دلایل گرانی سیگار در ایران

به گزارش رکنا، در شرایط خانه‌نشینی ناشی از کرونا, ثبات و آرامش بازار و قیمت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. آیا در عرض مدت اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم؟ بررسی ما نشان می‌دهد که در حوزه صنایع غذایی و مصرفی و اقلامی که در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها هستیم اما قیمت دو کالا افزایش یافته است که توجه و بررسی مسئولان دست اندرکار را طلب می‌کند. با گسترش نیوز همراه باشید.

دلیل گرانی سیگار

پرس و جوی میدانی خبرنگار گسترش نیوز نشان می‌دهد که ماست و سیگار از جمله مهم‌ترین اقلامی هستند که بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. تقریبا قیمت همه سیگارهای داخلی و خارجی افزایش یافته است. همه برندهایی که در محدود قیمتی ۴ تا ۶ هزار تومان قرار داشته‌اند بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته‌اند. قیمت یکی از سیگارهای تولید داخلی که به گفته صاحبان فروشگاه‌ها جز برندهای پرمصرف به شمار می‌آید از ۷ هزار تومان به هشت هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. سیگارهای بالای ۱۰ هزار تومان هم حداقل دو و حداکثر ۳ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. صاحب یک فروشگاه به خبرنگار گسترش نیوز گفت «افزایش قیمت سیگارهای گران قیمت بسیار بیشتر بوده است. به عنوان مثال قیمت هر باکس مارل برو از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. جز چند برند محدود که مشتری چندانی ندارند سایر موارد گران شده‌اند. شرکت‌های توزیع‌کننده به خاطر کرونا دیگر برای فروشگاه‌ها سیگار نمی‌آورند و فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها جنس موردنیاز خود را از دلالان خریداری می‌کنند».

مالک یا فروشگاه دیگر ضمن تائید تغییر برچسب قیمتی همه سیگارها در تشریح دلایل این گرانی گفت: در حال حاضر سیگار مورنیاز خود را از بازار تهران خریداری می‌کنیم. قبلاً از شرکت‌ها خریداری می‌کردیم اما حالا که این شرکت‌ها به خاطر کرونا تعطیل‌ شده‌اند مجبوریم به بازار برویم.

لازم به ذکر است که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فروشگاه‌ها و شرکت‌های عرضه مواد دخانی جز اصنافی هستند که به فعالیت آنها پایان داده شده است. در همین راستا تاکنون ۶۰۰ شرکت تعطیل شده‌اند. قاعدتاً بعد از فعالیت دوباره آنها باید شاهد بازگشت قیمت‌ها به روال سابق باشیم و طبق اعلام رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات این گرانی کنونی موقتی است و ظرف چند روز آینده برطرف خواهد شد.

اظهارنظر صاحب یکی از فروشگاه‌ها نگران‌کننده است. وی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر به فروشگاه‌ها مراجعه کنید می‌بینید که قفسه‌ها رو به خالی شدن می‌رود. تعطیلی کار شرکت‌های توزیع و پخش باعث شده است که در تامین بار خود با مشکل مواجه شویم. وقتی تولید ادامه دارد و از این نظر مشکلی وجود ندارد باید راهی پیدا کنند و آن را به فروشگاه‌ها برسانند. تعطیلی کار توزیع‌کنندگان نمی‌تواند راه‌حل خوبی باشد. کار شرکت‌های توزیع‌کننده حساس است و تعطیل‌بردار نیست. باید دید چطور می توان بدون آن که سلامت مردم به خطر نیفتد جلوی فعالیت این قبیل شرکت ها را نگرفت.

گرانی عجیب ماست

وی در ادامه از گرانی یکی از ماست‌های تولیدشده سخن می‌گوید: یکی از شرکت ها در عرض یک هفته سه بار قیمت را بالا برده است. قیمت ماست همین برند هم از ۲۲ هزار تومان به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

گرانی ماست آن هم در شرایطی که به‌واسطه عدم خرید محصول دامداران باعث دست‌به‌دست شدن ویدئوی مربوط به دامداری که محصول خود را دور می‌ریزد در فضای مجازی بسیار عجیب به نظر می‌رسد. اگر ادعای شرکت‌های لبنی مبنی بر کاهش خرید محصولات لبنی به خاطر ترس از کرونا واقعیت دارد گرانی کنونی چه توجیه و دلیلی دارد؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟