اما پس از اتمام مراحل ثبت نام اگر تعداد ثبت نام‌کنندگان متناسب با سهمیه در نظر گرفته برای فروش باشد، بدون سود مشارکت و به صورت سه ماهه، خودرو را تحویل خواهیم داد، اما اگر تعداد ثبت نام‌کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرآیند قرعه کشی در شرکت‌های خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد.

به گفته معاون امور صنایع، مردمی که واریز وجه کرده و نام آنها در قرعه کشی وارد نشده است، می‌توانند وجه خود را دریافت کرده یا در فروش‌های بعدی آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی اظهارکرد: در فرآیند پیش فروش مجدد سایت باز خواهد شد و سود مشارکت نیز صفر خواهد بود و صرفا برای مصرف کننده، خودرو در نظر گرفته شده است. این در حالی است که روش‌های مشارکت در تولید نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

شرایط جدید فروش خودرو / ثبت نام کنندگان باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشند

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از مردم خواست تا بازگشت قیمت‌ها به روال منطقی، از خرید و فروش خودرو با قیمت‌های غیر متعارف پرهیز کنند و تن به قیمت‌های حباب دار بازار خودرو ندهند.

وی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رصد بازار خودرو، امروز جلسه‌ای در سازمان حمایت برگزار شد که امیدواریم مصوبات این جلسه بلافاصله بعد از تصویب در ستاد تنظیم بازار، به اجرا گذاشته شود.

معاون وزیر صمت گفت: بر اساس مصوبات جلسه امروز، همه خودروسازان مکلفند برنامه ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کنند و این تولید به دقت در بازه‌های سه ماهه مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی افزود: با هدف جلوگیری از حضور سوداگران و دلالان در بازار خرید و فروش خودرو، خودرو سازان مکلف شدند برنامه فروش خود را به نحوی ارائه کنند که ضمن به صفر رسیدن حضور دلالان، دسترسی به سایت‌های فروش سهل الوصول باشد و امکان هک کردن این سایت‌ها و ثبت نام از روش‌های نامتعارف، وجود نداشته باشد

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: همچنین در مکاتبه با دادستان کل کشور و شورایعالی فضای مجازی مقرر شد همه شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری که در عرصه آگهی خودرو فعال هستند باید اولاً از وجود خودرو برای فروش هنگام درج آگهی مطمئن باشند و قیمت این آگهی نیز باید متعارف باشد که عبارت است از قیمت مصوب درب کارخانه بعلاوه درصدی بابت سود فروش.

وی افزود: همچنین درج آگهی معاوضه و تعویض خودرو در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی ممنوع خواهد بود.

به گفته تابش، همه خرید و فروش‌ها باید در مراجع رسمی اتفاق بیافتد و هرگونه خرید و فروش توافقی قابل رسیدگی در سازمان حمایت نخواهد بود و مبایعه نامه رسمی در حکم فاکتور خرید و فروش و مبنای مبارزه با گرانفروشی سازمان حمایت خواهد بود

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: تا زمانی که شورای رقابت قیمت‌های جدید را ابلاغ نکند، قیمت‌های مصوب فعلی همچنان ملاک عمل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید خودرو که کالایی مصرفی است به کالایی سرمایه‌ای بدل شود افزود: هنگام ثبت نام، خودرو سازان مکلف هستند محدودیت‌هایی برای ثبت نام کنندگان ایجاد کنند تا مصرف کنندگان واقعی ثبت نام کنند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان افزود: ثبت نام کنندگان باید حتماً بالای 18 سال سن داشته و دارای گواهینامه رانندگی باشند و در گذشته نیز از خودروی ثبت نامی استفاده نکرده باشند.

وی افزود: همچنین کسانی که دارای پلاک جاری هستند نمی‌توانند خودرو ثبت نام کنند و اگر خودرویی از زمان تحویل تا سه ماه به گارانتی اولیه نرود گارانتی آن باطل خواهد شد و سند خودروهای ثبت نامی تا یک سال در رهن قرار می‌گیرد.

به گفته تابش همچنین خودروسازان مکلف هستند 60 درصد تولیدات خود را به تعهدات قبلی و 40 درصد را به ثبت نام‌های فروش فوق العاده تخصیص دهند.

وی افزود: از وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز خواسته شده از صاحبان درآمدهای بالا و اتفاقی مالیات اخذ شود و اگر حتی یک خودرو توسط بازرسان سازمان حمایت در پارکینگ‌های عمومی و شرکت‌های خرید و فروش خودرو پیدا شود که بیش از سه ماه بلااستفاده بوده در حکم اختفا و احتکار خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: پیشنهاد داده ایم که در فروش فوق العاده، سایت خودرو سازان تا مدتی باز باشد و بعد به روش قرعه کشی، خودرو تحویل مشتریان برنده شود و ودیعه بقیه خودروسازان عودت داده شود.

به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مقرر شده تولید دو خودروساز عمده کشور که پیشتر 900 هزار دستگاه برای سال جاری بود به یک میلیون و دویست هزار دستگاه افزایش یابد تا کمبود خودرو نیز وجود نداشته باشد

وی از مردم خواست در مواجهه با قیمت‌های حباب دار و غیر واقعی، از خرید خودداری کنند و تخلفات گرانفروشی را از طریق سامانه 124 و سازمان‌های صنعت استان‌ها اعلام کنند.

افزایش قیمت 10 درصدی ایران خودرو و 23 درصدی سایپا /  پراید 42 میلیون تومان شد

رضا شیوا در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار گفت: تا آنجا که امکان دارد می‌خواهیم تقاضا برای خودرو را محدود کنیم.

رییس شورای رقابت افزود: لذا برای متقاضیان خرید نقدی و کسانی که می خواهند سه ماهه خودرو خریداری کنند پیشنهاد داده شده تا از شیوه قرعه کشی استفاده شود و تا زمانی که تقاضا بالاست بهترین روش همین شیوه قرعه کشی است .

قرعه کشی برای خرید نقدی خودرو

وی افزود: بنابراین در شیوه قرعه کشی اگر یک میلیون نفر ثبت نام کنند به تعداد تحویل قرعه کشی می شود و خودرو ظرف سه ماه تحویل کسانی می شود که نام آنها از قرعه درآمده است.

وی گفت: در این روش پولی که سایر متقاضیان پرداخت کرده اند به حساب آنها ظرف چند روز بازگردانده می‌شود.

شیوا اظهار داشت : در روش جدید کسانی قادر به ثبت نام خواهند بود که ظرف سه سال گذشته خورویی از طریق پیش فروش خریداری نکرده باشند.

افزایش قیمت 10 درصدی ایران خودرو و 23 درصدی سایپا

شیوا در ادامه گفت ضوابط قیمت گذاری در شورای رقابت انجام و به وزیر صنعت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار ارسال شده است در جلسه 20 اردیبهشت شورای رقابت هر خودرو ساز سبب تورمی قیمت های خودروها را به شورای رقابت اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس تورم اسفند 98 سبد بخشی تورمی خودرو سازان مجددا برای سه ماه آینده یعنی خرداد ماه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه محصولات ایران خودرو متوسط 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش قیمت پیدا می کند گفت: دلیل افزایش کمترقیمت‌های ایران خودرو نسبت به سایپااین است که در بهمن97 ایران خودرودر محصولات خودافزایش قیمت اعمال کرده بود.

قیمت پراید 42 میلیون تومان

وی افزود: جزئیات بیشتر و آنالیزقیمت خودروهای مختلف فردا اعلام می شود.

شیوا اظهار داشت بر اساس بررسی ها و محاسبات انجام شده قیمت پراید 111 ، 42 میلیون و صد هزار تومان و ساینا 59 میلیون و 800 هزارتومان خواهد بود البته ممکن است قیمت های که فردا اعلام خواهد شد کمی بیش از این قیمت ها باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 567145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟