به گزارش رکنا، سردار مهدی معصوم بیگی، رئیس پلیس پیشگیری ناجا روز گذشته در نشست خبری خود گفت: این فرد که با عنوان «پوآرو» در حوزه میراث فرهنگی اقدام مجرمانه انجام می‌داد با راه‌اندازی صفحه‌ای در اینستاگرام با حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر فالوور، به آموزش درباره نحوه کشف عتیقه می‌پرداخت و فعالیت‌های مجرمانه دیگری داشت که توسط یگان حفاظت از میراث فرهنگی در غرب کشور شناسایی و دستگیر شد.

سردار معصوم بیگی در ادامه این نشست خبری به تشریح عملکرد یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت و از افزایش ۱۳ درصدی تشکیل پرونده برای افرادی که اقدام به حفاری غیرمجاز و خرید و فروش اقلام عتیقه می‌کنند خبر داد و گفت: در این حوزه میزان دستگیرشدگان رشد ۲۴ درصدی و اقلام مکشوفه اصلی در حوزه میراث فرهنگی افزایش ۱۷ درصدی داشته است. بالغ بر ۱۲ هزار قلم اقلام مکشوفه میراث فرهنگی «اصلی» و ۶۵۰۰ قلم اقلام کشف شده از نوع «تقلبی» است همچنین در ۱۱ ماهه امسال ضبط و توقیف فلزیاب رشد ۳۵ درصدی داشته است.

وی گفت: مأموریت یگان حفاظت سازمان حفاظت‌محیط زیست بسیار حائز اهمیت است به‌طوری که توسط این یگان و برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز ۴۵۰۰ سلاح شکاری و جنگی کشف و ضبط شده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: قدرت مقابله با سارقان و مجرمان مبین هدفگذاری دقیق، هوشمندانه و سنجیده پلیس پیشگیری ناجا است به‌طوری که یکی از دستاوردهای این پلیس تلاش برای «کنترل جرم» است و با تمرکز بر این راهبرد شاهد کاهش قابل توجهی از سرقت‌ها هستیم، به طوری که سرقت محتویات و قطعات خودرو در ۱۱ ماهه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳ درصدی، جیب بری کاهش ۴۷ درصدی، سرقت احشام کاهش ۲۹ درصدی، سرقت از بانک‌ها کاهش ۸۰ درصدی و سرقت از طلا فروشی‌ها کاهش ۳۰ درصدی داشته است. میزان دستگیری سارقان توسط پلیس پیشگیری ناجا طی بازه زمانی اشاره شده رشد ۱۸ درصدی داشته، این در حالی است که ۸۰ درصد متهمان به سرقت توسط کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها دستگیر شده‌اند.

وی یادآور شد: در مجموع بالغ بر ۵۴۰ ایستگاه ایست و کنترل در سال‌جاری توسط همکارانم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی و عملیاتی شده است همچنین این پلیس در فرایند مقابله با احتکار مواد بهداشتی و اقلام پزشکی چون ماسک، مواد ضدعفونی کننده و... دستاوردهای مطلوبی داشته و در واقع این پلیس در فرایند مقابله با احتکار پیشرو بوده است.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در بخش دیگری از سخنان خود فرایند تحول در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: قرارگاهی به‌عنوان «قرارگاه تحول کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها» به فرماندهی سردار «اشتری» راه‌اندازی شده و این قرارگاه مرکزی، ۱۰ کمیته تخصصی و فرعی دارد که در استان‌ها فرماندهی این قرارگاه بر عهده فرماندهان انتظامی استان‌ها است.

وی با بیان اینکه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها ویترین عملکردی نیروی انتظامی است، تأکید کرد: تداوم تحول در کلانتری و پاسگاه‌ها همچنان از اولویت‌های پلیس پیشگیری ناجا در سال ۱۴۰۰ است.

توصیه‌های پایان سال

معصوم بیگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال هستیم، خطاب به شهروندان توصیه کرد: از هم اکنون باید مراقب فرزندانمان بخصوص با نزدیک شدن به پایان سال و فرا رسیدن چهارشنبه پایانی سال باشیم که به تعبیری چهارشنبه سوری یا به‌عبارتی چهارشنبه سوزی است که متأسفانه شاهد استفاده برخی نوجوانان و جوانان از مواد منفجره و محترقه هستیم.

معصوم بیگی با بیان اینکه پلیس مراقب است، ادامه داد: مراقبت پلیس به تنهایی کافی نیست و لازم است که مردم به کمک پلیس بیایند و مواظب فرزندان خود باشند تا از رفتارهای پرخطر در این ایام دور باشند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا همچنین در توصیه دیگری به شهروندان گفت: برای خانه تکانی، نظافت منزل و آپارتمان حتماً از نیروهای خدماتی شرکت‌های مطمئن و معتبر استفاده کنید همچنین در این ایام از حمل غیرضروری وجوه نقد، طلاجات، اسناد مهم و... خودداری کنید.

به‌گزارش پایگاه خبری پلیس، معصوم بیگی خاطرنشان کرد: به‌هموطنان توصیه می‌کنم که تا حد امکان از نگهداری طلا، ارز و وجوه ‌در منازل پرهیز کنند و اقلام ارزشمند خود را به صندوق امانات در بانک‌ها بسپارند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 666602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟