6 سال اسارت زن شوهردار در چنگال یک ابلیس / فرار و پناه بردن به پلیس + نظر کارشناسی

به گزارش اختصاصی رکنا؛ زن 31 ساله با ظاهری رنگ پریده  وارد اتاق مشاوره شد. او با چشمانی گریان شروع به صحبت کرد و ماجرا را اینگونه شرح داد مدت 6 سال است با مردی رابطه پنهانی دارم دیگر از این وضعیت خسته شده ام و نمی خواهم او را ببینم اما دائم مرا تهدید می کند و می گوید به شوهر و سایر اعضای خانواده ات می گویم.

در این سالها همیشه به من گفته از تو عکس و فیلم دارم و من همیشه از این که همسرم متوجه شود می ترسیدم.

6 سال پیش جهت پیدا کردن کار به یک شرکت  خصوصی مراجعه کردم و یک فرم پر کردم.بعد از چند روز یکی از پرسنل آن اداره با من تماس و اطلاعات بیشتری از من گرفت و همین امر باعث شد دائما با من در تماس باشد و جهت پیدا کردن کار مرا همراهی کند. تا این که من در آزمون استخدامی  قبول شدم و نیازی به کار نداشتم. اما به دنبال وام مسکن بودم و این آقا برای من و همسرم دنبال خانه بود.یک روز با من تماس گرفت که خانه ای در اطراف کرج برایمان پیدا کرده مرا به آنجا برد وقتی وارد خانه شدیم متوجه شدم کسی در خانه نیست اما دیگر دیر شده بود و این فرد نقشه شوم خود را عملی کرد. بعد از آن اتفاق دائم مرا تهدید می کرد که از تو عکس و فیلم دارم و باید با من رابطه داشته باشی و هر بار از ترس این که همسرم متوجه نشود به حرفهای این مرد شیطان صفت گوش می کردم. بعد از مدتی این فرد را از شرکتی که کارمیکرد اخراج کردند.در حال حاضر به من می گوید تو باید مبلغ 100 میلیون به من بدهی وگرنه آبرویت را میبرم. چندین بار به خودکشی فکر کرده ام. مطالبی را روی کاغذ می نویسد و روی ماشین همسرم می گذارد.

بدنبال ادعای این زن کارآگاهان اداره پلیس آگاهی با تماس به مرد شیطان صفت از او خواستند برای پاسخ به درخواست های شرم آورش باید به پلیس پاسخ بدهد. 

این پرونده با دستور قاطع دادستان درحال پیگیری است. 

نگاه کارشناسی

فهیمه محمدیان کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خصوص این پرونده گفت: ازدواج آغاز شکل گیری خانواده است و برای دستیابی سالم و کامل به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگسال همواره مورد تاکید بوده است. با وجود این که ازدواج رضایت بخش یکی از عوامل مهم بهداشت روانی جامعه محسوب می شود، ولی چنانچه ازدواج و زندگی خانوادگی شرایط نامساعدی برای ارضای نیازهای روانی زوجین ایجاد کند، نه تنها بهداشت روانی تحقق نمی یابد بلکه اثرات منفی و گاهی جبران ناپذیری بر جای می گذارد. ازدواج مهم ترین قرارداد زندگی هر فرد محسوب می شود. یک ازدواج موفق قادر است بسیاری از نیازهای روانی و جسمانی فرد را در یک محیط امن برآورده سازد.هر ازدواج موفق حاوی سه رکن اساسی است این ارکان عبارتند از : تعهد، جاذبه و تفاهم. تعهد زناشویی قوی ترین و پایدارترین عامل پیش بین کیفیت و ثبات رابطه زناشویی است. تعهد زناشویی حدی است که در آن افراد دیدگاه بلند مدتی در مورد ازدواج شاان دارند،برای رابطه شان فداکاری می کنند، در جهت حفظ،تقویت و همبستگی اتحادشان گام برمیدارند و حتی زمان هایی که ازدواج شان پاداش دهنده نیست با همسرشان می مانند.

خیانت زناشویی نقض تعهد 2 نفره است که به شکل گیری درجاتی از صمیمیت عاطفی و فیزیکی با فردی خارج از این رابطه منجر می شود. خیانت زناشویی پدیده ای است که اغلب به خاطر برطرف نشدن نیازهای عاطفی یا جنسی فرد از طریق روابط خارج از حیطه زناشویی به وقوع می پیوندد.زمانی که نیازهای فرد توسط شخصی از جنس مخالف برطرف می شود، آن قدر در فرد احساس رضایت و خشنودی ایجاد می کند که او خطر داشتن رابطه پنهانی با آن شخص را به جان می خرد. بنا به اظهارات مراجع وی در ابتدا زمان های زیادی را با این فرد جهت پیدا کردن کار و سپس به جهت خرید خانه، سپری کرده بدون اینکه همسرش حضور داشته باشد و همین موضوع باعث آشنایی و روابط بیشتر آنها شده است. در واقع رابطه مراجع و همسرش پاسخگوی نیازهای عاطفی وی نبوده. نادیده گرفتن نیازهای همسر بهمراه فقدان مهارت های گفتگو کردن موجب پررنگ شدن حضور فرد دیگر شده و باعث شده ویژگی هایی که در رابطه با همسرش نبوده را دوباره احیا کنند. زنان از نظر زیستی تمایل به صمیمیت و ارتباط دارند این تمایل زنان را مستعد جستجوی تحریک عاطفی می سازد و هیجاناتی که مدت ها قبل در رابطه زناشویی به فراموشی سپرده شده بود، در رابطه جدید کسب می کنند. یکی از عواملی که موجب مراجعه این فرد شده، فشار روانی ناشی از این رابطه بوده. همچنین نگرانی از آسیب دیدن فرزند، ترس از رفتن آبروی خانواده و خود فرد، در بعد اجتماعی مسائل مالی و شغلی و ااز بین رفتن آبرو در محل کار، احساس انزوا و تنهایی، در بعد معنوی آسیب هایی در حوزه عذاب وجدان و احساس گناه (بخصوص نسبت به همسر) جزء عوامل مهم در پایان دادن به این رابطه است.

هیچ فردی تنها به خاطر یک دلیل دست به خیانت زناشویی نمی زند به خصوص زنان برای عبور از خط و وارد شدن به رابطه فرازناشویی با دشواری های بسیاری در بیرون و درون خود مواجه هستند اما وقتی چند عامل در کنار هم قرار گرفته و با هم تعامل می کنند افراد برای عبور از خط مستعد شده و یک رویداد تنها ممکن است فقط به صورت ماشه چکان عمل کرده و آنها را برای عبور از خط تشویق کند.

عوامل فردی: 

عدم عزت نفس و اعتماد به نفس

پایبند نبودن به سنت های اخلاقی و ضعف اعتقادات مذهبی

عدم وجود مهارت های زندگی جهت برقراری ارتباط بهتر

عوامل خانوادگی:

عدم برقراری ارتباطات عاطفی و صمیمانه زناشویی

بی توجهی به همسر در تامین نیازهای عاطفی منجر به ارتباطات فرازناشویی و گسستگی عاطفی بین زوج شده است.

تعارض با همسر و عدم مهارت در حل این تعارضات

عدم پایبندی به ارزش های اخلاقی در خانواده

عوامل اجتماعی:

عدم آموزش مهارت های زندگی در سیستم آموزشی برای عموم جامعه

اقدامات پیشگیرانه:

مصاحبه روانشناختی جهت تخلیه هیجانی 

آموزش مهارت های زندگی مانند حل مساله و ارتباط موثر

آموزش مهارت حل مسئله از طریق رسانه، مراکز بهداشت و درمان، مدارس و ... جهت افزایش اعتماد به نفس و توان مبارزه با مشکلات

لزوم آموزش مهارت های زندگی از جمله کنترل خشم، حل مسئله

معرفی مراجع به مرکز مشاوره برای گرفتن تست شخصیت و مشاوره تخصصی

اجتناب از انزوا و تنها ماندن

ارائه راهکارهایی برای بهبود کارکرد خانوادگی ،اجتماعی و شغلی مراجع برای بازگرداندن وی به سطح کارکرد های قبلی

اصلاح سبک زندگی افراد آسیب پذیر با مراجعه  به موقع به مرکز مشاوره

تقویت مهارت های اجتماعی و ارتباط با افراد خانواده ( افزایش تعلقات خانوادگی)

اقدامات انجام شده توسط مرکز مشاوره و یا دوایر مددکاری برای کیس ویژه :

برگزاری جلسات درمانی مشاوره جهت بررسی سلامت روانی و وضعیت روحی فرد 

همدلی با مراجع و ایجاد احساس درک شدگی در ایشان

استفاده از تکنیک گوش دادن فعال و تخلیه هیجانی 

شناسایی احساسات سرکوب شده

آموزش ابراز و بیان احساسات سرکوب شده

پیشنهادات کاربردی ( برون سازمانی )

برگزاری برنامه های غنی سازی پیش از ازدواج در جهت هشیاری افزایی زوجین

انجام مشاوره های منظم و حل مشکلات ارتباطی و نوسازی ازدواج

درمانگران خانواده در بحث ارتقاء سلامت زندگی زوجین راهکارهایی در جهت کاهش آسیب هایی که سلامت خانواده را به مخاطره می اندازد، ارائه نمایند.

پیشنهادات کاربردی ( درون سازمانی )

اداره آموزش همگانی نسبت به تهیه و درج محتوای آموزشی با رویکرد پیشگیرانه در تلویزیون های شهری و کانال های فضای مجازی اقدام نماید.

اداره اطلاع رسانی نسبت به درج محتوای آموزشی با رویکرد پیشگیرانه در سایت پلیس اقدام نماید.

برگزاری جلسات علم افزایی توسط مشاوران کلانتری ها جهت تبادل اطلاعات در خصوص کاهش آسیب های ناشی از خیانت

 

کدخبر: 854703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟