بیوگرافی آدام اسمیت ، پدر علم اقتصاد مدرن

به گزارش رکنا اقتصادی، آدام اسمیت (۵ ژوئن ۱۷۲۳ – ۱۷ ژوئیه ۱۷۹۰) فیلسوف اخلاق گرای اسکاتلندی در دوران روشنگری اسکاتلنداست که از او به عنوان پیش‌گام در اقتصاد سیاسی و «پدر علم اقتصاد مدرن» یاد می‌شود. وی همچنین از نظریه‌پردازان اصلی نظام سرمایه‌داری مدرن به‌شمار می‌رود.

اسمیت ایده‌های خود در زمینهٔ اقتصاد را در کتاب "ثروت ملل" خود به تفصیل شرح داده‌است. این نخستین کتاب مدرن علم اقتصاد و شاهکار آدام اسمیت محسوب می‌شود.

آدام اسمیت فیلسوفی اسکاتلندی بود که در میانه دوران روشنگری اسکاتلند به یکی از اقتصاددان بزرگ دنیا بدل شد. شهرت وی به خاطر نوشتن کتاب‌های «نظریه احساسات اخلاقی» و «بررسی دربارهٔ ماهیت و علل ثروت ملل» می‌باشد. امروزه، عمدتاً از کتاب دومی با عنوان «ثروت ملل» یاد می‌شود.

این کتاب یکی از اولین و مشهورترین نوشته ها در باب صنعت و تجارت است که نقش مهمی در اقتصاد مدرن و منظم آکادمیک داشته است.

استدلال آدام اسمیت بر ضد سیاست بازرگانی و به نفع تجارت آزاد چالشی تمام‌عیار برای سیستم حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه‌های گمرکی و خوابانیدن طلا بود که در آن زمان غالب شده بود. اسمیت در 15 سالگی به دانشگاه گلاسکو راه یافت و فلسفه اخلاق خواند.

گفته می‌شود که علاقه اصیل وی به مسیحیت به‌گونه‌ای بود که به دلیل خداگرا بودن او را طرد می‌کردند. از وی به عنوان «پدر علم اقتصاد مدرن» نیز یاد می‌شود. "تصور کنید که چقدر زندگی کُند می‌بود اگر معامله آزاد برانگیخته نمی‌شد و احتکار دارایی‌ها غالب می‌بود؟ درواقع، دنیا برای اقتصاددان‌ها کاملاً دلگیر و تاریک می‌شد. "

در اواخر زندگی وی، اغلب دست نوشته‌های آدام اسمیت از بین رفت و باوجود اینکه تعدادی از آنها نجات یافت، هیچ‌گاه نتوانستیم به آخرین نوشته‌های وی دسترسی پیدا کنیم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟