خورشید گرفتگی در کرمان در یکم تیر ماه

به گزارش رکنا، سعید دوست محمدی، استادیار نجوم و اختر فیزیک و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمانبا اشاره به وقوع پدیده کسوف در روز یکشنبه یکم تیر ماه در اغلب نقاط کشور گفت: خورشیدگرفتگی یا کُسوف زمانی اتفاق می افتد که ماه در مسیر گردشش به دور زمین از جلوی خورشید رد می‌شود که نتیجه آن افتادن سایه ماه بر بخشی از زمین است.

او افزود: خورشید گرفتگی یکم تیرماه سال ۹۹ به دلیل اینکه ماه در وضعیتی تقریبا نسبت به میانگین، دور از زمین قرار دارد، به صورت حلقوی است و این خورشید گرفتگی در نقاط مختلف جهان به صورت متفاوتی دیده می‌شود و باید در زیر مرکز سایه ماه قرار گرفت تا این حلقوی بودن را شاهد باشیم.

دوست محمدی بیان داشت: در پهنه کشور ما این خورشید گرفتگی به صورت جزئی دیده می‌شود و در پهنه استان کرمان این کسوف در شهر کرمان، نزدیک ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ شروع می ‎شود و حوالی ساعت ۱۰ و ۱۶ دقیقه به اوج خودش می ‎رسد و ساعت ۱۱ و ۵۱ دقیقه پایان خورشید گرفتگی خواهد بود.

خواندن نماز آیات در هنگام خورشیدگرفتگی کرمان

او با بیان اینکه در استان کرمان نیز بیشینه این گرفت حدود ۷۳ درصد خواهد بود، بیان کرد: رصد خورشید گرفتگی را به هیچ وجه نباید با چشم انجام داد؛ زیرا خطرات نگاه به خورشید گرفتگی جزئی، بالا است و آسیب اشعه فرابنفش خورشید به شبکه چشم، جبران ناپذیر است.

استادیار نجوم و اختر فیزیک و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد ایمنی هنگام رصد به مردم توصیه کرد: از ادواتی که استاندارد نیستند، مثل فیلم‌های رادیولوژی استفاده نشود و اگر دسترسی به فیلتر‌های استاندارد نجومی وجود دارد از آن‌ها استفاده کنند و اگر این دسترسی وجود نداشت، حتما از شیشه جوشکاری نمره ۱۴ بهره ببرند و در صورتی که نتوانستند این ابزار را تهیه کنند، از دو شیشه جوشکاری شماره ۹ که باید آن ها را روی هم قرار داد، استفاده شود.

او به مردم توصیه کرد: هنگام دیدن کسوف با فیلتر هم مدت زمان زیادی به خورشید نگاه نکنند،؛ زیرا می‌تواند آسیب جدی به چشم وارد کند.

خواندن نماز آیات در هنگام خورشیدگرفتگی، واجب است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 578019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟