فیلم خط و نشان رییس پلیس تهران در دروازه غار به معتادان کارتن خواب / شکل زشت شهر زیبا می شود
حجم ویدیو: 79.96M | مدت زمان ویدیو: 00:04:48

به گزارش رکنا، سردار محمدیان با اعلام خبر ایجاد پایگاه ثابت برای جمع آوری معتادین‌ متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر در محله شوش گفت: مردم جنوب شهر تهران حق بر گردن همه مسئولین دارند و باید محدوده زندگی آن‌ها عاری از جرم و جنایت باشد و معتادین متجاهر باید جمع اوری شوند.

معتادان متجاهر

فرمانده انتظامی تهران افزود: این طرح با تمرکز بر مناطق شوش و هرندی و مولوی اجرا می شود و در جریان آن به دنبال پاکسازی این مناطق از اشکال نازیبایی هستیم که مردم می بینند. قطعا بخشی از سرقت خرد مربوط به معتادان متجاهر است و این هماهنگی وجود دارد که بازارهای شبانه ای که در این مناطق وجود دارد جمع آوری و اجازه فعالیت داده نمی شود.

معتادان متجاهرسردار محمدیان با بیان اینکه این اقدام مقطعی نخواهد بود تاکید کرد: ما به طور مستمر تا امنیت قطعی مناطق به این طرح ادامه خواهیم داد. مردم جنوب شهر برگردن همه مسئولان حق داشته و هسته های اولیه انقلاب از این مناطق شروع شده است. حق مردم این محدوده است که زندگیشان عاری از جرم و جنایت و حضور معتادان متجاهر باشد.

معتادان متجاهر

وی افزود: سال‌های سال است در مناطق شوش، دروازه غار و هرندی صحنه های زشتی را شاهد هستیم. با توجه به تدابیر فرماندهی کل انتظامی کشور، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اقدامات خود را شروع کرده و قرار است با ایجاد پایگاه ثابت به صورت شبانه‌روزی اقدام به پاکسازی منطقه کنیم. هماهنگی برای انتقال افرادبه کمپ های ترک اعتیاد و ایجاد ظرفیت‌های لازم انجام شده تا بعد از این معتادان در شب و روز حضور نداشته باشند.

سردار محمدیان اضافه کرد: معتادان غربالگری شده و افراد معتاد متجاهر تحویل مراکز بازپروری می‌شوند و اینگونه نیست که این معتادان به مناطق دیگر شهر بروند چرا که اجازه نمی‌دهیم پاتوق های جدید به وجود بیاید. 

فرمانده انتظامی تهران درباره سازمان های مردم نهاد گفت: اینها را نه نفی نه انکار کرده اما باید برای جاهای دیگر شهر هم برنامه‌ریزی شود که هم خدمات باشد و هم محدود در یک جا نباشد که مردم آن منطقه دچار مشکل و زحمت شوند . بخشی از سرقت‌های خرد کار معتادان متجاهر است. محل های خرید و فروش یا بازارهای شبانه دستفروشان از روزهای آینده بعد از ابلاغ جمع آوری خواهد شد.

معتادان متجاهر

سردار محمدیان در پایان تشریح کرد: روز گذشته ۳۵۰ معتاد و امروز هم ۳۱۰ معتاد متجاهر شناسایی و جمع‌آوری شده‌اند . وی در خاتمه از دستگیری ۸۰ تا ۹۰ نفر خرده‌فروش مواد مخدر نیز خبر داد .

بعد از صحبت های سردار محمدیان بدون شک افرادی نیز دوباره به اجرای چنین طرح هایی اعتراض خواهند کرد. کمااینکه در گذشته نیز اجرای طرح های مشابه نیز منتقدین زیادی داشته است و فعالین اجتماعی معتقد هستند این اقدامات نه تنها مسئله معتادان متجاهر را حل نمی کند بلکه یک چرخه باطلی به وجود اورده که به جای بهبود شرایط به صورت بلند مدت، اوضاع به صورت مقطعی و با پاک کردن صورت مسئله حل شده نشان داده می شود. کمااینکه بارها و بارها نیز کارشناسان مختلف در خصوص اجرای چنین طرح هایی هشدار داده اند و اظهار کرده اند که این تصمیمات در نهایت منجر به موزاییکی شدن محل تجمع معتادان متجاهر خواهد شد. به عبارتی در هر نقطه از شهر امکان دیدن این افراد وجود دارد.

طبیعتا سال ها باز گذاشتن فضا برای حل مشکلات معتادان متجاهر توسط سازمان های مردم نهاد و نهاد های حاکمیتی نتیجه نداده است فلذا همانطور که همه شهروندان پایتخت حق دارند که محلات امن و بی آسیب داشته باشند، مردم و کاسبان منطقه 12 نیز حق دارند که منطقه بی آسیبی داشته باشند. کمااینکه برخورد با معتادان متجاهر یا افراد بی خانمان نیز تنها مربوط به ایران نیست و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز اتفاق می افتد. برای مثال هفته گذشته بود که ایالت کالیفرنیا در آمریکا، فرمان جدیدی صادر کرد تا افراد بی خانمان نتوانند برای خود در قسمتی از شهر کمپ با چادر بزنند. 

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که دلیل اصلی این تصمیم مسئولین ایالت کالیفرنیا آن هم بعد از چندین دهه اجرای برنامه های کاهش آسیب، افزایش چشمگیر این افراد در سطح شهر بوده است که هم اکنون طبق آمار منتشر شده در کالیفرنیا بیش از 170 هزار نفر در چادرها و ماشین‌ها زندگی می‌کنند که تعداد این افراد در تهران برای معتادان متجاهر 20 هزار نفر اعلام شده است و اگر به صورت جدی با آن برخورد صورت نگیرد بدون شک آینده ما نیز مشابه با آن چیزی خواهد بود که در آمریکا رخ داده است فلذا این تصمیم فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بدون شک تصمیمی جسورانه بوده است که تا حدودی می تواند مشکلات معتادان متجاهر در تهران را حل کند.

کدخبر: 871867 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟