سخنگوی آتش نشانی تهران : چهارشنبه سوری را داخل خانه برگزار کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از دیرباز تا سال های نه چندان دور خانواده های ایرانی در شب آخرین سه شنبه سال  دورهم جمع می شدند و قاشق زنی، فال گوش ایستادن، آجیل شیرین خوری، کوزه شکستن و... از جمله مراسمی بود که در شب چهارشنبه سوری انجام می شد.

بزرگترها می نشستند و شیطنت های جوانان را تماشا می کردند. همه دور سفره جمع می شدند و هر کسی داشته خود را در سفره می گذاشت تا همه با شادی کنار هم جمع شوند و گل بگویند و گل بشنوند. اما با گذشت زمان چهارشنبه سوری کم کم حال دیگری به خود گرفت و ترقه ها پا به میدان چهارشنبه سوری گذاشتند تا از حال و هوای آرامش، این شب به جنگ تبدیل شود. یک دهه اخیر ترقه ها و صداهای مهیب آنقدر زیاد شد که شاهد حوادث تلخ و ناگوار زیادی در ایام نوروز بودیم و بعضی وقت ها نام آن را "چهارشنبه سوزی" گذاشتند. اما سال گذشته با ورود و شیوع کرونا مراسم دیرینه چهارشنبه سوری و نوروز به سبک دیگری برگزار شد. همه در خانه ماندند تا از این ویروس در امان باشند. هنوز شرایط کرونا در ایران شکننده است و مردم باید در خانه بمانند و مراسم نوروز و چهارشنبه سوری را در خانه برگزار کنند. برخی هم می گویند تا کرونا هست باید مراسم اینچنینی حذف شود.

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به مراسم چهارشنبه سوری تاکید کرد: من موافق حذف یا از بین بردن سنت های پسندیده ایرانی خودمان نیستم چون خاطرات زیادی از چهارشنبه سوری دوران بچگی مان داریم. همینطور که از عید نوروز خاطره داریم. اما باید بپذیریم، این دو سال استثناست.

چهارشنبه سوری را رد نمی کنیم

وی با اشاره به این که مگر نوروز سال گذشته مانند سال های گذشته بود؟ افزود: نوروز که بسیاری از کشورها به برگزاری مراسم آن مقید هستند را نمی توانیم به دلیل کرونا اجرا کنیم. بنابراین اگر توصیه می شود که در خانه بمانیم یا احتیاط بیشتری داشته باشیم به معنای رد کردن یا قبول داشتن مراسم چهارشنبه سوری نیست. این دو سال شرایط بحرانی است. سال گذشته مردم همکاری خوبی داشتند اما امسال کمی نگرانی ها افزایش یافته است. شاید مردم به خاطر خستگی تحمل بیش از یک سال کرونا و این که فکر می کنند پروتکل ها را بلد هستند به خیابان بیایند. این در حالی است ابتلا به کرونا افزایش یابد و کادر درمان خسته ما کم بیاورد و بعد از عید نوروز با شرایط بحرانی روبرو شویم.

از کرونا خسته شده ایم و دلمان برای همدیگر تنگ شده

جلال ملکی با بیان این که موافق نیستم که هم کرونا را در نظر بگیریم و هم مراسم چهارشنبه سوری را برگزار کنیم، گفت: بعضی مواقع باید اهم و فی الاهم کنیم. در حال حاضر سلامتی ما مهم تر است یا برگزاری جشن چهارشنبه سوری؟ ولی با این موافق هستم که برای تغییر روحیه مان در دوره کرونا به یک طریقی به نشاط مان کمک کنیم. اما اگر این تغییر روحیه از حد بگذرد، در تجمعات و دورهمی ها قرار بگیریم و دید و بازدید عید را داشته باشیم باید تبعات آن را بپذیریم. من می توانم بگویم خطر بیش از گذشته در کمین است. ما امیدواریم همیشه به مردم خوش بگذرد و در جشن و سرور باشند. اما این دو سال شرایط با قبل متفاوت است. امیدوارم که امسال آخرین عید کرونایی باشد و سال آینده عید نوروز و چهارشنبه سوری مانند قبل باشد چون همه دلمان تنگ و خسته شده ایم و بریده ایم. اما به بهانه خستگی از کرونا در خیابان راه برویم ابتلا به کرونا افزایش می یابد.

جلال ملکی

مردم در خانه خوش بگذرانند

وی با اشاره به این که امسال باید چهارشنبه سوری متفاوتی داشته باشیم، افزود: مهم جشن آخرین چهارشنبه سال است. مهم در آستانه سال نو شاد بودن و خوشگذراندن است. بنابراین این جشن را باشکوه اما در منزل برگزار کنیم. حتما باید برای شاد بودن ترقه بزنیم؟ شاید 20سال است که چهارشنبه سوری نداشتم اما اگر فرصتی پیدا کنم حتما در کنار خانواده چهارشنبه سوری را جشن می گیرم. امسال باید در خانه بمانیم و غذایی که خانواده دوست دارند را درست کرده و با خانواده (نه اقوام و دوستان و آشنایان) بازی کنیم. بیشتر هدف این است که کودکان، جوانان و نوجوانان را در خانه پایبند کنیم که بیرون نروند و ناقل کرونا نباشند. باید امسال جذابیت ها برای کودکان و نوجوانان مهیا شود تا در خانه بمانند. امسال نه تنها نگران آسیب های چهارشنبه سوری هستیم بلکه نگرانی افزایش آمار بیماران کرونا هم وجود دارد.

برگزاری مراسم اصیل چهارشنبه سوری

جلال ملکی با اشاره به سنت ها و مراسم اصیل چهارشنبه سوری گفت: می توان سنت های اصیل چهارشنبه سوری را به دور از ترقه بازی و آتش بازی های خطرناک اجرا شود. متاسفانه چند سال است که مراسمی مانند قاشق زنی، حافظ خوانی، فال گوش ایستادن، خاطره گویی، کوزه شکستن و پخت غذاهای محلی جای خود را به آتش بازی غیرمعقول، نارنجک، ترقه، و نارنجک های دست ساز داده است. کرونا و خانه نشینی شاید فرصتی باشد که این مراسم اصیل را دوباره احیا کنیم. در خانه می توان پشت در اتاق ایستاد و قاشق زنی کرد و پای خاطرات بزرگتر ها نشست. خدا رو شکر که چند وقتی است واکسیناسیون شروع شده و امیدواریم که سال آینده دوباره نوروز و چهارشنبه خوبی خواهیم داشت و سفرها آغاز می شود. سال گذشته مردم به مسافرت هم نرفتند همه درک می کنیم که مردم خسته اند اما بخواهیم با خودمان لج کنیم که سفر برویم یا چهارشنبه سوری را برگزار می کنیم، تبعاتی را متحمل می شویم. ممکن است جوانی در تجمعات به ناقل کرونا تبدیل شود بدون آن که علائم آن را داشته باشند و ویروس را به خانواده خود انتقال دهند و باعث مرگ آنها شوند بدون آن که بدانند ناقل ویروس بودند. با وجود سخت و دشواری یکسال گذشته باید بپذیریم که بیرون آمدن و کارهای خطرناک انجام دادن شرایط را خراب تر می کند. یک لحظه یکی دو ساعته ارزش دارد که خانواده یا اطرافیان خودمان را با خطر ابتلا به کرونا یا مرگ روبرو کنیم؟ آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟