شهرها محل برپایی جشن شهری ندارند / بی توجهی مسئولان فرهنگی به سورها

چهارشنبه سوری در راه است و با توجه به این که چنین مراسمات و روزهایی جزو سرمایه های اجتماعی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چهارشنبه سوری امسال نیز در راه است و مثل هرسال همه نگران آتش بازی های خطرناک و کارهای عجیب و غریب برخی افراد در این روز هستند. به نظر می رسد هر چه از سال های گذشته به دهه های اخیر نزدیک شدیم، خطرات و آسیب های ناشی از کارهای خطرآفرین در چهارشنبه سوری بیشتر شده است. بنابراین لازم است تا این موضوع را در آستانه چهارشنبه سوری امسال تحلیل کنیم.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در تشریح نحوه برگزاری مراسمات چهارشنبه سوری و تفاوت های آن در دهه های اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: چهارشنبه سوری یک نهاد فرهنگی چند هزار ساله است.  آتش در طول تاریخ برای ما مورد توجه بوده است، با این حال در چند ده سال اخیر به دلایلی تقدس آتش از بین رفته اما رسم از آتش پریدن در چهارشنبه سوری وجود دارد.

اگر مسئولان در جشن چهارشنبه سوری مشارکت می کردند، آسیب ها کمتر می شد

این استاد جامعه شناسی در خصوص تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری و رواج رسومات نادرست در بین جامعه افزود: بخش عمده ای از این موضوع به مسائل فرهنگی در خانواده ها بر می گردد و بخش دیگری از آن به دلیل فراهم نکردن امکاناتی مثل هیزم و وسایل سنتی در چهارشنبه سوری برمی گردد. بنابراین وقتی افراد امکاناتی ندارند و نسبت به آن معترض می شوند، ناخودآگاه به سمت وسایل خطرناک مثل بمب و نارنجک و امثالهم می روند. چند ده سال قبل به دولت پیشنهاد دادم تا شاخه های درختانی که توسط شهرداری هرس می شوند را بسته بندی و در اختیار شهروندان قرار دهند، این گونه هم درآمدزایی می شود و هم مردم به طور سالم شادی می کنند.

امان الله قرایی مقدم در انتقاد از عملکرد مسئولان در بحث توجه به بزرگداشت چهارشنبه سوری در سطح شهر گفت: متاسفانه نه مکان مناسبی برای برپایی جشن مردم فراهم شده، نه امکانات خوبی برای آتش بازی فراهم است، بنابراین عموم مردم خودشان دست به کار شده و دست به یکسری اقدامات خطرناک می زنند. اگر مسئولان خودشان مشارکت می کردند، جلوی بسیاری از آسیب ها گرفته می شد. متاسفانه شاهدیم که هرسال عده زیادی از افراد دچار نقص عضو، آتش گرفتن و آسیب های جانی و مالی شدید می شوند که جای تاسف دارد.

رشد امکانات موجب اقدامات خطرآفرین نسل های جدید شده است

وی در خصوص تاثیر دوران جنگ بر نحوه برگزاری چهارشنبه سوری در نسل های دهه 50 و 60 به بعد گفت: این موضوع برای نسل اول انقلاب موثر بود اما نسل دهه های اخیر که جنگی ندیده اند فقط بخاطر رشد امکانات و تغییر فرهنگ است که به سمت کارهای خطرناک کشیده شده اند. در حال حاضر امکانات موجود شامل فشفشه و ترقه و نارنجک است. نکته دیگر منع کردن آتش به پا کردن و عدم برگزاری جشن در سطح شهر است که این موضوع باعث لج کردن بیشتر جوانان و آسیب دیدن بیشترشان می شود.

این پژوهشگر جامعه شناسی در تشریح رسم و رسومات چهارشنبه سوری و معرفی آن ها گفت: هر کدام از کارهایی که در چهارشنبه سوری انجام می شد، دارای معانی وفسلفه خودشان بود. یکی از رسومات در چهارشنبه سوری، فال گوش ایستادن بود که مثلاً از محتوای صحبت رهگذران به صورت پنهانی، برای خود تفسیرهای متفاوتی می کردند. کوزه شکستن نیز از دیگر مراسمات چهارشنبه سوری است، به این صورت که افراد نذر می کردند و کوزه ای را از بالای پشت بام به زمین پرت می کردند. برفی کردن، از آتش پریدن و قاشق زنی نیز از دیگر رسوماتی هستند که در حقیقت به عنوان سرمایه های اجتماعی ما به حساب می آیند.

سور ها و شادی ها از سرمایه های اجتماعی ما هستند

قرایی مقدم در بیان فلسفه چهارشنبه سوری گفت: سور به معنای جشن است و جالب است بدانید که گذشتگان ما در هر ماه یک یا چند جشن برپا می کردند و چهارشنبه سوری نیز یکی از این جشن هاست. گفتنی است گذشتگان ما 5 روز آخر سال یعنی از همین امروز تا آخر اسفند ماه را "خمسه دزدیده شده" می نامیدند و آن را جشن می گرفتند. افراد در قدیم در خمسه دزدیده شده جشن می گرفتند و دید و بازدیدهای نوروز را به پا می داشتند و شادی می کردند. شب یلدا نیز از جمله جشن های ماهانه ایرانی است که هنوز هم آن را برگزار می کنیم.

وی در پایان گفت: باید سورها و شادی هایی که از گذشته برگزار می کردیم را ادامه دهیم، زیرا آن ها از سرمایه های اجتماعی ما محسوب می شوند. امیدواریم که مردم اصالت این رسومات را حفظ کنند و با اقدامات خطرآفرین آن را تلخ نکنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670406 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟